Gå til hoved-indhold
Sejlklubber
Afgiften blev oprindeligt indført med den begrundelse, at lystbåde fungerer som alternativ kapitalplacering på linje med eksempelvis sommerhuse. Foto: Mogens Hansen

Statsafgift på klubbåde fastholdes – sejlsporten står alene uden fritagelse

Skatterådet fastholder, at klubbåde skal betale statsafgift som 'lystfartøjer'. Dansk Sejlunion kalder afgørelsen urimelig og vælger nu at kæmpe sagen politisk sammen med DIF. - Der er ikke meget i logik i afgørelsen, fastslår Anders Kristensen, direktør i Dansk Sejlunion.

Af Troels Lykke |

Kort før sommerferien gav Skatterådet afslag i sagen om, hvorvidt danske sejlklubber fortsat skal pålægges statsafgift på deres både. En afgørelse, som Dansk Sejlunion er dybt uenig i.

Sagen, som Dansk Sejlunion i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund (DIF) og PwC har ført, handler om, at klubbåde, der anvendes til undervisning, træning og organiseret klubaktivitet, i dag defineres som lystfartøjer. Dermed udløses en årlig statsafgift via kaskoforsikringen. Det samme gælder grej og både, der alene bruges til kapsejlads.

Afgiften blev oprindeligt indført med den begrundelse, at lystbåde fungerer som alternativ kapitalplacering på linje med eksempelvis sommerhuse. Den forklaring gentog skatteministeren senest i et svar til Skatteudvalget samme dag, som Skatterådets afslag faldt.

’Hårrejsende’ svar fra ministeren

Derfor er der heller ikke meget i logik i afgørelsen, fastslår Anders Kristensen, direktør i Dansk Sejlunion.

– Klubbåde eller kapsejladsbåde er ikke kapitalplacering. De er en del af idrætten på samme måde som racercykler, golfudstyr og robåde er det. Alle sportsgrene er fritaget for afgift, undtagen sejlsporten, og det er ikke rimeligt, siger han i en pressemeddelelse fra Dansk Sejlunion.

Bedre bliver det heller ikke af at læse Skatterådets afslag til ende. Her står blandt andet, at regeringen generelt arbejder for ’at nedsætte og afskaffe afgifter og på at forenkle afgiftssystemet med henblik på at mindske byrder for virksomheder og borgere. I lyset af dette ønsker regeringen ikke at komplicere reglerne ved at indføre afgiftsfritagelser for fx klubejede både’.

– Det er jo decideret hårrejsende læsning!, siger Anders Kristensen og fastslår, at kampen for ret og rimelighed ikke stopper her.

Vælger politisk vej

Efter afslaget har Dansk Sejlunion og DIF brugt sommeren på at fastlægge den videre strategi.

I stedet for at anke afgørelsen – en proces der kan tage op til tre år – vælger parterne at gå den politiske vej.

– En ankesag vil i praksis sætte sagen på pause, fordi politikere ikke vil forholde sig til den, så længe den ligger i systemet. Vi tror på, at vi gennem politisk dialog og pres i første omgang kan få fritaget klubbådene fra afgiften, siger Anders Kristensen.

Opråb til klubber og sejlere

Dansk Sejlunion opfordrer både klubber, sejlere og politikere til at støtte op om arbejdet for fair og rimelige vilkår for det frivillige foreningsliv.

#KlubbådeErIkkeKapitalplacering

Motor
content-loader
content-loader
content-loader