Dyrlæge Ipsens First 40.7 får nyt liv med Evo-dæk og Alexseal på fribord
Når foråret kommer vil René Ipsens trofaste First 40.7 fra Kerteminde stå med et helt nyt udtryk: et moderne, skridsikkert Evo-dæk og et fribord i blank grå Alexseal, der teknisk og visuelt kan måle sig med en fabriksny båd. Vi følger arbejdet hos Walsteds, der skal gør gammel båd til ny.
Den pensionerede dyrlæge og virksomhedsejer René Ipsen fra Kerteminde har sat sin 20 år gamle First 40.7 på land hos Walsteds Baadeværft på Thurø for en gennemgribende, udvendig opgradering.
Båden, der har sejlet mere end 50.000 sømil – blandt andet en kapsejlads over Atlanten og retur – skal frem mod næste sæson fremstå som næsten ny.
– Jeg vil have malet båden i en grå farve med høj glans og samtidig have et nyt dæk. Det gamle teakdæk var slidt, så jeg har valgt Evo Decking, der ligner patineret teak, men kræver minimal vedligeholdelse. Det er skridsikkert, selv når det er vådt, og man står godt fast, forklarer 67-årige René Ipsen til minbaad.dk, som i år deltog med Kerteminde-sejleren i Nordfyns Bank Fyn Cup.
Alexseal giver spejlblank finish
Fribordet sprøjtemales med Alexseal, et professionelt to-komponent polyurethan-topcoat-system, der er udviklet specifikt til både.
Malingen påføres oven på en primer og giver en hård, glansfuld og slidstærk overflade, som kan poleres, tåler UV-lys og holder farven i mange år. Systemet bruges af værfter verden over som alternativ til traditionel gelcoat, fordi det giver en spejlblank finish og er let at reparere ved småskader.
Den grå nuance, som René har valgt, vil give båden et moderne, nybygget look.
Travlhed på værftet
Da vi besøgte værftet, var håndværkerne i færd med at fjerne det oprindelige teakdæk, og blot 14 dage senere er det helt væk. Evo Decking – en af verdens markedsledere inden for syntetisk teak – monteres i stedet.
Produktet leveres i otte forskellige dækfarver med tre muligheder for fugelinjer og kræver kun almindelig rengøring med sæbevand eller en hurtig højtryksspuling.
Walsteds Baadeværft har 15 ansatte, og flere andre både er i vinterens løb inde til reparation og opgraderinger.
Direktør Bettina Walsted og værkfører Rasmus Pedersen har hele vinteren til at forvandle René Ipsens båd. Budgettet vil Walsteds ikke ud med, men både værft og ejer ved, at der kan komme ekstraarbejde undervejs, blandt andet udbedring af småskader.
Er lettere at sælge en dag
René Ipsen har i mange år sejlet aktivt kapsejlads og kunne let købe en ny 40-fods båd, men det ønsker han ikke.
– Jeg er glad for min First 40.7, selvom den er fra 2005. Den sejler fantastisk og er en flot båd. Alt skal se pænt ud og virke, og måske er den også lettere at sælge om 10-15 år efter en opgradering, siger han.


