Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Ari Känsäkoski kommer i alvorlige problemer i Solo Global Challenge, da han 22. december mister masten. Foto: Stefan Vyborov

Finske Ari Känsäkoski mistede masten i Solo Global Challenge - efter 25 dage er han nu sikkert i havn

For nødrig og med en delvist defekt motor kæmper den seje finske solosejler sig 1600 sømil til sydafrikanske Durban. Undervejs formår japansk fiskefartøj at overføre 300 liter brændstof i store bølger.

Af Sara Sulkjær Hansen |

Alene, 300 sømil nord for Iles Crozet i den sydlige del af Det Indiske Ocean, mister Ari Känsäkoski masten.

Det er den 22. december, og han har dagen forinden kunnet fejre sin anden måned på havet siden starten i spanske A Coruna den 21. oktober 2023.

Den udfordrende solosejlads, hvor sejlerne singlehanded og uden assistance skal runde tre kap Jorden rundt, tager nu en dramatisk drejning for den modige finne.

Rullende bølger

I store, rullende bølger må Känsäkoski dog i første omgang væbne sig med tålmodighed. Med Class40'erens skrog og den faldne mast sikret må han vente på et kærkomment vejrvindue, hvor solosejleren kan bjærge masten ombord og fremtrylle en nødrig.

Det lykkes. Rejsen mod sikkerhed kan begynde.

En rejse, der med blot 240 liter brændstof ombord og flere tusinde sømil til destinationer som sydafrikanske Cape Town og Australien er dybt afhængig af den sammensatte rig, der gør det muligt for Känsäkoski at navigere for stormsejlet.

En vigtig julegave

For at undgå vestenvind og strøm sætter sejleren kursen mod nord. 100 liter brændstof forsvinder, og vejen mod sikker havn synes om muligt endnu længere - lige indtil et japansk fiskefartøj lægger kursen forbi.

300 liter brændstof kan Känsäkoski første juledag modtage fra japanerne.

En forsinket - og velfortjent - julegave til sejleren, der få dage senere suppleres af yderligere brændstofforsyninger fra et finsk fartøj, der har skiftet kurs for at undgå urolighederne i Det Røde Hav:

- Kaptajn Jyrki Repo fra Finncanopus navigerede kyndigt i de udfordrende havforhold, positionerede skibet for at bryde bølgerne, så Känsäkoski sikkert var i stand til at nærme sig sikkert. Operationen var en bragende succes, og Känsäkoski kunne fortsætte sin rejse mod Durban (Sydafrika, red.) med ren diesel, fortæller hans shore-crew i en pressemeddelelse.

En buldrende lyd

Nu tager turen fart. Motoren kører trods udfordringer med brændstoffiltret, og Känsäkoski nærmer sig den sydafrikanske havneby. Lige indtil en buldrende lyd stiger op fra motoren. 

Der er 8,3 sømil til Durban, hvor et redningsmandskab står klar til at tage imod solosejleren:

- Jeg erkender med det samme, at det er en tandrem og slukker straks motoren. At starte den nu vil skade hele motoren. Jeg informerer NSRI (den lokale redningstjeneste, red.) om, at de skal komme og bugsere mig, forklarer Ari Känsäkoski og understreger:

- Hvis kileremmen var gået i stykker, og ikke bare var revet i stykker, ville motoren være gået helt i stykker. Utroligt held, at remmen kun delvist knækker - og så tæt på Durban.

Mandskabet på land går i redningsbåden. En time efter ankommer de til Känsäkoski 40 fod lange sejlbåd. Han kommer på slæb. Kort efter er han i sikkerhed i Durban:

- Det er en lettelse, da rebene er fastgjort til molen. Bag mig ligger 25 dage og 1600 sømils langsom sejlads med en nødrig og motorsejlads med en delvist defekt motor, slutter en lettet Känsäkoski.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader