Jakob og vennerne vinker farvel til Maxi’en – køber i stedet en Storfridra 25 til 20 kroner
Utallige timer har vennerne i København brugt med værktøj i hånden i forsøget på at klargøre deres nyindkøbet Maxi 77 til sæsonen. Alligevel tager de nu afsked med båden. En norskbygget Storfridra 25 lokker.
Der findes tilbud, som er vanskelige at takke nej til. Ét af dem er en Storfridra 25-sejlbåd til den nette sum af 20 kroner.
En pris, der bedst kategoriseres som en foræring, der er vanskelig at afvise – også selvom man blot fire måneder forinden har investeret i en ældre Maxi 77, der efter utallige timers hårdt arbejde nu endelig er klar til søsætning:
- Vi havde arbejdet hårdt for at gøre vores nyindkøbte Maxi klar til vores første sæson, så alle skulle naturligvis sættes ind i, hvad det nu var for en båd, vi skulle til at forholde os til, forklarer 24-årige Jakob Rasmussen, der sammen med sine tre bådvenner brugte en uge på nøje at overveje tilbuddet:
- Vi snakkede meget om det, og alle var ude for at se den nye Storfridra. Efter en uge blev det tydeligt for os alle, at det har var et fuldstændig vanvittigt tilbud at få stukket i hånden, påpeger den unge sejler.
På jagt efter glade ejere
Det er Jakob Rasmussen, der til daglig læser socialvidenskab og samfundsøkonomi på universitet, der i første omgang kommer i kontakt med Franco. Argentineren, der ejer den norskbyggede sejlbåd med den lange køl.
De tilbringer flere aftener sammen ombord. Snakker og deler deres sejlerdrømme. Sejlerdrømme, der om få måneder skal bære Franco over Atlanten i en nyindkøbt sejlbåd. Storfridra 25’eren er derfor i overskud:
- Storfridra’en er hans første båd, så for Franco er det vigtigt, at de kommende ejer bliver glade for den. Efter at have snakket med os nogle gange er han sikker på, at vi er de rette, forklarer Jakob Rasmussen begejstret.
Selvom bådens længdemål matcher Maxi’ens, er rummeligheden en ganske anden i den norskbyggede båd. Ruffet er højt. Så højt, at selv Jakob Rasmussen på knap to meter kan stå oprejst. Samtidig er der pantry og præcis fire køjer til den fire mand store besætning.
Hvad med motoren?
Vennerne er solgte. Købskontrakten bliver underskrevet, og de beskedne 20 kroner betalt.
Nu venter - forhåbentligt - kun en smule glasfiberarbejde samt et lag primer og bundmaling, inden de for første gang stikker til søs – nu i deres nye Storfridra 25:
- Med den nye båd får vi nogle ting, som vi egentlig drømte om, men som vi ikke troede muligt med vores budget, forklarer Jakob Rasmussen, hvis største bekymring i øjeblikket går på bådens ældre Yanmar-motor:
- Den laver omdrejninger, men den kommer ikke helt i sving. Egentlig virker den til at have det fint, og Franco har ikke haft problemer tidligere, så mon ikke, den bare skal have lidt ekstra kærlighed her efter vinteren, lyder det håbefuldt fra sejleren.
En sørgmodig stemning
Tilbage på havnen i Greve står vennernes Maxi 77. Med frisk bundmaling, nye fuger og rustfrie skruer, ligesom vennerne har haft al aptering ude til omlakering:
- Da vi igen får det hele samlet, og vi alle sidder i kahytten, opstår en lidt sørgmodig stemning, hvor vi trods alt bliver en smule kede af, at vi ikke selv får lov at nyde resultaterne af det hårde arbejde i Maxi'en, forklarer Jakob Søndergaard.
De mange timer, som vennerne har brugt med boremaskiner og lakpensel i hånden, er dog ikke spildt:
- Vi har arbejdet hårdt på den i troen på, at vi selv ville få glæde af forbedringerne. Vi har derfor givet den alt det, som vi følte, den manglede. Nu er det nogle andre, der får fornøjelsen af det hårde arbejde, og vi tager i stedet værdifulde erfaringer med os, lyder det fortrøstningsfuldt fra Jakob Rasmussen.
Du kan følge de fire sejlervenner på Instagram her.