Flyvende både - det er vist noget for fremtiden?
Den el-drevne og samtidig waterfoilende N30 er blevet en nyhed på markedet i USA. En båd, der er skabt af en indisk, 37-årig kvinde. Jan Hovald Petersen blogger op båden.
Med hovedsæde i Californien er bådmærket Navier blevet ret så markant. Den nye N30 ser ud til at ’gennembryde ukendtmuren’ ved at blive anmeldt på flere net-magasiner, senest med en ret fortællende video fra ’live2boat’, som kan ses øverst i artiklen.
Der hersker derfor ikke tvivl om, at ’de flyvende super-sejlbåde’ som vindere af America’s Cup har en virkning på sejlermarkedet, på sejlbåde og sejlende – såvel som på motorbåde med brugen af el-motorer og ’flyvevinger’.
N30’eren er ikke eneste foilende el-båd på vej. Den opmærksomme sejler og læser har nok set omtalen tidligere af den svenske Candela.
En båd, der netop befinder sig i dette 30-fods motorbådsmarked med en ganske bemærkelsesværdig kombination mellem el-dreven hydrofoil og en ganske særlig fremdriftsskrue, der består af flere sammenbyggede propeller i samme opbygning, for dels at mindske kavitation og dog give den ønskede fremdrift.
Indisk kvinde står bag
Der skal udover den indledende omtale af N30-båden også omtales den usædvanlige leder og CEO, der har igangsat projektet med at bygge USA’s første hydrofoilende el-motorbåd.
I forskellige medier omtales chefen og stifteren, den kvindelige ingeniør og videnskabsmand, uddannet på MIT, med aner fra Indien, Sampriti Bhattacharyya. En 37-årig kvinde, der i international presse roses for sit fremsyn og sine initiativer gennem årene på trods af mange ’kampe af både kulturel og økonomisk art’.
Hendes vej til denne store opmærksomhed navnlig i USA har ikke været let med indisk baggrund og som kvinde – men det er gåpåmod og tæft for data og robotteknologi sammen med sans for de fysiske rammer som en båds ’krop’ af styrkebærende konstruktioner såvel som lav vægt, der har givet resultater.
Først med en revolutionerende undervandsrobot til at undersøge pipe lines leaks og stråling fra kabler og radioaktivitet samt bærende konstruktioner under havet, eksempelvis boreplatforme gennem hendes firma Hydroswarm, der i 2022 vandt prisen på 50.000 dollars fra organisationer via MassChallenge i USA for innovation og inintiativ.
"Jeg tror, at for at befri vores søer og oceaner fra de fossile brændstof-forurenende stoffer og genopbygge den maritime industri, skal vi alle gøre mere og hurtigere.
Vi er nødt til at udskifte vores gasrivaler - der er mange af dem, og jo flere folk i branchen hurtigt kan skifte til elektrisk, jo bedre kan vi fremskynde med at redde planeten."
- CEO Sampriti Bhattacharyya til netmagasinet TechCrunch
N30 styres som et fly
Men nu til dét, det egentlig handler om: Det nystartede firma fra 2021-2022, Navier. Et firma, der blandt andet har el-motorbåden N30 i deres portefølje.
Om den siger Sampriti Bhattacharyya, at det er en stor algoritme og ’spillemaskine’, der i forlængelse af tendenser i bilbranchen på land som det kendte Tesla-mærke, søger mod højere grad af robotisering – med ’øjne og ører’ på alle områder.
N30 styres nærmest som et fly eller en flyvende robot og har lovende specifikationer, således fremhæves den for at sejle længere end konkurrenten Candela fra Sverige. Her tales om en distance ved 16 knob til 50 sømil på opladede batterier – Navier N30 kan sejle omkring 75 sømil tilsvarende. Bhattacharyya betragter i øvrigt Candela som kollega i en stor global udvikling, snarere end som en konkurrent.
De foilende ’kollegaer’ fremhæver begge, at bådene i marchfart over eksempelvis en åben fjord med moderat bølgegang er som et fly over vandet for passagerer ombord – så du bliver ikke søsyg’.
Endnu har man ikke fået fulde data for selve bådens konstruktioner, men undertegnede forventer at skroget er som på den svenske konkurrent Candela bygget helt af kulfibre og epoxy, men tag mig ikke som vidne på dette forhold, før der kommer fuld oplysning fra firmaet selv i San Fransisco Bay.
Navier N30:
Rækkevidde: 75 sømil
Længde overalt: 30 fod (9 m)
Bredde: 8’6” (2,55 m)
Marchhastighed: 16 knob
Max hastighed: 30 knob
Opladningshastighed: Omkring 1 nat (240 V i cirka 8 timer)
Motorer: 2 x 90 kW
Indbygget parkeringssystem
En indbygget mulighed i den bemærkelsesværdige båd er dens docking-system. Her fremhæves, at:
"N30 kan autonomt dirigere båden sikkert til en brugervalgt dockingslip eller bådplads uden yderligere input fra kaptajnen.
Auto-docking-systemet bruger avanceret computersyn og yderligere sensorer til at estimere bådens placering i forhold til den valgte plads, samtidig med at der kompenseres for eksterne forstyrrelser såsom vind og vejr, samtidig med at man undgår forhindringer, også dem der bevæger sig”.
Samtidig fremhæver Navier netforbindelser og navigation som helt på højde med dagens krav om sikkerhed, men undertegnede er nu ikke overbevist om systemernes uafhængighed i tilfælde af uheld og sådanne ’drillerier’ som manglende strøm og elektroniske svigt, hvor man så behøver ’gammeldags’ sømandskab’ for at få hjælp eller at blive reddet – eller selv nå i land. ’
Her kan der måske ønskes en snak med firmaet om, hvad de anbefaler som distanceforlænger og andre enkelt dele af sikkerhedssystemet ombord.
Man kan forudbestille en N30
På den markante opslags- og hjemmeside oplyser Navier, at en N30 kan erhverves for en pris i området af 550.000 $ - i danske kroner omkring 3,8 millioner.
Som en bådkøber har sagt i et af firmaets mange interview: Det er en båd, der er relativt dyr, men som kan meget mere end en vanlig motorbåd.
Desuden er effektiviteten i forhold til en klassisk 30-fods motorbåd så markant, at man siger, at den er ti gange mere effektiv – og vel at mærke har bæredygtige ’grønne’ specifikationer, hvis så bare strømmen i Californien ’går samme vej’, påpeges det i en klumme.
De bedste hilsner
Jan Hovald Petersen
" Navier 30 er ikke bare en båd – den er et bevis på, hvad der er muligt, når innovativ teknik møder urokkelig forpligtelse til bæredygtighed. Denne elektriske hydrofoilbåd måler 30 fod og er designet til at glide over vandet, hvilket effektivt reducerer bølgemodstanden.
Magien ligger i dens effektivitet, og den kan prale af præstationsmålinger, der er forbløffende ti gange bedre end traditionelle diesel- og benzindrevne både. Dette bølgebestandige vidunder handler ikke kun om hastighed eller æstetisk appel: Det er legemliggørelsen af, hvordan fremtidens søtransport kan og bør se ud."
- Anonym kvindelig skribent (Indien) til mediet YourStory