Gymnasielever på Oure lærer om samarbejde, fordybelse og tålmodighed gennem sejlads
Projektet i sat i gang af Sailing Innovation Lab. Fokus er at skabe en unik form for dannelse og en oplevelse for eleverne, da sejlads netop kræver samarbejde, fordybelse og tålmodighed. Foruden denne samarbejdsøvelse findes der også en naturlig kobling med skolefagene i gymnasiet.
En helt almindelig onsdag eftermiddag på havnen ved Lundeborg stævner 80 helt nye 1.g elever fra Oure Kostgymnasium ud i bådene tilhørende Skolerne i Oure.
For mange er det første gang, de er på en båd og stifter bekendtskab med livet til søs. De er i gode hænder hos Oure Højskoles proskippere, der skal facilitere dagens sejlads.
Skolerne i Oure har flere sejlbåde til rådighed, som giver eleverne mulighed for denne kobling mellem faglighed og praktisk arbejde på bådene - en aktivitet, som falder i god jord.
Flere af eleverne giver udtryk for, at tiden på vandet fløj afsted og var ivrige efter at hjælpe til og blive bedre. Alle eleverne ytrede ønske om at sejle igen en anden gang, så ikke engang en stor byge eller sokker i birkenstok kunne tage pusten fra dem på vandet, fortæller Oure til minbaad.dk.
Sejlads på skoleskemaet
Skolerne i Oure er nemlig en del af et projekt kaldet “Sejlads på skoleskemaet", som er igangsat af Sailing Innovation Lab.
Projektet sætter fokus på at skabe en unik form for dannelse og en oplevelse for eleverne, da sejlads netop kræver samarbejde, fordybelse og tålmodighed. Foruden denne samarbejdsøvelse findes der også en naturlig kobling med skolefagene i gymnasiet.
Det er muligt at lære om vejrsystemer, historie, idræt, fysik og meget mere i forbindelse med en tur på vandet. Med projektet får ungdommen mulighed for at komme ud og sejle og opøve deres kompetencer indenfor både faglige færdigheder, men også deres færdigheder som mennesker i relation til andre mennesker.
Forpligtende fællesskab
Men sejlads er meget mere end bare at blive fragtet rundt af de erfarne proskippere fra Oure Højskole - gymnasieeleverne må selv bidrage for at få båden til at sejle.
Og det er netop dét, der er magien ved sejlads. Her er der ingen, der kan stå alene og alle er nødt til at bidrage. Sejlundervisere ved Skolerne i Oure, Anders Kronborg Kjær og Jesper Henriksen, beskriver sejlads som et “forpligtende fællesskab", hvor alle er afhængige af hinanden.
Dette er kompetencer som de unge mennesker kan tage med sig i andre arenaer i deres liv, hvor de også indgår i fællesskaber. Foruden det at indgå i et fællesskab opøver eleverne også klare og tydelige kommunikationsevner, da dette er alfa og omega ombord på en sejlbåd. Her kan du ikke komme væk fra, hvis det bliver svært.
Det er ikke muligt at blive skiftet ud, som var det en håndbold- eller fodboldkamp. Du er ombord på båden til kampen er slut og må bidrage. På den måde adskiller sejlads sig også fra andre sportsgrene, da der konstant skal tages hensyn til dem, der er med ombord.
Det er vigtige kompetencer i forhold til skolemiljø, fordi eleverne lærer at være rummelige overfor hinanden, respektere hinandens styrker og svagheder og kommunikere tydeligt til hinanden. Derudover giver sejlads et naturligt afbræk fra mobiltelefonen, da det er vigtigt at være 100% tilstede, når der sejles.
“Det er jo en episk fortælling”, fastslår Jesper. Og fortællingen drejer sig netop om, at Danmark er en søfartsnation som altid har sejlet ud i verden.
Sejladsen er med til at åbne verden
Sejladsen er med til at åbne verden og andre kulturer, da det kan være med til at bygge relationer til mange kulturer og fag på skoleskemaet. Der er et kæmpe læringspotentiale indenfor sejlads, som ikke kun rummer den fysiske formåen i at få en båd til at sejle, men også dét at blive klogere på sig selv og på verden omkring en - fagligt såvel som personligt.
Med projektet ønsker man at prikke til de unge mennesker og introducere dem for de muligheder, glæder og eventyr, der kommer med sejlads - alle evner, som kan overføres til andre arenaer i livet.