Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Den 23 meter Lea Høj kom i problemer ved Nivå. Foto: Andreas Birkebæk / Michel Pedersen

Skib sejler bevidst på grund ved Nivå - var i fare for at synke

Uddyberfartøjet Lea Høj blev fredag tvunget til at sejle på grund, da værkstedet ombord pludselig fyldtes med vand. Marinehjemmeværnet, Søværnet og et søsterskib kom til undsætning.

Af Sara Sulkjær Hansen |

En bevidst grundstødning. Det var scenariet for uddyberfartøjet Lea Høj, der fredag formiddag bevidst søgte mod grunden ved Nivå Havn i Nordsjælland.

- Der gik hul på skroget under vandet, fordi skibet angiveligt havde ramt nogle sten på havbunden. Vandet begyndte derfor at strømme ind i værkstedet ombord, som ligger foran på skibet, forklarer Marinehjemmeværnets Andreas Birkebæk på Facebook.

Kaptajnen var sikker: Kursen blev straks sat mod land for at undgå, at skibe skulle synke til bunds.

Dieselgenerator til pumperne

Da fartøjer fra Marinehjemmeværnet i Helsingør og på Holmen samt Søværnets dykkerskib Søløven ankommer til steder, ligger skibet derfor på 1,5 meter vand.

- Efter ankomst begyndte de to fartøjer fra Marinehjemmeværnet at udsætte deres flydespærringer til inddæmning af olie, da man var usikker på, om Lea Høj ville lække olie, fortæller Marinehjemmeværnet. 

Kort efter ankom også skibet, Wilma Høj, der er fra samme rederi som Lea Høj. De overførte en dieselgenerator, som kunne trække pumperne ombord på det uheldige uddyberfartøj. 

Intet oliespild

Mandskabet fra de to søsterskibe fik hurtigt sat kiler i hullerne og stoppet lækagen. Dermed var der ikke længere risiko for, at Lea Høj ville synke, og skibet fik derfor tilladelse fra Søfartsstyrelsen til at sejle ind til Nivå Havn, hvor de kunne påbegynde reparation af hullet i skroget.

- Fænø fra Marinehjemmeværnet blev bedt om at blive ved det havarerede uddyberfartøj, indtil det var sikkert i havn. I mellemtiden kunne den frivillige besætning trække de omkring 200 meter flydespærring ombord igen. Dem blev der heldigvis ikke brug for, slutter Marinehjemmeværnet.

Kilde: Marinehjemmeværnet

Motor
content-loader
content-loader
content-loader