Chaluppen Anne Sofie KDY: Klassiker får kærlig hånd hos Reese Marin
Hos Reese Marin i Aabenraa har den tidligere Walsteds-bådebygger Michael Hohmann givet en kærlig og nænsom renovering af en vaskeægte klassiker: Den privatejede chalup Anne Sofie KDY, bygget omkring 1938. Nu er den lige blevet solgt til en mand ved Silkeborgsøerne.
Midt i en tid, hvor gamle både bortauktioneres for en slik og ender som skrot, findes der heldigvis også dem, der bevarer det maritime håndværk og de flydende kulturarv. Ét af de smukkeste eksempler er den privatejede chalup Anne Sofie KDY fra 1938 – en klassiker, som netop nu gennemgår en nænsom renovering hos Reese Marin i Aabenraa.
– Det er fjerde gang, vi formidler denne båd videre til en ny ejer. Den fortjener at blive sejlet og bevaret – og det sker nu, hvor den fremover skal pryde Silkeborgsøerne, fortæller Henrik Reese, der sammen med virksomhedens bådebygger står bag renoveringen.
Mahogni, eg – og masser af historie
Anne Sofie KDY er bygget på et solidt skelet af egespanter og egesvøb og beklædt med smukke mahogniplanker. Det er et levende eksempel på, hvordan godt håndværk og materialevalg fra øverste hylde kan overleve generationer – og fortsat vække opsigt.
Båden er 8 meter lang, 1,95 meter bred og har en dybgang på 0,95 meter. Med to sovepladser er den oplagt til weekendture, men det er ikke komforten, der får den til at skille sig ud. Det er udstrålingen, linjerne og lakken, der fremhæver gløden i det mørke mahogni – lag for lag lagt på med hånd og erfaring.
Håndværk med rødder på Thurø
Det er tidligere Walsted-lærling og bådebygger Michael Hohmann, der har stået for den omhyggelige istandsættelse. Det er ikke et job for hvem som helst – her kræves erfaring, fingerspidsfornemmelse og respekt for detaljen.
– Det sidder i hænderne. Har man lært faget fra bunden, som man gør hos Walsted på Thurø, så glemmer man aldrig, hvordan man sliber rigtigt, lakker i hånden og får træet til at leve, siger Henrik Reese.
Fra museumshavn til Silkeborgsøerne
Anne Sofie har i tidens løb haft hjemme i Hamburgs Museumshafen og ved Langelinie i København. Med sin seneste ejer får den nu fast base på Silkeborgsøerne – et passende lærred for så æstetisk en klassiker.
Båden er ikke til salg, men står som et bevaringsværdigt eksempel på den bådebyggerkunst, der desværre bliver mere og mere sjælden.
– Det er en fornøjelse at kunne fremvise håndværk som dette. Vi skal huske, at det ikke bare er både – det er kulturhistorie på køl, siger Henrik Reese.
Båden er et smukt vidnesbyrd om dansk bådebyggerkunst fra en svunden tid – og netop derfor behandles den også med respekt og præcision, som kun rigtige bådebyggere kan levere.
– Ægte bådebyggerarbejde kræver tid, tradition og træning. Det handler ikke bare om teknik, men om kærlighed til faget. Når man som Michael Hohmann er udlært hos Walsteds på Thurø, glemmer man aldrig kunsten at slibe og håndlakerer korrekt, fortæller Henrik Reese, medejer af Reese Marin.
Et levende stykke dansk bådhistorie
Anne Sofie KDY er en 8 meter lang og 1,95 meter bred chalup med en dybgang på 0,95 meter. Trods sin relativt beskedne størrelse rummer båden to sovepladser og egner sig derfor perfekt til korte ophold på vandet.
Men det er ikke kun bådens praktiske egenskaber, der vækker opsigt. Det er især den klassiske æstetik og de gennemførte materialevalg, som gør Anne Sofie KDY til en fryd for øjet. Hver eneste lakering bringer glansen og dybden frem i det oprindelige træværk – gang på gang.
En hyldest til håndværket
Hos Reese Marin hylder man det gode håndværk. Her handler det ikke om masseproduktion eller hurtige løsninger. Chaluppen Anne Sofie KDY er netop et eksempel på, hvordan man med de rette materialer og faglighed kan bevare skønheden og sjælen i en historisk båd.
– Det er vigtigt at vise, at det stadig kan lade sig gøre. At man stadig kan finde bådebyggere, der ved, hvordan man arbejder med ædle materialer og håndlakerer med en finish, som man næsten ikke ser mere, siger Henrik Reese.
Ikke til salg
Besøgende hos Reese Marin kan glæde sig over at se et levende eksempel på, hvad dansk bådebyggeri kan, når det er bedst.
– Vi holder stoltheden i live. Det handler ikke kun om en båd – det handler om at bevare vores maritimkultur og håndværk, slutter Henrik Reese.


