Yamarin Cross konceptbåd: Udforsker brugen af hørfibre og genanvendte materialer i bådebygning
Kan vi finde mere miljøvenlige og teknisk overlegne alternativer til de traditionelle materialer, der anvendes i glasfiberbåde? Den nye Yamarin Cross Concept Boat, der præsenteres på Helsinki International Boat Show 2025, udforsker brugen af naturfibre og genanvendt plast i bådproduktionen.
Hørfiber forbedrer ikke kun bådens æstetik, men reducerer også vægten. Som primært materiale er hørfiber endnu ikke blevet anvendt i stor skala i serieproduktion af både, men det har et stort potentiale til delvist eller helt at erstatte glasfiber.
Som en del af et samarbejde mellem Inha Works Ltd, producent af Yamarin, Yamarin Cross og Buster-både, samt EKA Composite, virksomheden ansvarlig for bådenes laminering og montering, testes mere bæredygtige materialer med denne konceptbåd. Modellen er baseret på den populære Yamarin Cross 62 BR, og dens konstruktion inkluderer:
Genanvendt aluminium
Hørfiber som strukturel forstærkning
Genanvendt PET-plast fra brugte flasker
"Sammen med EKA Composite vil vi vise, at naturfibre og genanvendte materialer kan anvendes i bådebygning ikke kun på en økonomisk rentabel måde, men også til at skabe stilfulde, høj-kvalitets både," siger Artturi Niittynen, salgs- og marketingdirektør hos Inha Bruk Ab.
Dækket, som er fremstillet af 100% hørfibre i stedet for glasfiber, til Yamarin Cross 62 BR Concept Boat produceres i Finland af EKA Composite, mens aluminiumsskroget produceres på Buster Boats' fabrik. Afhængigt af produktionspartiet består 30–70% af aluminiumspladerne af genanvendt materiale.
Konceptbåden vil blive fremvist på Helsinki International Boat Show fra 7.–16. februar på stand 6 d 48.
Niittynen understreger, at forskning i nye materialer og produktionsmetoder er en central del af virksomhedens udviklingsarbejde. Yamaha Motor Corporation, der ejer Inha Bruk, har forpligtet sig til at opnå CO₂-neutral produktion senest i 2035, og disse innovationer understøtter dette mål.
"I dette årti arbejder vi mod dette mål ved at minimere energiforbruget og skifte til CO₂-neutral og vedvarende energi," forklarer Niittynen.
Projektet mellem Inha Bruk og EKA Composite fortsætter, og flere detaljer vil blive kommunikeret i løbet af foråret og sommeren. De nye materialer vil blive testet i den kommende bådsæson, og en kommerciel lanceringsbeslutning vil blive truffet baseret på testresultater og markedsfeedback.
Hørfiber erstatter glasfiber i konceptbåden
Traditionelle glasfiberbåde er bygget med en kompositstruktur, hvor glasfiber bindes sammen med polyesterharpiks. I dette koncept er glasfiber erstattet af hørfiber, hvilket markant reducerer miljøpåvirkningen.
55% lavere CO₂-udledning sammenlignet med glasfiberproduktion (Kilde: Saertex)
Lavere vægt – Hørfiberkomposit vejer 1,5 g/cm³ sammenlignet med 2,54 g/cm³ for glasfiber
Fremragende mekanisk styrke – Lange hørfibre (op til 90 cm) giver høj holdbarhed
"En del af bådens dæk er blevet lakeret med en klar, gennemsigtig gelcoat for at fremhæve den smukke, naturlige tekstur i hørfiberen," siger Henna Forsström, indkøbschef hos EKA Composite.
Hørfiber forbedrer ikke kun bådens æstetik, men reducerer også vægten. Som primært materiale er hørfiber endnu ikke anvendt i stor skala i serieproduktion af både, men det har et stort potentiale til delvist eller helt at erstatte glasfiber.
- "Hørfibre er nemme at håndtere i produktionen og teknisk velegnede til bådkomponenter. De lange fibre giver materialet fremragende mekaniske egenskaber, hvilket gør det velegnet til applikationer, der kræver høj styrke," tilføjer Forsström.
Genanvendte PET-flasker som kernemateriale
I standardbådkonstruktion af glasfiber anvendes ofte PVC-skumplader som afstandsmateriale for plane overflader, hvilket skaber stive sandwichstrukturer i gulve og dæk. I konceptbåden erstattes PVC-pladerne med PET-plader, et materiale fremstillet udelukkende af genanvendte PET-plastflasker.
Desuden indeholder polyesterharpiksen, der bruges i lamineringen af dækket og små komponenter, 22% genanvendt PET, hvilket yderligere reducerer brugen af nye fossile materialer.
Reducerede VOC-udledninger med avanceret gelcoat
Gelcoaten, som udgør bådens yderste beskyttende lag, er et andet område, hvor der er sket forbedringer. Maxguard NP gelcoat, der anvendes i konceptbåden, tilbyder:
Op til 50% reduktion af flygtige organiske forbindelser (VOC)
10–15% materialebesparelse sammenlignet med traditionelle gelcoater
Øget holdbarhed, høj UV-bestandighed og fremragende modstandsdygtighed mod osmoseblærer
"Den nye gelcoat reducerer ikke kun udledningerne, men giver også en exceptionelt hård, stilfuld overflade med overlegen modstandsdygtighed i maritime miljøer," forklarer Forsström.
Vakuuminfusion: Mindre affald og udledning
Ud over bæredygtige materialer er produktionsprocessen for konceptbåden forbedret ved brug af vakuuminfusionsteknik. Denne fremstillingsmetode:
Anvender mindre materiale, hvilket skaber en lettere og mere stiv struktur
Eliminerer styrenudledning under harpiksinfusion
Sikrer bedre kvalitetskontrol og præcision i bådebygningen
"Selvom dækslaminering kun udgør en lille del af produktionen for Yamarin Cross, er laminering en kerneproces for os hos EKA Composite, og vi stræber konstant efter at forbedre kvaliteten og reducere miljøpåvirkningen," siger Mikael Strand, administrerende direktør hos EKA Composite.
Andre bæredygtige funktioner
Konceptbåden inkluderer også:
- Korkgulv – Et fornybart, skridsikkert og komfortabelt materiale under fødderne
- Spradling Linetex-stof til polstring – Produceret af en CO₂-neutral og ISO 14001-certificeret producent med et lukket vandcirkulationssystem
Samarbejde i branchen for en bæredygtig fremtid
Inha Bruk deltager også i FurBio-projektet, ledet af Uleåborgs Universitet, som undersøger brugen af furfural – en biprodukt fra industriens sidestrømme – som en råvare i harpiksproduktion.
Derudover er EKA Composites konceptbådsprojekt en del af projektet "Green Transition of Vacuum Infusion Process", ledet af EKA Composite med støtte fra Finlands NTM-central og delvist finansieret af EU.
I Danmark forhandles Yamarin-bådene af Yamaha Motor Danmark


