50 ledige bådpladser i Svanemøllehavnen: En sjælden chance for nye bådejere
Det er et sjældent syn på Øresund: - Svanemøllehavnen har lige nu omkring 50 ledige bådpladser – noget, der næsten aldrig sker i Danmarks største lystbådehavn, fortæller havnefoged Anders Ostenfelt til minbaaad.dk. Byggeriet af Nordhavnstunnelen, der strækker sig under havneområdet er færdigt i 2028.
For første gang i mange år er der opstået en usædvanlig mulighed for københavnere med båddrømme: Der er omkring 50 ledige bådpladser i Svanemøllehavnen, Danmarks største lystbådehavn. Det fortæller havnefoged Anders Ostenfeldt fra Svanemøllehavnen A/S til minbaad.dk.
– Det er helt usædvanligt, at vi står med så mange ledige pladser. Normalt er der årelang ventetid på en bådplads her i havnen, siger Anders Ostenfeldt.
Pladser til mindre både – men med stor værdi
De ledige bådpladser er målrettet mindre både og er alle til fartøjer med en bredde på maksimalt 2,5 meter og en længde på højst otte meter. Prisen for sådan en plads ligger typisk på cirka 8.000 kroner om året i havneleje. Samtidig er det et krav at man er medlem af en af sejlklubberne i Svanemøllehavnen.
– Hvis man har en drøm om at få foden under egen køl, er det en helt unik mulighed i år. Man skal dog være indstillet på at starte med en mindre sejl- eller motorbåd, forklarer havnefogeden.
Med sine cirka 1.130 bådpladser er Svanemøllehavnen ikke bare den største havn for lystsejlere i Danmark – det er også en af de mest eftertragtede. At havnen i 2024 har hele 50 ledige pladser, anses derfor som højest bemærkelsesværdigt.
Ændringer blandt bådejerne
Flere forhold har skabt den midlertidige luft i ventelisterne. For det første har mange sejlere valgt at købe større både, og nogle har fået ny plads i havnen – andre i nærliggende havne.
– Vi ser også, at en stor gruppe af ældre sejlere har valgt at stoppe med sejlerlivet og har afhændet både og bådplads. Dertil kommer, at flere bådejere har valgt at flytte til andre havne, netop på grund af det langvarige tunnelbyggeri, siger Ostenfeldt.
Forsinket færdiggørelse: Svanemøllehavnen først klar i 2028
Byggeriet af Nordhavnstunnelen, der strækker sig under havneområdet, har været en udfordring for projektets tidsplan. Havneprojektet, som oprindeligt skulle have været færdigt i 2027, er nu forsinket med ét år – og Svanemøllehavnen ventes nu først at stå færdig i 2028.
– Bygherren har haft store problemer med at sænke grundvandsspejlet i byggegruben og tunneltraceet. Det har været en afgørende årsag til forsinkelsen. De er dog netop nu begyndt at støbe de første elementer on site, men der kan jo komme yderligere forsinkelser, advarer havnefogeden.
Hvorfor ikke gøre pladserne større?
Et oplagt spørgsmål kunne være, om man ikke bare kunne tilpasse pladserne, så de kan rumme større både. Men det er ikke så enkelt.
– Mange af de ledige pladser ligger på relativt lavt vand, og andre er klemt inde i havnens hjørner. Det gør det teknisk vanskeligt at udvide dem. Enkelte steder kan vi muligvis fjerne en pæl for at give plads til for eksempel en bred katamaran, men det er ikke noget, vi bare kan gøre over hele havnen, siger Anders Ostenfeldt.
En sjælden chance for nye bådejere
At få en bådplads i København uden ventetid har længe været noget nær umuligt. Derfor opfordrer havnefogeden til, at potentielle bådejere slår til nu.
– Vi håber, at borgerne får øjnene op for denne fabelagtige chance. Det er virkelig en enestående mulighed for at blive bådejer i hovedstaden – og for at få adgang til livet på vandet midt i byen, slutter Anders Ostenfeldt.
Nøglefakta om Nordhavnsvejstunnelen
Længde: 1,4 kilometer
Forbindelse: Forlængelse af Nordhavnsvejstunnelen på Østerbro til Kattegatvej i Nordhavn
Formål: Forbedre adgang til byudviklingsområderne i Nordhavn og aflaste det øvrige vejnet på Østerbro ved at lede en stor del af den tunge trafik væk
Bygherre: Vejdirektoratet i samarbejde med Københavns Kommune og By & Havn
Entreprenør: Joint venture mellem belgiske BESIX og danske MT Højgaard Danmark A/S
Budget: 3,4 milliarder kroner
Tidsplan: Byggeriet forventes færdigt i 2028
Påvirkning af Svanemøllehavnen
Midlertidig erstatningshavn: For at gøre plads til tunnelbyggeriet er der anlagt en midlertidig erstatningshavn i Færgehavn Nord, hvor omkring 600 både fra Svanemøllehavnen er blevet flyttet
Byggeaktiviteter: En stor del af Svanemøllehavnen er blevet ryddet for at etablere byggegruben til tunnelen. Dette inkluderer fjernelse af bådebroer, moleanlæg og pæle

