Forsikringer som har langturssejlere brug for til båd og besætning
Når man forlader kysten i ugevis eller måneder, ændrer både risikoen og ansvaret sig markant. Gert Toft fra Pantaenius, Europas førende udbyder af bådforsikringer, gennemgår her, hvilke forsikringer der er nødvendige for både, ejere og besætning på længere sejladser.
Gert Toft fra Pantaenius i Skive forklarer her til minbaad.dk om hvilke forsikringer, der er nødvendige for både, ejere og besætning på længere sejladser.
Ansvarsforsikringen – den absolut nødvendige
En ansvarsforsikring er det mest grundlæggende element i enhver bådejers forsikringspakke. Den dækker person-, ting- og formueskader, som ejer, skipper eller gæster måtte forvolde på tredjeparter under brug af båden – også indbyrdes mellem besætningsmedlemmer.
Før afrejse bør dækningen kontrolleres nøje. I mange lande er ansvarsforsikring et krav med bestemte minimumssummer. En dækningssum på omkring ti millioner euro anbefales, så dækningen også gælder i lande med høje krav.
I flere havne skal man kunne fremvise et gyldigt forsikringsbevis – det såkaldte “Blå Kort”. Det bør ligge i båden sammen med kopier og bevis for, at også jollen er omfattet.
Et vigtigt punkt er, at policen bør dække utilsigtet aktivering af redningssystemer som EPIRB eller DSC-kald. Det kan spare ejeren for store regninger, hvis en unødvendig redningsaktion udløses.
Kaskoforsikringen – når skaden rammer din egen båd
En kaskoforsikring dækker større materielle skader og totalskade på båden. Den kan være kostbar, men på langfart kan den være afgørende for, om en skade betyder afslutningen på eventyret – eller blot en midlertidig pause.
Vilkår og undtagelser bør læses grundigt. Mange selskaber udelukker dækning for navngivne tropiske storme i visse zoner og perioder. Det behøver ikke være en begrænsning – ruten kan tilpasses, og fleksible sejlplaner reducerer risikoen.
Derimod bør følgeskader efter konstruktionsfejl være dækket. Hvis eksempelvis en vantskrue knækker, skal forsikringen dække skaden på riggen, selvom selve vantskruen ikke erstattes.
Sejladsområdet er også væsentligt. Visse regioner, som Nordvestpassagen eller Nordalaska, er slet ikke dækket på grund af manglende redningsinfrastruktur. Sørg for, at ruten er godkendt, og meld ændringer som en sejlads over Atlanten i god tid.
En fordel ved større selskaber er deres globale netværk af partnere, værfter og myndigheder, som kan hjælpe, hvis uheldet er ude langt hjemmefra.
Hvorfor er kaskoforsikring dyrere uden for Europa?
Præmien afhænger ikke af geografien, men af logistik og omkostninger. Skadebehandling, reservedele og transport er markant dyrere i oversøiske områder, og det afspejles i prisen.
Båd-arrest og beslaglæggelse – et overset risikoområde
En båd kan blive arresteret hurtigere end mange tror – for eksempel ved tvister om betaling af bjærgnings- eller havneomkostninger. Her kan en dækning mod beslaglæggelse være en stor fordel. Flere selskaber har denne dækning inkluderet i både kasko- og ansvarsforsikringen og kan stille sikkerhed, så båden frigives hurtigere.
Ulykkesforsikring for besætningen
En ulykkesforsikring for bådens besætning dækker ved dødsfald eller invaliditet som følge af ulykker om bord. Den er ikke lovpligtig, men kan være vigtig, især på længere sejladser.
Nogle policer dækker også rednings-, bjærgnings- og søgeomkostninger samt evakuering og sygetransport i udlandet – udgifter, der hurtigt kan løbe op. Det er dog værd at undersøge, om ens private ulykkesforsikring allerede dækker dele af dette.
Krigs-, strejke- og beslaglæggelsesforsikring
Selv de mest omfattende kaskopolicer udelukker normalt politiske risici som krig, uroligheder og borgerkrig.
Sejlere, der planlægger ruter gennem ustabile regioner, bør derfor overveje en tillægsforsikring mod krig, strejke og beslaglæggelse.
Retshjælpsforsikring – når tvisten rammer
En retshjælpsforsikring kan være nyttig, hvis man for eksempel får problemer med garantikrav på en ny båd. Selvom man befinder sig i Caribien, kan sagen juridisk høre hjemme i Danmark eller Tyskland, hvor båden er købt – og dermed være dækket.
Det er dog vigtigt, at policen omfatter det ønskede sejladsområdet, og at man har talt med sit selskab om ruten, før man sejler.
Rejse- og sygeforsikring for langtursejlere
Udlandsrejseforsikringer tilbyder som regel kun basal dækning til nødsituationer. Kroniske lidelser eller planlagte behandlinger dækkes sjældent. Sejlere, der opholder sig længe i udlandet, bør derfor tegne en sygeforsikring, der er målrettet langturssejlads.
Det er også vigtigt at afklare med sin offentlige sygeforsikring, om man mister dækningen efter et vist antal måneder i udlandet.
Konklusion
En langtur kræver mere end navigationsudstyr og sejlerfaring – den kræver også solid forsikringsdækning. Gennemgå dine policer grundigt, tal med et selskab, der kender sejlernes udfordringer, og få bekræftet, at dækningen gælder, før turen begynder.
De fleste uheld kan håndteres, hvis man har sin forsikring i orden. Det handler ikke kun om at beskytte båden – men også om at sikre friheden til at sejle videre, uanset hvor man befinder sig i verden, forklarer Gert Toft.





