Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Nye vinduer og forluge er på vej og dæk og skrog skal males på min Shipman 28, der her er i Kerteminde, før den skal bo i Odense Havn. Det bliver en kæmpe udfordring at få malet dæk og skrog. Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Min Boheme 10 meter i Juelsminde er let at vedligeholde og den kommer op med mast på. Har fået bundmalet den i år.
Kort Nyt
Min Drabant 24 i Rudkøbing er blevet renoveret med hjælp fra min sejlerven, Ralph, der hjalp med at gøre den tæt ude i stævnen og han hjalp også med at rive gamle skuffer ud og få mere plads og gammelt træværk blev malet i kahytten, det samme blev skroget indvendigt med topcoat. Det bliver super at sejle til Marstal og Ærøskøbing - hvis jeg får tid til det...
Kort Nyt
Noget af det kedelige, mørke træ fra 1976 er blevet malet over i Drabant 24eren og båden har fået topcoat indvendig, da glasfiberen var blevet hel mørk.
Kort Nyt
Her forsøger jeg at isolere min Drabant 24, så jeg bedre kan holde varmen i den. Har købt isolering, der minder om materiale fra et liggeunderlag og limet det fast.
Kort Nyt
Cockpit i Shipman 28 er stærkt medtaget. Det er hele dækket på båden også. Snart skal jeg rense det med Grundrens og bruge en stiv børste og slibe det før det skal males.
Kort Nyt
Al det mørke træ fra 1972 er smidt ud og næsten ny aptering og ny strøm er lagt ind i Shipman 28eren.

Så købte jeg lige en Shipman 28 fra 1972 - nu har jeg tre gamle både og et travlt forår

Redaktør-blog: Jeg fik lige en idé om at få en båd i Odense i en hyggelig klub, én kilometer fra centrum. Derfor købte jeg i november 2023 en Shipman 28, der i dag af mange betragtes som en båd for førstegangs-sejlere. Nu har jeg så tre både...

Af Troels Lykke |

Redaktør på Minbaad.dk, Troels Lykke, blogger om sit seneste bådkøb:

Min far på 83 år er dybt bekymret for undertegnede, efter jeg købte en stærkt forsømt Shipman 28 fra 1972. Han ved at jeg ikke er håndværkertypen.

Og med Shipman 28-købet betyder det, at jeg har tre både. I forvejen har jeg nemlig en Drabant 24 og en Boheme 10-meter.

Men dét med Shipman 28'erens mangler går jo nok, for med en lav pris for båden på kun 35.000 kroner er der råd til at lave forbedringer.

Man kan jo betale sig fra det, og med gode venner kan tingene lade sig gøre. En velfungerende indenbordsmotor fra 1983 har båden, og samtidig har den fået en helt ny aptering, og der er lagt ny strøm ind. Den vil jeg i perioder kunne bo i, tænker jeg.

Det med tre både, som man helt alene står for, lyder måske ikke så klogt, da der er meget arbejde, men det er jo, hvad man gør det til.

Min Drabant 24 er opgraderet

I efteråret startede jeg med at fikse min Drabant 24, der var blevet noget træt. En god sejlerven, Ralph, der selv sætter sin Thurø 33 i stand, hjalp med at friske den op med ny maling og indretning.

Den var også blevet utæt ved det forreste skot, hvor jeg selv fik lagt ny glasfiber på. Jeg fik også lappet huller og lavet forstærkninger med epoxy, efter jeg havde været på et kursus hos H.F. Marine.

Jeg fik tilmed smidt nogle gamle skuffer ud og skabt mere plads. Det er da sjovt at have en båd, som ikke koster noget at have udover 4.800 kroner i årlige havnepenge, men hvor fornøjelserne til søs stadig er herlige.

Det har været en lærerig og sjov proces, og jeg glæder mig til at sejle til Marstal og Ærøskøbing med Drabanten, steder jeg har fantastisk gode minder fra. Båden er fin at overnatte i og har et dejligt cockpit. Nu skal den i vandet den 6. april, og forinden skal der lige lægges et nyt batteri i, og indvendigt ekkolod skal monteres.

Min smukke Boheme 10-meter, der sejler som en drøm, er også klar til at komme i vandet lige efter påske. Nu skal den bare poleres, og det er let, for den er oprindelig malet. Bundmalingen er sket, det tog jo bare to-tre timer.

Kæmpe malerarbejde mangler på Shipman 28

Det er værre med min Shipman 28. Den er fin indvendig med ny aptering, strøm og motor virker, men den har ligget i vandet i halvandet år og skal på land, for propellen er groet til, så jeg vil ikke kunne sejle ud af havnen for motor.

Derefter skal jeg have slebet den ned og have den malet på skrog og dæk, og nye vinduer skal monteres, de er lavet færdige.

Alle de ting er et kæmpe projekt, men jeg vil med en bådebygger, en af mine venner, få rullet maling på fribordet. Det skulle blive glat. Det kræver bare, at jeg får lavet et godt forarbejde og får båden i en hal eller skabt et telt til den. Det er noget, jeg kæmper med - det skal også mindst være omkring 15-16 grader. 

Men tænk alle de både, der giver en glæde de steder, de er - og jo, jeg ved godt, der er meget arbejde med det, men det går jo nok, hvis man ikke stiller for store krav. Smil.

Troels

Motor
content-loader
content-loader
content-loader