Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
ILCA-sejlere i aktion i Fredericia i 2 til 4 graders varme. Foto: Kenneth Bøggild

Europajoller og ILCA-klassen er blevet super venner - nu med fælles ranglistestævne i Fredericia

77 sejlere var til start i en kold og udfordrende weekend med over 10 m/sek. og 2-4 plusgrader, men sejlerne fik styrket de sociale konstruktioner sejlerne imellem, uanset valg af bådtype, fortæller Europajolle-far Kenneth Bøggild, der giver rapport om stævnet.

Af Troels Lykke |

Fri pump, luvfordele og et særlig fællesskab på land. Kenneth Bøggild, Europajolle-far fra Vallensbæk Sejlklub, deler her sine oplevelser fra weekendens fællesstævne:

I efteråret 2023 indledte ILCA Danmark og Europe Class Denmark et samarbejde om afvikling af fælles træningscamps. Målet var, at sejlerne skulle sikre fastholdelse af de sociale konstruktioner sejlerne imellem, uanset valg af bådtype.

Det var en succes, og konceptet blev besluttet overført til klassens ranglistestævner 2024. Ranglistestævnerne er for begge klasser, også udtagelse til internationale mesterskaber.

I weekenden 20. og 21. april skulle første test stå ved, at Fredericia Sejlklub var værter for 2024's første ranglistestævne for de to klasser - og hvilken succes. 77 sejlere stillede til start på det, som skulle vise sig at blive en lidt kold og udfordrende weekend.

Plus 10 m/sek. og kulde

Fredag, hvor flere var mødt tidligt for at træne i det lidt udfordrede sejlfarvand, som er i området, blev sejlerne mødt af +10 m/s og 2-4 graders varme og regn. Enkelte sejlere tog på vandet, men de fleste besluttede at satse på andre aktiviteter, ikke mindst da vejrudsigten for weekendens stævne lød på fortrinsvis let vind.

Og let vind skulle det blive, specielt lørdag. Her var det et nærmest spejlblankt Lillebælt farvand, til gengæld med to knobs nordgående strøm, som sejlerne blev mødt af i baneområdet.

Efter en del ventetid på vandet i herlig forårssol, men med temperaturer omkring 4-6 grader, så det ud til, at vinden ville slå igennem. Det var en fleet af meget kolde sejlere, som halsede efter dommerbåden, som nu søgte til en ny position, da vinden var slået om.

Langsomt slog vinden igennem, ikke meget af den, men til gengæld fortsat en del strøm. Først afsted kom Europajollerne, efterfulgt af ILCA 7. Herefter fulgte ILCA 4 og til slut ILCA 6 i en nu aftagende vind.

For de to første klasser lykkedes det lige at få sejlet sejladsen igennem på det, som må siges at være den sidste rimelig stabile vind.

Sejlads kunne ikke afsluttes - men DJ på land

For de to resterede fleets var det ”stolpe ud”, da den aftagende vind nu døde helt og kom i nogle lette pust fra snart sagt alle retninger.

Det gjorde det umuligt at afslutte sejladsen. Dette på trods af, at de forreste både var ved at nærme sig bundmærket. Helt fornuftigt valgte baneledelse af skyde sejladsen af og sende de ganske kolde sejlere i land.

På land stod det veloplagte landcrew klar med et herligt DJ-sæt fra den spillystne Soundboks og varm mad til sejlerne. Hurtigt bredte der sig en stemning af glæde, og varmen fandt vej til de kolde sejlere. Fornuftigt havde Fredericia Sejlklub arrangeret det sådan, at dagens aftersail foregik i klubbens helt fantastiske lokaler, da vejret nu var gået fra koldt og kun lidt vind til meget koldt og rigtig meget regn.  

Søndag var Lillebælt spejlblank

Søndag blev sejlerne igen mødt af et spejlblankt Lillebælt. Det afholdt dog ikke banecrewet fra at stikke ud af havnen ved 08:15-tiden med den forventning, at vinden nok skulle komme. Med en lille times sejlads tid ud til baneområdet, var jollerne hurtigt i vandet, kort efter dommerbådens afsejling.

Men qua den manglende vind trådte frivillige trænere, forældre og andre med RIB-både til, så de 77 sejlere blev bugseret ud på baneområdet.

Ganske tæt på dagens starttidspunkt begyndte vinden at slå igennem. Banen var lagt i et lidt kritisk område, så en del af banen lå i kraftig nordgående strøm, og en anden del af banen lå i kraftig sydgående strøm.

Det gjorde sejladserne en smule ensidige, ikke mindst da de første starter kom afsted på en linje med ganske betydelig luvfordel. Sejlerne fangede hurtig banens taktiske udfordring, så det var nærmest en samlet fleet, som fra en luv fordel vendte omkring dommerskibet for at komme ud i de knap to knobs medstrøm.

Fri pump

Sådan er sejlsport, og da det er ens for alle, var humøret højt - ikke mindst fordi vinden nu for alvor begyndte at bygge op. Dét fra en retning, der i Fredericia betyder herlig store, runde bølger.

Viden øgede så meget, at det for Europajolle-klassen betød, at det herlige Oscar-flag blev rejst - og derved fri pump. Tydeligt var det, at kombinationen af fri pump og de herlige lange runde bølger passede Europajollen fantastisk.

Også ILCA-sejlerne nød de herlige bølger og tiltagende vind, hvor der for de fleste sejlere blev arbejdet flittigt ombord for at få jollen i surf.

For Europajoller blev der søndag afviklet fire sejladser, som var klassens maks, og for ILCA-jollerne fem sejladser.

Fredericia Sejlklub var super vært

Fredericia Sejlklub var enestående værter for afviklingen af stævnet. Konceptet med et større fokus på samarbejde de to specialklubber imellem samlede Fredericia Sejlklub op, og indarbejdede det i weekendens stævnekoncept.

Det var udslagsgivende til de afviklede sociale arrangementer, hvor sejlerne, forældre og trænere hang ud sammen, nød den herlige stemning helt uafhængigt af bådklassevalg.

Næste fælles ranglistestævne afvikles i Hellerup Sejlklub i weekenden 4. og 5. maj 2024.

Sejlerhilsner
Kenneth Bøggild

Motor
content-loader
content-loader
content-loader