Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Fra venstre ses serieiværksætter Martin Buch Thorborg, Tobias Neubert Soloy og Alexander Mortensen fra RenBåd og ny investor Morten Larsen. Foto: PR-foto

RenBåd i Ishøj haler kæmpe løve-investering i land - investor Morten Larsen er nu med på holdet

Investor fra DR-programmet Løvens Hule, Morten Larsen, slutter sig til de eksisterende investorer, Martin Buch Thorborg og David Andersen, i RenBåd. Et firma, der klargør både. Tilslutningen sker med én af sæsonens største investeringer på én million kroner for ti procent af virksomheden.

Af Troels Lykke |

Det kræver tid at få båden på land, når den skal rengøres under bunden og have serviceret motoren. Det har virksomheden RenBåd.dk i Ishøj fundet en løsning på.

Virksomheden kommer ud til den enkelte bådejer over alt i landet og står for al arbejde fra rengøring til polering og motorservicering.

Det er ikke kun sejlere, der er vilde med konceptet. Også investor Morten Larsen kan i DR-programmet Løvens Hule se et lys i virksomheden. I den seneste udgave af programmet lægger Larsen én af sæsonens hidtil største investeringer på én million kroner for ti procent af virksomheden.

Det svarer til en valuation på 10 millioner kroner.

Kurs mod alle havne

Beløbet er stort, og Morten Larsen er ikke i tvivl: Skaleringspotentialet for RenBåd er enormt:

- Jeg kender ikke nogen bådejere, der synes, det er hverken nemt eller sjovt at få taget båden op af vandet, fjerne skidt og alger og bruge endeløse weekender på polering og motorrenovering.

- Derfor vil jeg gerne bidrage med at få sat hele processen endnu mere på skinner, så vi i løbet af få år er at finde i alle danske havne, påpeger Morten Larsen, der står bag takeaway-succesen Hungry.dk, som han i 2021 til tyske Delivery Hero.

Også eksisterende investor Martin Buch Thorborg, der selv er bådejer, har store forventninger til den fortsatte vækstrejse, som RenBåd står overfor:

- Markedet for bådklargøring er præget af sæsonarbejdere, enkeltmandsfirmaer, manglende kvalitetssikring og intet etableret brand på området. Det er et enormt stort og meget overset marked, og RenBåd er indtil videre kun blevet mødt med åbne arme af de mange danske bådejere. Det handler meget om convenience, og vi har tilmed en intelligent it-løsning under hele vores tilbudsgivning, så man er sikret en fast pris på opgaven.

- Ja, faktisk er det lige så let at bestille service til sin båd, som det er at bestille pizza på Just Eat. Det er stort at kalde det en revolution i bådbranchen, men det er tæt på, slår Martin Buch Thorborg fast i en pressemeddelelse.

Efter Morten Larsens investering ejer han sammen med sine forretningspartnere David Andersen og Rasmus Madsen godt 34 procent af RenBåd. 

Startet under corona-pandemien

Det er derfor ikke overraskende, at RenBåd har oplevet stor vækst i branchen, der er præget af små lokale aktører. 

Er man bådejer, er der for mange rigeligt at se til, når sejl- eller motorbåden igen skal på land til den årlige klargøring og servicering.

Mange vælger desuden at få vinteropbevaret båden, og også her står man over for en stor opgave i forbindelse med optagning, fragt og sikker opbevaring. Det valgte stifter af RenBåd.dk Alexander Mortensen at gøre noget ved under Ccrona-pandemien i 2020, hvor bådsalget i Danmark nærmest eksploderede.

Sammen med sin forretningspartner Tobias Neubert Soloy arbejdede han i tre måneder nonstop med at afprøve konceptet lokalt i Ishøj. RenBåd er siden vokset med stor fart og har i dag 15 ansatte. Alene i 2023 måtte virksomheden tilføje vinteropbevaringshaller tre gange for at følge efterspørgslen.

Vil vinteropbevare 400 både

I den første sæson havde RenBåd 100 både på land til vinteropbevaring, men allerede i år forventer virksomheden at vinteropbevare helt op mod 400 både. Når bådene er på land, rykker RenBåds ansatte ud med biler, der er fyldt med alt det udstyr, der skal bruges til rengøring, polering og motorservice. Dermed er det blevet markant lettere at være bådejer.

Arbejdet foregår til fast pris. Bådejeren skal således blot indtaste nogle få oplysninger om det enkelte fartøj på hjemmesiden, hvorefter it-motoren under RenBåd.dk beregner omkostningerne til pleje og istandsættelse. Planen er at åbne kontor i Jylland i 2024.

Væltet bagover

Serieiværksætter Martin Buch Thorborg så sammen med medstifter af Dinero David Andersen helt tidligt potentialet i RenBåd, som de to partnere er medejere af:

- I begyndelsen skulle vi bare lige se, om konceptet kunne bære. Men vi blev nærmest væltet over ende af de mange bådejere, der hvert år har hovedpine over den lidt bøvlede proces omkring bundrengøring, polering og motorservice. Desuden står mange bådejere uden mulighed for at få vinteropbevaret deres båd, og mange både ender derfor med at stå udenfor i regn og sne gennem hele vinterperioden.

- Med to store investeringer i hus kan vi nu for alvor begynde at brede os ud til selv de fjerneste egne af landet, og vi forventer derfor at skulle opruste markant i de kommende måneder og år, understreger Alexander Mortensen, stifter af RenBåd.dk.

Området for bådklargøring er omfattet af en lang række krav til de midler, som man må bruge til at rengøre, rense, polere og pudse RenBåd benytter sig naturligvis udelukkende af godkendte, miljøvenlige produkter.

Læs mere om RenBåd på www.renbåd.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader