Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Alle både, der er længere end 5,5 meter eller udstyret med en motor på over 15 kilowatt (20 hestekræfter), registreres i bådregistret. I 2024 faldt antallet af nye bådregistreringer med 19,6 % i forhold til året før. Foto: Troels Lykke

20 procent færre solgte motorbåde i Finland i 2024, men bunden er nået

Et udfordrende år for den finske bådindustri, men virksomhederne forudser allerede en vending i 2025. Mange bådværfter i Finland er lukket ned, da man har store lagre, der først skal sælges.

Af Troels Lykke |

Forbrugernes svage købekraft og den langvarige økonomiske usikkerhed påvirkede bådindustriens salg i 2024.

Ifølge registrerings- og engrossalgsstatistikker faldt antallet af solgte nye både med næsten 20 procent sammenlignet med året før, og bådindustriens virksomheder oplevede et fald i omsætningen på 10 procent. Dog forudser bådindustriens økonomiske barometer en vending i 2025, fortæller den finske bådbranche-organisation Finnboat.

Over 90 % af de solgte nye både i Finland er under syv meter lange

Lidt over 2.600 nye både blev registreret i Finland sidste år, og eksportvolumenet oversteg 3.000 både.

Et centralt mål for bådindustrien i Finland er antallet af registrerede både, som begyndte at stige efter finanskrisen i 2013 og nåede sit højdepunkt under pandemien i 2021.

Alle både, der er længere end 5,5 meter eller udstyret med en motor på over 15 kilowatt (20 hestekræfter), registreres i bådregistret. I 2024 faldt antallet af nye bådregistreringer med 19,6 % i forhold til året før, men handlen med brugte både forblev meget aktiv.

Bådindustrien beskæftiger omkring 3.500 personer i Finland, og ifølge en foreløbig vurdering lå omsætningen for Finnboats medlemsvirksomheder tæt på 800 millioner euro.

"2024 var stadig et udfordrende år for bådindustrien, men en undersøgelse blandt Finnboats medlemmer ved årets udgang forudser en vending. Et andet lovende tegn er, at væsentligt flere både end sidste år vil blive udstillet på Helsinki Vene Båt-messen, der markerer starten på den kommende bådsæson," siger Jarkko Pajusalo, administrerende direktør for den finske maritime industriforening Finnboat.

Ifølge Pajusalo har forbrugernes forsigtighed og svage købekraft især påvirket salget af den mest populære bådtype – mindre motorbåde. Dog forventes den økonomiske bedring gradvist at forbedre situationen.

"I Finland er sejlads en aktivitet, der engagerer næsten hele befolkningen, og efterspørgslen på små og mellemstore motorbåde afhænger af forbrugernes købekraft og tillid til deres egen økonomi. Købekraftens genopretning i Finland og nabolandene begyndte at tage fart i anden halvdel af sidste år, men den har været betydeligt langsommere end forventet," siger Pajusalo.

Over 90 % af de solgte nye både i Finland er under syv meter lange. Sidste år blev der registreret 1.161 nye både under syv meter og 41 både over ti meter.

Registreringen af nye fartøjer faldt med næsten 20 procent

I 2024 blev der registreret i alt 2.631 nye fartøjer (3.272 i 2023). Motorbåde stod for 1.895 registreringer (2.359), mens 31 oppustelige RIB-både blev registreret (51). Antallet af registrerede jetski var 653 (785).

Finnerne har stor tillid til velkendte, hjemlige mærker, og listen over de ti mest registrerede motorbåde domineres af finske producenter. Buster beholdt førstepladsen (350 registrerede både), efterfulgt af Suvi på andenpladsen (184). Faster rykkede op på tredjepladsen (180). Silver, Yamarin og Terhi nåede også over 100 nye registreringer.

Jetski-mærket Sea-Doo beholdt førstepladsen på listen over alle vandfartøjer med 569 registreringer.

Antallet af nyregistrerede sejlbåde var 17, hvilket er det samme som året før. Det mest populære mærke var det franske Beneteau med fire registreringer. Den største sejlbåd, der blev registreret i Finland, var en 16 meter lang Beneteau Oceanis 51.1. Ud over hjemmebyggede både blev én sejlbåd fremstillet i Finland registreret – en 15 meter lang Swan 48, som blev søsat på Nautors værft i Pietarsaari.

Samtidig forblev handlen med brugte både langt mere aktiv end før pandemien. Ifølge bådregistret, der administreres af den finske transport- og kommunikationsmyndighed Traficom, blev der registreret i alt 23.506 ejerskifter – kun 100 færre end året før.

"Både er blandt verdens mest langtidsholdbare forbrugsgoder, hvilket betyder, at de skifter ejer flere gange i løbet af deres levetid," bemærker Pajusalo.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader