Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
– Den foranliggende båd fik en opskæring. Vi blev nødt til at undvige, men vores spiler var ikke klar, og VoXeværk fik en voldsom opskæring. Kort efter kom et kraftigt pust, og masten røg, forklarer X-99 skipper Lasse Poulsen fra Struer Sejlklub. Privatfoto

X-99 mastenedbrud i Fyn Cup blev til flot redningsaktion med sejlervenner og softboards

Det der startede med en lovende sejlads i årets Nordfyns Bank FYN CUP for X-99’eren VoXeværk, udviklede sig da masten knækkede i en bomning nær Svendborg. Men det blev også historien om sejlervennernes sammenhold, kløgtig bjærgning – og god kaffe. Struer-skipper Lasse Poulsen forklarer.

Af Troels Lykke |

Den 3. juni 2025 satte Lasse Poulsen og hans besætning – Niels, Jens og Bo – kursen mod starten på Nordfyns Bank FYN CUP i deres X-99’er VoXeværk.

De fire havde sejlet båden fra Struer til Bogense med natsejlads og oliefyr, og trods meldinger om kulde og vind, var humøret højt.

Fredag morgen gik starten i Bogense. Med to reb i storsejlet – noget der aldrig før var sket ombord på VoXeværk – gik det overraskende fint. Krydsstarten gennem Lillebælt blev håndteret professionelt, trods skiftende vind og voldsomme vindspring.

Men under sejladsen mod øst, efter Tragten og videre mod Svendborg, ændrede alt sig.

– Vi undlod i første omgang at sætte spiler og satte i stedet fokken på stage. Da vinden begyndte at lægge sig, begyndte bådene bagfra at hale ind med spiler. Så vi satte også vores – og det gik egentlig fint. Indtil vi nærmede os Svendborgsund, forklarer Lasse Poulsen til X99.dk.

Under en bomning med tiltagende vind og sø, gik det galt.

– Den foranliggende båd fik en opskæring. Vi blev nødt til at undvige, men vores spiler var ikke klar, og VoXeværk fik en voldsom opskæring. Kort efter kom et kraftigt pust, og masten røg.

Ingen panik – men masten lå i havet

Trods det dramatiske forløb ombord, herskede der ro.

– Vi var alle ved godt mod, ingen panik. Niels var blevet lidt våd, men ellers slap vi uden personskader. Masten og sejlene lå stille i vandet, med mastetoppen hvilende på søgelænderet. Vi vurderede situationen og begyndte at demontere riggen, fortæller Lasse.

De kontaktede Bogense Sejlklub, som sendte Marinehjemmeværnets følgebåd forbi. En vurdering på stedet førte til en beslutning om at lade mast og sejl synke på positionen – markeret med en fender med line.

– De havde en anden opgave med en familiebåd på grund, og vores situation var under kontrol.

Besætningen sejlede til Svendborg, hvor Lasses søn Michael allerede var på vej fra Herning med bil. Gasterne blev sat af og sendt hjemad, mens Lasse blev ombord for at vurdere skaderne nærmere.


Genial redningsplan: softboards og en fiskerjolle

Lørdag bød på frustration. Det pinte Lasse, at rig og sejl lå tilbage på havets bund – en mast vejer måske 70 kg uden sejl, men værdien er stor. Det fik samtalerne til at dreje sig mod en mulig bjærgning.

– Jeg luftede ideen om at bruge store fendere til at få masten til at flyde, og så kom ideen med at bruge softboards – altså oppustelige paddleboards – til at hæve masten, forklarer han.

Heldigvis kender Lene og Thomas fra Svendborg, som Lasse og hans kone Hanne har kendt i årevis fra X-99-klubben og Silverrudder, en mand med evner og lyst til at hjælpe: Philip Cossen.

Philip sagde straks ja – og søndag morgen kl. 08.00 sejlede redningsekspeditionen ud i en lille fiskerjolle med VoXeværk som ledsager. Udstyret inkluderede bl.a. softboards, liner, skøder og godt humør.

– Philip svømmede ned til mastens top med et reb. Skødet mellem mast og fender blev brugt til at trække mastefoden op. Så blev bunden af masten bundet fast under softboardet og langsomt trukket bagud, mens toppen blev løftet.

Langsomt steg masten til overfladen, del for del. Fald, sejl og udstyr blev nænsomt adskilt og bjærget – inkl. spilerstage, bom, instrumenter og rullesystem.

– Vi var vågne og koncentrerede, men stemningen var god. Kaffen blev sat over, og Hannes hjemmebagte kanelsnegle blev serveret. Det var en særlig stund midt i alt det praktiske.

Hurtig forsikring – og rørende modtagelse i Struer

Efter en vellykket aktion blev VoXeværk bugséret til Rantzausminde, hvor havnens mastekran blev brugt til at løfte riggen i land. Demontering og opbevaring kunne begynde – hele operationen tog fem timer.

Mandag morgen kontaktede Lasse sit forsikringsselskab, Søassurancen Danmark.

– De var helt suveræne. Allerede samme dag blev båden gennemgået af en taksator, og tirsdag modtog jeg rapporten. Onsdag havde jeg godkendt skadesopgørelsen og fik grønt lys til at bestille ny mast og storsejl, fortæller han.

Lørdag aften – en uge efter hændelsen – anløb Lasse Struer Havn. Og her ventede endnu en overraskelse.

– Jeg blev mødt af mine gaster med kaffe og kage – og af min kone med champagne på kajen. Det var et stærkt øjeblik efter en begivenhedsrig uge.

En sejlads med alt – undtagen præmie

Nordfyns Bank FYN CUP 2025 blev ikke den sejr, VoXeværk havde håbet på. Men det blev en sejlads med alt det, der gør sejlsport til noget særligt: Eventyr, udfordringer, kammeratskab og hjælpsomhed.

– Er man godt gift og har fantastiske venner? Jeps, siger Lasse med et smil.

Kilde. X-99.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader