Super dansk ORC-VM: Tre XR 41ere på podiet i distancesejlads
X-Yachts, der har skudt millioner af kroner i udviklingen af den potente racer, XR 41, ser nu effekten her i Tallinn, hvor minbaad.dk er rejst til for at følge XR 41-holdene. Den flerdobbelte polske verdensmester, en Grand Soleil, fik klø i 195 sømils sejladsen. Interview med Radich og Borch.
Det er en historisk kulisse for ORC-VM, hvor stævnet lige er begyndt i den charmerende by Tallinn i Estland. Et sted, hvor der var OL i 1980, hvor Poul Richard og mandskab sejlede OL-guld hjem i Soling, mens Tornadoen med Peter Due og Per Kjærsgaard tog sølv.
Nu gælder det ORC-VM, der sejles frem til lørdag.
I går mandag startede den 195 sømil lange distancesejlads, der begyndte med et 70 sømil langt opkryds. Her lå XR 41’erne sammen med den regerende polske verdensmesterbåd, WindWhisper, en superoptimeret, italiensk Grand Soleil 44 Performance.
XR 41erne stak af på halvvind og læns
Men da der skulle sejles halvvind og læns, stak XR 41’erne grusomt af, forklarer skipper på XR 41’eren Formula X, Jesper Radich til minbaad.dk, da vi møder ham tirsdag middag i den olympiske havn, hvor flere fra holdet fik en enkelt dåsebajer til at fejre sejren.
Også XR 41eren Dixi med Erik Stannow fra Helsingør Sejlklub er helt fremme på en andenplads. Han sejler med en del skarpe tyske sejlere, herunder en olympisk OL-sølvvinder i Soling. En tysk XR 41er er på en foreløbig 3. plads.
Og sejladsen var vigtig for XR 41erne.
"Distancesejladsen tæller dobbelt i pointregnskabet og den kan ikke trækkes fra," forklarer 49-årige Jesper Radich.
Polsk mandskab: Stadig håb om VM-guld
Vi talte med en af gasterne på den polske WindWhisper. Om sejladsen siger han:
"Sejladsen passede rigtig godt til XR 41’eren, fordi der var meget læns og halvvind, hvor XR 41’eren er hurtig, og i morgen (onsdag) skal vi sejle på op- og nedbane, og så bliver det anderledes, så vi tror stadig på, vi kan vinde ORC-VM igen i klasse B. Du skal tænke på, at vi hvert år opdaterer vores Grand Soleil 44, vi bruger rigtigt mange timer på at optimere den," lød det fra polakken, der var ved at tage sine røde sejlerbukser af, mens solen bagede ned på de trætte sejlere.
Radich: "En god dansk start"
Jesper Radichs kommentar til XR 41’erens krydsfart er optimistisk.
"Vi kunne følge Grand Soleil 44’eren, selvom den er større og skulle stikke af fra os, og med tre XR 41’ere i front i klasse B har vi fået en god dansk start. Vi har også været gode til at skifte gear. Vi havde et tidspunkt, hvor vi var en halv time foran, men så døde vinden, og derefter var vi kun ti minutter foran," siger Jesper Radich, der er kaptajn og står for taktikken, men han afløser også den 27-årige rorsmand Jeppe Borch, der til dagligt er verdensklasse-matchrace-sejler fra KDY.
"Jeppe og jeg skifter til at styre båden. Du skal holde koncentrationen, og det kan du kun i en eller to timer," siger Radich, der som Borch styrer XR 41’eren på instrumenter.
"Vi sejler altid på instrumenter, hvor vi kan se krængning, vindvinkel og bådfart bl.a. Vi SKAL fx sejle båden med 7,8 knobs fart på kryds i dag. På læns var vi oppe og logge 15 knob her i distancesejladsen."
Se video med Radich, der til minbaad.dk forklarer om distancesejladsen
Intens duel fra starten
Kampen mellem WindWhisper og XR 41’eren Formula X var allerede intens lige efter starten, forklarer en dødtræt, men smilende Jeppe Borch i cockpittet på XR 41’eren.
"WindWhisper tog starten og vandt den og pressede os til et par vendinger, jeg tror, de havde et øje på os," siger Jeppe Borch, "men vi rundede samtidig efter 70 sømils kryds, og derfra sejlede vi 1,2 sømil fra dem på 32 sømil, hvor vi sejlede halvvind med en stagfok og genua oppe, hvor vi sejlede 75 til 8´90 grader til vinden," siger Borch, der sov 40 minutter undervejs på den 26 timer lange sejlads.
Et koncept der holder
Om XR 41’eren siger han:
"Det er jo et koncept, der holder. X-Yachts har tre både i top tre, men jeg ved godt, at stævnet lige er gået i gang. Vi tager en sejlads ad gangen, som man siger, men Jesper Radich har en gameplan. Han styrer holdet og sørger for, at alle kender deres roller, og at vi kommunikerer rigtigt, og australske Ross Vickens er en dygtig navigatør, der får os rundt og kalder hvilke sejl, der skal på sammen med Radich. Men XR 41’eren er især hurtig på læns og halvvind med dens særlige skrogform, og den har et rigtigt godt ORC-mål."
Hårdt arbejde om bord
Gast på Formula X, den høje, veltrænede 22-årige aarhusianer og bådebygger fra Luffe Yachts, Gustav Schwennesen, hiver sejl op og ned på båden. Han er en af de ti om bord på båden, der er målt ind med 830 kilo, og holdet skulle kontrolvejes, da de kom ind. Straks holdt folk om bord op med at spise, og sodavand stoppede man med at drikke, men en finsk kontrollant meddelte, at vejningen var aflyst i dag.
"Det var et langt tolv timers opkryds," forklarer Gustav Schwennesen.
Øvrige gaster på XR 41eren FormulaX er: Matias Rossing fordækker, mast Rasmus Taatø runners, Thor Malthe Andersen - spillertrim, Mads Christian Taatø - pit, Ross vickers er navigatøren, Gonzalo Araújo p storsejlet mens Enrico Turrini er fokke trimmer.
To banesejladser onsdag
Onsdag sejles to banesejladser, og minbaad.dk er med på vandet, hvor der startes ved middagstid.
Resultat ORC VM klasse B i Tallinn - følg sejlerne på TracTrac




