Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Dragonfly 36 Performance har netop haft ”bryllup” hvor Quorning Boats limer skrog og dæk sammen. - Dette er i sig selv er en stor milepæl, siger Jens Quorning. PR-foto
Kort Nyt

Ny Dragonfly 36 Performance ses på boot - 13 solgt alene på tegninger

Skærbæk-bådværftet, der startede i 1967, er til januar 2025 klar med værftets spritnye Dragonfly 36, der har verdenspremiere på boot-udstillingen i Düsseldorf. Her fortæller Jens Quorning om den nye båd og om hvorfor flerskrogssejlads holder.

Af Troels Lykke |

62-årige Jens Quorning, der overtog Quorning Boats i 1995 i Skærbæk efter sin far, Børge, har nærmest hele sit liv kæmpet for at få danskerne og resten af verden til at forstå at flerskrogssejlads er sjovt og underholdende.

Og Skærbæk-bådværftet, der startede i 1967, er snart klar med værftets spritnye Dragonfly 36 Performance, der har verdens premiere på boot-udstillingen i Düsseldorf til januar 2025.

Flere bør sejle i flerskrog i Danmark

-Vi skal have danskerne til at sejle mere i trimaraner. Der er for få der gør det. Faktisk eksporters 95 procent af Dragonfly produktionen til udlandet og det vil vi gerne have lavet om på, for det er godt nok op ad bakke at få danskerne til at sejle trimaran, siger Jens Quorning,

Jens Quorning uddyber her hvad der er så fantastisk ved trimaran sejlads:

- Trimaran-konceptet er i dag så veludviklet at det tilbyder fantastisk sikker sejlads med for det meste dobbelt cifre på loggen og med meget lidt krængning normal mellem bare 4 og 8 grader og båden ruller heller ikke i medsø som enkeltskrogsbåde. Sejlads med et ror i total balance som altid er en fryd at styre. Så kommer et tredje meget vigtigt punkt for mange af vores kunder som er lav dybdegang som åbner en skov af nye muligheder, alle de bedste ankerpladser er tæt på kysten siger Jens Quorning til minbaad.dk.

1160 både bygget siden 1969

Siden bådværftet, tæt på Kolding Fjord, startede er der i alt produceret 1160 trimaraner mellem 25 og 40 fod, foruden de ca 400 stk. af Luna motorbådsserien tilbage i 70érne, hvor Dragonfly 28 nu har været den mest solgte trimaran med 293 styks. Værftet beskæftiger i dag 55 mand.

Den nye Dragonfly 36 Performance er der allerede solgt 13 stk. af, alene på tegningerne og alle til eksport. Markedet har nemlig kæmpe tillid til Quorning Boats, der er kendt for at levere kvalitet. Det er dog ikke de billigste flerskrogsbåde på markedet, men et hav af flotte internationale priser, viser at Dragonfly-bådene er i top.

Den nye Dragonfly 36 koster sejlklar 4,6 mio. kroner og leveres standard med 4 stk. Andersen elspil, Ronstan dæksudstyr, kulfibermast og danske Elvstrøm Sails.

 Dragonfly 36 bliver tilbudt i to versioner Touring og Performance, begge med carbon mast, enten 16,5 meters masteprofil eller 18,5 meter til ræs og hurtig tursejlads.

Til hurtig cruising

- Det er ikke kun en racer men kan levere herlig komfortabel cruising og du vil fint kunne sejle den alene eller med to eller flere personer, da alle hal og fald er ført tilbage, siger Jens Quorning.

Begge versioner kommer med den nye generation af wave-piercing ponton design, som ydermere er ført videre til hovedskroget, dette giver en hurtigere, mere sikker og komfortabel sejlads.

Det faste bovspryd sørger for let håndtering af alle let-vinds-sejl kombineret med mulighed for elektrisk indbygget Code-O furler samt lettere håndtering af anker. Desuden tilbyder Dragonfly 36 et stort dobbeltzone cockpit, hvor alle liner bliver ført tilbage til de 4 elektriske spil agter i cockpittet.

Om læ tilbyder den nye Dragonfly 36 et nyt eksklusivt interiørdesign som standard i lys asketræ (den mere eksklusive elmetræ som option) med dobbelt for- og agter kahyt, separat toilet, et moderne pantry med mere skabsplads samt en rummelig salonbords zone til hyggelige sammenkomster for familie og venner.

Bredde kan reduceres til 3,7 meter

Det unikke og revolutionerende DRAGONFLY SWING WING system – som blev introduceret for 35 år siden – reducerer på sekunder enkelt og hurtigt bådens samlede bredde fra 8,12 m til kun 3,7 m uden brug af værktøj.

Dragonfly 36 introducerer for første gang en endnu mere kompositsammensat højteknologisk konstruktion, der gør DRAGONFLY SWING WING-systemet enklere, lettere, stærkere og nemmere at vedligeholde.

Dragonfly 36 Performance 
Længde overalt: 11,55 meter
Længde på vandlinjen: 10,90 meter
Bredde (sejlende): 8,12 meter
Bredde (foldet): 3,70 meter
Dybgang: 0,67 meter (centerbord oppe) / 2,00 meter (centerbord nede)
Vægt (standard, sejlklar): 4.500 kg
Maksimal totalvægt (inkl. besætning): 6.700 kg
Vandtank: 200 liter
Brændstoftank: 70 liter
Holdingtank: 60 liter
Motor (standard): 30 hk
Motor (option): 40 hk
Mast (kulfiber): 18,50 meter
Storsejl - alle sejl fra Elvstrøm Sails: 70 m²
Selvslående fok: 25 m²
Rullegenua: 38,5 m²
Code 0 (rullegenua): 72,5 m²
Gennaker: 150 m²
Bovspryd (fast): 0,90 meter
Maksimal hastighed: 23 knob
CE-kategori: A
Maksimal besætning: 5-7 personer
Pris: Sejlklar 4,6 mio. kroner 
Værft: Quorning Boats, Skærbæk

Quorning Boats grundlagt i 1967

Quorning Boats blev grundlagt i 1967 af Børge Quorning og hans bror Bent i Skærbæk, Danmark. Virksomheden specialiserede sig fra starten i at bygge trimaraner og introducerede i 1989 det innovative "Swing Wing"-system, der gjorde det muligt at folde bådens sideskrog ind for nemmere håndtering og opbevaring.

I 1996 overtog Børges søn, Jens Quorning, ledelsen af virksomheden. Under hans ledelse har Quorning Boats fortsat udviklingen af Dragonfly-serien af trimaraner, som er blevet anerkendt internationalt for deres design og ydeevne.

I 2022 påbegyndte virksomheden et generationsskifte, hvor Jens' søn, Peter Quorning, trådte ind i firmaet med henblik på at overtage ledelsen i fremtiden.

Quorning Boats er i dag en af Danmarks største bådproducenter med over 50 ansatte og en global kundebase. Virksomheden har gennem årene modtaget adskillige priser for deres innovative design og høje kvalitet.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader