Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt

Arrofoil 25 Cabin – foiling gør forskellen med kun 115 hk motor

Arronet er en eftertragtet båd, især blandt øboere og pendlere i skærgården. Den svenske aluminiumsbådsproducent er en højeffektiv foil-udstyrede Arrofoil 25 Cabin. Ved en marchhastighed på 22–23 knob lå brændstofforbruget på 1,3–1,4 liter per sømil. Foils halverer brændstofsforbrug.

Af Troels Lykke |

Hos Arronet tager man en realistisk og pragmatisk tilgang til at foile. Motorbådssejlads – især med planende skrog – er ikke ved at blive elektrificeret i den nærmeste fremtid. Derfor fokuserer man i stedet på at forbedre forbrændingsmotorers effektivitet og reducere emissioner, fortæller finske Vene Båt, der testede prototypen i sommeren 2024.

Benzindrevne påhængsmotorer har hverken katalysatorer (som findes i biler og nyere benzin-drevne indenbords-motorer) eller mulighed for at anvende vedvarende biobrændstoffer (som dieselmotorer kan).

Derfor er den mest håndgribelige metode til at gøre dem mere miljøvenlige at reducere effektbehovet og brændstofforbruget. Hos Arronet har man forstået, at netop her kan hydrofoil-teknologi gøre en markant forskel.

Arrofoil 25 Cabin – foils reducerer fra 300 til 115 hk

Arronet præsenterede Arrofoil 25 Cabin-prototypen på bådmessen i Stockholm i marts og i disse dage vises den frem på bådmessen i Helsinki, hvor motorbaadsnyt.dk så båden. 

Båden har en konkurrencedygtig pris, der skyldes blandt andet fraværet af dyr el-teknologi og det lave effektbehov. Mens en almindelig Arronet 24’5 typisk har en 300-hestes påhængsmotor, er Arrofoil 25 udstyret med en langt mindre 115-hestes Suzuki.

Motoren er standard, men den har fået tilføjet en Arronet-udviklet hydrofoil, der sidder under propellen og fastgøres med en bøjle og et par bolte.

De opklappelige to-delte forreste hydrofoils er også udviklet af Arronet. På begge sider af hovedfoilen findes sensorer, der aflæser vandoverfladen. Foldemekanismen er hydraulisk, og når de forreste foils er løftet op, kan Arrofoil bruges som en almindelig V-bundet motorbåd.

Det betyder, at den kan transporteres og opbevares på en standard bådtrailer samt sejle ved både semiplanende- og planingshastigheder – og endda klare tynde islag, hvis nødvendigt.

Motoren er ellers helt standard, men den er blevet udstyret med en Arronet-udviklet hydrofoil, der strækker sig under propellen. Den fastgøres med en bøjle og et par bolte.

De opklappelige, to-delte forreste hydrofoils er også udviklet af Arronet. På begge sider af hovedfoilen sidder sensorer, der aflæser vandoverfladen. Foldemekanismen er hydraulisk, og når de forreste foils er hævet, kan Arrofoil sejles som en almindelig V-bundet motorbåd. Det betyder, at den kan transporteres på en standard bådtrailer og sejle både ved halvplanende - og planinghshastigheder – og endda navigere i tynde islag, hvis nødvendigt.

Ud over de T-formede hydrofoils er der også frontmonterede styrefinner, der aflæser vandoverfladen. Heckbølgerne er stort set ikke-eksisterende.

Arrofoil 25 Cabin – Kan også sejles traditionelt

Hvordan fungerer det i praksis? Det finske bådmedie Totalvene var det første i Finland til at testsejle prototypen i dens rette element – på vandet. Selvom det stadig er en prototype, der kræver finjustering og sidste tilpasninger, var fordelene ved hydrofoil-teknologien tydelige. Dog kræver sejladsen en vis tilvænning.

Med de forreste foils oppe opfører Arrofoil sig som en helt almindelig båd, og man bemærker ikke engang eksistensen af den bageste hydrofoil. En særlig egenskab er, at Arrofoil er usædvanlig velegnet til at lægge til med agterenden først, da motoren sidder dybt inde i skroget. Det betyder, at agterenden kan navigeres helt op mod kajen, hvilket gør ombordstigning og lastning lettere.

Planingsfasen er en smule tung med bådens effekt/vægt-forhold (115 hk / 1.630 kg), men selv med en besætning på fem mand kom den op at plane. Ved en marchhastighed på 22–23 knob lå brændstofforbruget på 1,3–1,4 liter per sømil. 

Arrofoil 25 Cabin
Længde: 7,6 meter
Bredde: 2,4 meter
Vægt med motor: 1.630 kg
Maksimal kapacitet: 8 personer
Brændstoftank: 150 liter
Standardmotor: 115 hk benzinmotor

Læs mere: arronet.se/batmodeller/Arrofoil25Cabin

Motor
content-loader
content-loader
content-loader