Gå til hoved-indhold
Tur
Thomas Blum vil til Rusland i sin sejlbåd. Vil du med?

Thomas på 23 år fra Aalborg vil sejle til Rusland og inviterer eventyrlystne sejlere med om bord

Krig eller ej. Thomas Blum sejler i april afsted i sin Motiva 45. Kursen er sat på Sankt Petersborg og hans mission er at tage på en kulturel-historisk tur gennem det Baltiske Hav.  Han er vokset i skipperrollen og tager afsted med mere ro i maven. Er russerne virkelig så slemme?, siger han.

Af Cille Rosentoft |

Thomas Blum på 23 år er oprindeligt fra en lille by syd for Aalborg. Men han har de sidste mange år boet på sin båd rundt omkring i hele Danmark og ind imellem uden for Danmark og lever af at synge og spille. Han spiller og synger på gaden, til privat-arrangementer, fra sin båd, på superyachts i Dubai og til bryllupper i en lade i Jylland.

Da jeg fanger ham på telefonen, er han i Norge og besøge sin kæreste, Anne, som han har mødt på en af sine sejlture.

Men det var i 2022 og der er sket meget siden dengang: Båden, Noma - en One Off 38 - er skiftet ud, besætningen er ny og det kommende sejlereventyr er ikke længere planlagt til Middelhavet. Thomas vil sejle en anden vej, og han sejler fra Danmark i april med kurs mod Sankt Petersborg. Mere om det om lidt. Først skal vi høre om, hvorfor der er sket så meget på lidt over et år.                     

- Realisme er svært, når man er ung skipper, siger Thomas til mig ret tidligt i vores samtale.

Og det er en vigtig pointe, når man skal forklare, hvorfor planerne har ændret sig. Thomas har nemlig været igennem en proces i skipperrollen. Det er gået op for ham, hvor meget der hviler på hans skuldre og hvorfor det derfor er afgørende, at han har ro i maven i alle beslutninger.

Drømmebåden blev hans

Da Thomas var hjemme i København et smut kort efter afgang til Middelhavet, så han endnu en gang en Motiva 45, som han tidligere havde været ret lun på. Båden lå i København og var tydeligt forladt med røde sedler sat på af kommunen, der varslede at den øjeblikkeligt skulle fjernes..

Thomas forsøgte at finde frem til ejeren via havnefogeden, men uden held. Han kontaktede kommunen  - men stadig uden held.

Efter en måneds detektivarbejde og snusen rundt i diverse facebookgrupper, fandt Thomas frem til ejeren, en dansk forretningsmand, der boede i England. Og så gav han ham et tilbud, som han ikke kunne modstå.

Thomas havde jo allerede en båd, som skulle fragte ham rundt i verden. Men da han så den forladte Motiva igen, havde han stadig følelsen af, at denne både var noget helt særligt.

Nu tog han chancen og bød 150.000 og sælgeren sagde mod forventning ja til tilbuddet.

Thomas lagde derfor planer om at købe den, sætte den i stand og sælge den igen og så drage på langtur i sin One Off 38, som var inspireret af netop en Motiva.

- Jeg skulle bare sejle min nye båd til Aalborg, for at sætte den i stand og gøre den klar til salg, fortæller Thomas: Men jeg kunne hurtigt mærke, at det her bare var en bedre sejlbåd på trods af, at den var helt smadret. Når det føles så rigtigt og der ikke er noget, der virker på den, så må det være rigtigt, slår Thomas fast.

Så planerne blev lavet om. Noma blev solgt, og drømmen om langtur i den nye Motiva 45 var i gang. Thomas fik sammensat sit nye crew, men beholdt i første omgang den gamle 1. styrmand. Der skulle være afgang juli 2023 og alle var med på at sejle mod syd og så længe de gad at leve sejlerlivet.

Først skulle båden sættes i stand, og Thomas allierede sig med en god mand, Henrik,  der har et nedlagt værft i Sillerslev på Mors. Det blev basen for mange måneders hårdt arbejde med at gøre Thomas’ nye skib klar til afgang.

Skipperrollen er svær

- Vil du ikke love, at du får min dreng sikkert hjem? Var der en af forældrene til en ung fyr i mit crew, der spurgte om, da de var nede og se båden sidste sommer, fortæller Thomas og fortsætter: Der gik det op for mig, at alle beslutninger og hele besætningens sikkerhed i sidste ende var mit ansvar. Ingen af dem havde sejlererfaring og det gav mig et endnu større ansvar.

- Da vi skulle afsted i juli 2023, var min mavefornemmelse der ikke helt. Hvis skipperen ikke er tilfreds, er båden ikke klar og jeg valgte derfor at udsætte afgangen, så jeg var helt sikker på, at beslutningen var rigtig, siger Thomas.

Størstedelen af Thomas’ crew valgte derefter at afmønstre og tre ud af fire crewmedlemmer sagde farvel og tak. Det tog tid for Thomas at samle sig selv op. Men han landede i erkendelsen af, at det var hans ansvar som skipper og er meget bevidst om, at det ikke ville blive sidste gang, han skulle tage en svær beslutning.

Han er blevet klogere siden dengang og er blandt andet blevet sikker på at sejlererfaring hos besætningen er en fordel - særligt når man sejler så stor en båd.

Er russerne virkelig så slemme?

Planerne er, som jeg har luftet tidligere i denne artikel, lavet om, siden jeg snakkede med ham sidst. Drømmen er ikke længere at sejle sydpå. Thomas vil opleve noget andet. Men  han vil stadig sejle langt og indtil han ikke har lyst mere.

- Jeg er bange for, at hvis jeg sejler for langt væk, så kommer jeg ikke tilbage, griner Thomas og fortæller om sine planer: Jeg vil sejle til Sankt Petersborg og undersøge, om russerne er så slemme, som det lyder til.

Thomas er ved at planlægge en kulturel-historisk tur gennem det Baltiske Hav og han er drevet af en lyst til at møde mennesker og troen på det bedste i alle. Det betyder ikke, at han kaster sig blåøjet ind i det. Thomas er i kontakt med ambassaden og læser op på regler og visum.

Indtil videre er de kun to ombord. Thomas som skipper og Jay Jay (red.: Jens Johan), det eneste oprindelige besætningsmedlem fra tidligere.

Der er afgang til april og han regner med at bruge 1,5 måned på at sejle dertil. Thomas er godt klar over, at det er ikke alle, der er vilde med hans planer. Skulle der alligevel være nogle, der synes at en tur til Sankt Petersborg på en Motiva 45 med afgang i april, lyder som en god plan, så er Thomas meget åben for at få flere med.

Thomas tanker om besætningsmedlemmer til turen:

  • Jeg har tidligere sagt at sejlerfaring ikke er nødvendigt, men det har jeg ændret. Sejlerfaring er nødvendig.
  • Du skal være eventyrlysten. Hvis du er nysgerrig på det hele, skal resten nok komme.
  • Køn og alder er underordnet. Hvis man har det godt sammen og kan snakke sammen, så er alt godt.

Båden er gennemgået og ifølge Thomas spiller alt nu ombord. Når den er færdig, skal Thomas nå så mange ture som muligt. Lige nu planlægger han sejlture rundt i Limfjorden, sejlture til København og selvfølgelig at besøge sin kæreste i Norge.

Inden vi afslutter vores snak siger Thomas:

- At man som ung ikke er så realistisk, kan være en ulempe, men også en styrke.

Og det tænker jeg, at han har ret i. Thomas rykker i hvert fald på drømmene.

Motiva 45 fra 1992:

Navn: Terabithia

Mærke: Motiva 45 designet af Arne Borghegn

Dybde: 2,25 meter

Bredde: 4 meter

Vægt: 19 ton

Længde: 45 fod

Motor: Ford 2700 120hk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader