Bådebygger Jan Andersen smed masten, men rejste den med hustruen midt i Stillehavet
Trimaran-sejleren fra Sydfyn, Jan Andersen og hustruen Annette, mistede kulfibermasten 1.200 sømil fra New Zealand – men fik den selv rejst igen med reb, SUP og en teakpind på Black Marlin 33.
For de fleste sejlere ville et mastenedbrud midt i Stillehavet være enden på eventyret. Men for bådebyggeren og sejleren Jan Andersen blev det bare endnu en udfordring.
Da riggen på hans Black Marlin 33 smed sig 1.200 sømil fra New Zealand, stod han og hustruen Annette Andersen pludselig uden mast, drivende i 7-8 m/sek vind og halvanden meter høje bølger.
– Det var noget af et ubehageligt chok, forklarer Jan Andersen til minbaad.dk.
– Men vi tænkte rationelt, og fik alt ind uden at lave flere skader.
Vant sprang – masten væltede i ét stykke
Uheldet skete, da et vant sprang, og den lette kulfibermast væltede i ét stykke. På parrets Facebookside beskrev Jan situationen umiddelbart efter hændelsen:
– I går skete det, der ikke måtte ske. Et vant i riggen sprang, og masten væltede. Vi var 15 sømil fra den første ankerplads i Ha’apai. Vi blev meget forskrækket og kiggede på hinanden. Ingen var kommet noget til – det var sku heldigt.
Derefter gik parret i gang med at bjerge sejlene og trække masten på tværs af båden for at sikre den. Med Black Marlins elmotor i økonomifart sejlede de mod ankerpladsen og kunne efter seks timer droppe ankeret i måneskin.
– Lyden af den raslende ankerkæde var den bedste lyd, fortæller Jan på sin facebook-side.
Rejste masten uden kran
Allerede få dage senere begyndte Jan Andersen arbejdet med at rejse masten igen – uden kran, reservedele eller hjælp udefra.
– Vi brugte to dage på at forberede projektet. Jeg splejsede et par nye vanter og gik hele riggen igennem. Aftenen før gennemgik vi planen, og vi skålede på en god rejsning, griner Jan.
Næste morgen gik de i gang med at løfte masten ved hjælp af en SUP, riggen, storskødet, bommen, code-0 faldet som forstag, tre puder og en lille teakpind til at støtte mastefoden.
– Langsomt kom masten op på højkant, og efter godt fire timer stod den på plads igen. Det var en lettelse uden lige, siger han.
Klar til næste etape – og hjemrejse
Efter rejsningen gik Jan og Annette i gang med at sætte sejlene på igen. Planen er nu at fortsætte sejladsen mod New Zealand.
– Der er omkring 1.200 sømil, og vi regner med at være fremme i starten af november. Derefter bruger vi lidt tid der, før vi pakker båden i container og rejser hjem til Sydfyn, fortæller Jan Andersen.
Erfaring og håndværk redder dagen
Historien fra Black Marlin viser, hvor afgørende det kan være at have både hænder og hoved med sig, når man sejler jorden rundt. Det hjælper at være bådebygger, når man skal løse problemer midt på havet.
Han og Annette fortsætter deres jordomsejling med fornyet respekt for både havet og håndværket. Black Marlin er igen sejlklar – og eventyret, der startede i juni 2024 fortsætter.








