Supermaxien Wild Thing 100 fik dramatisk fejl på svingkølen under start i Sydney Hobart
Den 79. udgave af Rolex Sydney Hobart Yacht Race, der startede i dag den 26. december 2024, blev indledt med dramatik blandt supermaxi-yachterne. 106 både kæmper nu mod Hobart på den 630 sømil lange kapsejlads. Gense starten i den australske sommer. Master Lock Commance fører.
Supermaxien Wild Thing 100, under ledelse af skipper Grant Wharington, oplevede en kritisk fejl med kølen under starten den 26. december i Rolex Sydney Hobart Yacht Race, hvilket fik båden til at krænge faretruende på Sydney Harbour. Besætningen formåede dog at løse problemet og fortsætte sejladsen, det fortæller Daily Telegraph.
Samtidig stødte den forsvarende line honours-mester, LawConnect med skipper Christian Beck, på problemer med deres A2-sejl, som satte sig fast. Dette medførte et betydeligt tidstab.
Master Lock Comanche, co-skipperet af Matt Allen og James Mayo, overtog derfor føringen, lige nu har båden 480 sømil til mål i Hobart. Båden på 30,5 meters længde er næsten 8 meter bred og har en 46 meter høj mast. Storsejlet er på 410 kvadratmeter og den største spiler er på 1.100 kvadratmeter.
Wild Thing 100 er her, formiddag dansk tid, på en 3. plads, 19 sømil efter Master Lock Comanche.
16 kvindelige skippere
Trods disse udfordringer fortsatte flåden på 104 både, herunder 16 med kvindelige ejere/skippere, under udfordrende og blæsende forhold ned langs New South Wales-kysten.
.Ifølge Bureau of Meteorology forventedes en hurtig start på løbet med nordøstlige vinde, hvilket gav gunstige forhold for deltagerne i begyndelsen af sejladsen. Bådene skal sydpå mod Hobart.
For de seneste opdateringer og stillinger kan man besøge den officielle Rolex Sydney Hobart Yacht Race hjemmeside.
Tragisk ulykke i 1988 - seks druknede
Ulykken i forbindelse med Sydney Hobart Yacht Race i 1998 er en af de mest tragiske begivenheder i sejlsportens historie. Den fandt sted under løbets 54. udgave, og de ekstreme vejrforhold, der opstod undervejs, førte til tab af liv og omfattende materielle skader.
Sydney Hobart Yacht Race er kendt for sine udfordrende forhold, men i 1998 blev deltagerne udsat for en usædvanligt kraftig storm. En lavtryksfront dannede sig hurtigt i Bass-strædet, og deltagerne blev ramt af vindstød på over 80 knob (cirka 150 km/t) og bølger på op til 20 meter.
Ud af de 115 både, der deltog, blev 5 bådmandskaber tvunget til at opgive bådene og forlade dem. 66 personer blev reddet i en af de største maritime redningsaktioner i Australiens historie, hvor både redningshelikoptere, handelsskibe og militære enheder blev indsat, men seks personer mistede livet under ulykken.
Efterspil og læring
Ulykken førte til omfattende undersøgelser og en række ændringer i løbets regler og sikkerhedsprocedurer:
Alle deltagere skulle fremover have mere omfattende træning i overlevelse til søs og sikkerhed.
Bedre vejrforudsigelser: Meteorologiske tjenester blev forbedret for at give deltagerne bedre mulighed for at planlægge i forhold til vejret.
Ændringer i båddesign: Fokus på båddesign og konstruktion blev styrket for at sikre bedre overlevelseschancer i ekstreme forhold.