Tomas Vallings Ylva brændte på Thurø - nu bygger han en helt ny på kun et år
Minbaad.dk besøger skibsingeniør og bådebygger Tomas Valling, der hang noget med næbet, efter Ylvaen brændte i haven, et døgn efter han ladede sin el-motor op. Nu smiler han igen: Han har støbt en ny på Faaborg Værft, og siden har han Tomas apteret Ylvaen på Walsteds Baadeværft.
Tomas Vallings hustru, Mette, er en tålmodig sjæl. Hun har undværet sin mand cirka 20 timer om ugen det sidste års tid.
Det tager nemlig tid at støbe en Ylva fra bunden på Faaborg Værft, sætte en køl på og siden aptere den i en hal hos Walsteds Baadeværft på Thurø, hvor Tomas Valling har lejet sig ind. Et sted, hvor han i øvrigt er udlært bådebygger.
I dag er han skibsingeniør og bor lige ved siden af Walsteds Baadeværft. Det var i sin have, at den 39-fods slanke og utrolig smukke Ylva brændte i marts 2023.
- Brandfolkene mente, det var fra fra mit lithium-batteri eller lader. Ingen ved det, men dagen efter jeg satte batteriet til at lade op, brændte båden, forklarer Tomas Valling, der hurtigt kom sig over chokket.
En ny vil koste 1,5 mio. kroner
Han fik en mindre erstatning, der slet ikke dækker de mere end 500.000 kroner, som det koster at bygge en helt ny op. Bestiller du et bådeværft til at bygge en ny Ylva, vil det koste omkring 1,5 mio. kroner, vurderer Tomas Valling.
Minbaad.dk besøgte ham forleden. Han har rygende travlt, for i næste måned skal båden i vandet. Han og Mette skal på weekendture i Ylvaen, hvor der ikke ligefrem er ståhøjde eller komfort.
Et toilet bliver der heller ikke ombord, men båden sejler fantastisk og har et dejligt stort cockpit, hvor man kommer langt med et cockpittelt.
El-motor er ligeledes skrottet denne gang. I stedet har thurineren monteret en 10 hk Nani-dieselmotor i båden. Ser du videoen i toppen af artiklen forklarer Tomas Valling, hvorfor det nu bliver en dieselmotor.
Ylvaen på 39 fod:
Længde: 12,18 m
Vandlinje: 8,5 m
Bredde: 2,28 m
Dybgang: 1,65 m
Vægt: 3500 kg
Info: Ylva-klubben