Opgrader dine gør-det-kompetencer omkring eksempelvis batteri og lader i båden
Strøm og ledninger i din båd er vigtige sikkerhedsemner ombord. Kabler og batteri forsyner eksempelvis din motor med strøm, og hvis dette ikke er i orden, starter din motor ikke. Her er eksempler på, hvordan du med lette gør-det-selv-kompetencer, ifølge Biltema, sikrer dig på vandet.
Strøm til søs er en følsom størrelse. Båden kan brænde ned, hvis der eksempelvis ikke er styr på strømmen. Det er der hvert år eksempler på i de danske farvande - og uden strøm får du tilmed startproblemer.
Her får du derfor et par eksempler på, hvordan du med enkle gør-det-selv-kompetencer sikrer dig bedst muligt omkring strøm og batteri i båden. Det skriver Biltema.
Batteriet
Bådens eneste strømforsyning kommer fra batteriet, og det er dette, der sikrer dig strøm under alle forhold. Derfor er det vigtigt, at det er 100 procent i orden, hvilket du kan sikre dig på følgende måde:
- Hold det opladet i havnen, om vinteren og under sejlads
- Er du i tvivl om dit batteris funktionsevne – så få det skiftetud eller test det
- Monter en hovedafbryder, så du er sikker på, at al strøm er afbrudt, så der ikke er noget, der aflader batteriet
På en enkelinstallation med et enkelt batteri i båden og med en benzinmotor, der oplader batteriet, imens man sejler, er 60-80 amperetimer en fin størrelse og dækker behovet for altid at kunne starte.
Jo større behov, du har for at anvende strøm, når du ligger stille med motoren slukket, jo større skal dit batteri være. Hvis du blot har behov for et batteri til at starte båden, og andet elektronik ikke anvendes uden, at motoren kører, er et batteri omkring 60 amperetimer tilstrækkeligt, da det i denne situation er start-strømmen, der er vigtig.
Er din motor i båden en indenbords dieselmotor, skal du anvende et større batteri end almindeligt, da den har større startmotor og højere kompression.
- En god solid batterikasse med låg passer godt på batteriet, sikrer mod vandindtrængen og korrosion. Læg særlig mærke til den kraftige strop med kliklås der holder batteri og kasse sikkert på plads – selv ved høj søgang, forklarer Biltema.
Hovedafbryder vigtigt
På alle installationer i båden er det en god idé at montere en hovedafbryder mellem batteriet og bådens ledningsnet. Hovedafbryderen afbryder strømmen til alt på båden, og det giver dig flere fordele:
- Alt strøm afbrydes, så du minimerer risiko for kortslutning og brand i båden
- Du sikrer dig, at der intet er på båden, der aflader batteriet, når båden ligger i havn eller står til opbevaring
- Det er et godt supplement til anden tyverisikring, hvis båden ligger i havn, at den ikke umiddelbart kan startes og sejles væk
- Hovedafbryderen afbryder al strøm i din installation og fungerer som en god sikkerhed mod både tyveri og brand. Placer den gerne, så den er beskyttet og let kan betjenes, foreslår Biltema.
Hovedafbryderen placeres bedst på et tørt sted, hvor der er let tilgang, så den let kan betjenes, når du ankommer til båden, eller når den tages op på trailer. Husk gode kraftige kabler til tilslutningen og anvend kabelsko, der passer til kablets dimensioner.
Kabelsko i de store størrelser loddes eller klemmes på. Beskyt også gerne med krympefleks udover kabelskoen, da det beskytter mod fugt.
Kabler og polsko
Almindelige kobberkabler irrer og korroderer med tiden, når de udsættes for saltvand eller andre hårde miljøer. Derfor er det vigtigt, at de efterses og udskiftes ved behov – eventuelt til fortinnet kabel, der bedre modstår påvirkninger.
Vær særlig opmærksom på forbindelser på selve batteriet og ved en eventuel hovedafbryder og beskyt også gerne med batteripolfedt, der danner en beskyttende hinde.
Oplader
Når båden står til opbevaring eller ligger i havn, er det nødvendigt med kontinuerlig opladning ved hjælp af en 220V-oplader. Gå efter modeller, der er vandtætte og designet til det våde miljø – så er du sikret, at de holder til brug i mange år.
De fleste modeller af opladere på markedet er intelligente og tilpasser automatisk ladestrømmen efter batteriets behov. Det betyder, at du derfor kan tilslutte opladeren og blot lade den være tilsluttet batteriet, selvom du ikke er i båden. Hvis du laver en fast installation, er det en god idé at udskifte de medfølgende kabelklemmer med kabelsko, der så skrues direkte på batteriet.
Opladeren skal være tilpasset det våde miljø ombord, som denne model fra Biltema, der er klassificeret i IP 67 og således tåler ret store vandpåvirkninger. Opladeren er af den intelligente type, og man kan således tilslutte den til batteriet uden at skulle bekymre sig om batteriet lades rigtigt.
Når batteriet er helt opladet, skifter opladeren automatisk til vedligeholdelsesstrøm uden, at du skal gøre noget.
Kilde: Biltema