Gå til hoved-indhold
Store både
50 knob kunne Saxdoor 400 fint præstere udfor Helsinki. Fotos: Troels Lykke
Store både
Store både
Store både

52 knob med Saxdor 400 GTC, der er til fest og farver med foldbare terrasser

Den prisvindende Saxdor 400 GTC, flyver afsted med over 50 knob. Den har fire meter lange sider, der kan foldes ud og blive til terrasser, hvor der kan bades eller festes fra – noget, der kompenserer for den 3,55 meter smalle sportsbåd. Vi testede den 12,4 meter lange båd hjemme i Finland.

Af Troels Lykke |

Vi har været på vandet hjemme i Helsinki, hvor vi testede den stærkt underholdende finske Saxdor 400 GTC. Vi havde et smil på læben, da vi blæste afsted med over 50 knob i en båd, der også tilbyder høj komfort.

Takket være bådens avancerede, sporty design og funktionalitet er den en af de mest spændende både i sin klasse. Ikke mindst fordi båden har fire meter lange sider, der kan foldes ud og maksimere pladsen til at bade fra eller bare gå på. Man mangler jo altid plads i de fleste både.

Saxdor 400 GTC er skabt af chefdesigner og grundlægger Sakari Mattila, som også enten har grundlagt eller medgrundlagt Axopar, Aquador, XO og Paragon. Og Sakari Mattila kan det med at tegne både.

For Saxdor 400 GTC modtog Saxdor Yachts i slutningen af 2024 en international anerkendelse, da båden vandt 'Best for Fun' ved Best of Boats Award 2024.

Dommerne, hvor undertegnede fra motorbaadsnyt.dk sidder med i juryen, roste båden for dens innovative tilgang til sjov på vandet, hvor fokus ligger på maksimal afslapning frem for ren fart.

Dens fleksible design med foldbare sideplatforme og panoramisk udsyn har skabt en ny standard for moderne sejladsoplevelser. Foldbare sideplatforme ses også på andre bådtyper, men på denne er det lavet smart og elegant. Det skaber en ekstra bonus på båden.

Åbent layout

Saxdor 400 GTC er en 40-fods walkaround-båd med et åbent layout, hvor de foldbare terrasser i hver side er en af de mest bemærkelsesværdige funktioner.

Disse platforme øger dæksarealet betydeligt, når båden ligger stille, hvilket skaber en flydende lounge med masser af plads til socialt samvær. Hardtoppens elektriske soltag virker også som det helt rigtige, når man vil åbne op en solskinsdag.

Båden kan dog også bruges i det kolde forår og efterår, når kahytten lukkes til, og man tænder op for oliefyret.

Imponerende sejlegenskaber

Båden, vi testede, var med to Mercury V10 Verado 400 hk påhængsmotorer, og vi nåede – med seks mand om bord – en topfart på 52,1 knob.

Planing skete på blot 4,6 sekunder, og det føles i den grad hurtigt. Det skete samtidig med en lav stigningsvinkel på kun fem grader, hvilket sikrer et optimalt udsyn under acceleration. Det flotte 12,4 meter skrog, der er pænt smalt fremme og bredt agter, er et dobbelttrinsskrog, der reducerer vandmodstand og forbedrer brændstoføkonomien uden at gå på kompromis med stabiliteten.

Teknologier som ZipWake interceptor-trimflaps, Mercury Active Trim og joystick-styring gør båden let at manøvrere, selv i krævende forhold.

Noget, der dog koster ekstra oveni standardprisen. Under de krappe bølger ud for Helsinki gik båden fint gennem bølgerne, men man kunne dog høre, at skroget arbejdede noget på det ti tons tunge skrog – det var ikke som på et finsk Targa- eller Sargoskrog, hvor skroget er tykkere og stærkere.

Komfortabel og rummelig indretning

Førerpladsen er ergonomisk designet med Simrad-skærme (op til fire på 16”). Bag styrepladsen findes et fleksibelt loungeområde med et højdejusterbart teakbord. Kahytten byder på en dobbeltseng i forskibet og et rummeligt badeværelse. Der findes ikke et toilet agter, men det går også fint med bare ét toilet om bord.

Agterkahytten på Saxdor 400 GTC er en valgfri ekstraudstyr, der koster ekstra. Adgangen sker via en opklappelig sektion af den midtskibs loungesofa, som afslører en skjult nedgang – næsten som en hemmelig passage til et sikkert rum. Tre smalle vinduer og en tonet luge sørger for lysindfald, og der er overraskende god siddehøjde.

Generelt er materialer og lysindfald gennemtænkte, hvilket skaber en indbydende atmosfære om bord. Der er i det hele taget lidt luksuspræg over det – uden at prisen på båden stikker af.

Konklusion

Saxdor 400 GTC imponerer med sit enorme kraftoverskud fra de i alt 800 hestekræfter fra Mercury. Det er en af de hurtigste 40 fods både, jeg har testet.

Det er ikke mindst fartoplevelsen, som gør båden interessant. Men der er også fin komfort, og båden ser bare virkelig flot og aggressiv ud med sit smalle design fremme og ikke for højt fribord.

Og båden er innovativ med foldbare terrasser, der skaber mere plads på en intelligent måde, det virker dog kun når der ikke er bølger, da vandet ellers kommer om bord.

Men generelt kan man sige at bådens sikre og sjove sejlegenskaber og moderne teknologi gør båden til et oplagt valg for både dagsejlads og længere ture.

Med en startpris på 2,41 mio. kr. får man to Mercury V10 400 hk motorer med JPO-styring. En pris, hvor man får relativt meget for pengene for en så hurtig 40 fods båd.

Findes i to forskellige modeller

Saxdor 400 GTO og Saxdor 400 GTC er begge modeller i Saxdor Yachts' 400-serie, men de adskiller sig primært i designet af deres styrehuse.

  • Saxdor 400 GTO: Denne model har et åbent styrehus, der strækker sig over hele bådens bredde, hvilket maksimerer det indvendige opholdsrum. Styrehuset giver direkte adgang til sideterrasserne, hvilket skaber en unik forbindelse til vandet.

  • Saxdor 400 GTC: GTC-modellen deler mange af de samme funktioner som GTO, men tilbyder et lukket styrehus med store glaspartier. Dette design giver et lyst og hyggeligt interiør, der beskytter mod elementerne, samtidig med at det bevarer forbindelsen til vandet gennem de store vinduer og adgang til sideterrasserne.

Saxdor 400 GTC – Specifikationer

  • Længde: 12,4 meter

  • Bredde: 3,55 meter

  • Dybgang: 0,75 meter

  • Vægt: 10.212 kg

  • Brændstoftank: 1.000 liter

  • Motorer: Twin Mercury 400 hk V-10 Verado

  • Propeller: Revolution X 16,75" x 20", 4-bladet rustfrit stål

  • Maksimal hastighed: Op til 53 knob

Priser (ab fabrik ifølge Saxdor Yachts):

  • To Mercury V8 300 hk motorer: 2,17 mio. kr.

  • To Mercury V10 350 hk motorer med JPO-styring: 1,87 mio. kr.

  • To Mercury V10 400 hk motorer med JPO-styring: 2,41 mio. kr.

Der skal tillægges ca. 125.000 kr. i fragt til Danmark.

Disse priser inkluderer standardudstyr som vakuum-inficeret skrog, bovpropel, ZipWake-interceptorsystem (automatiske trimflaps), Mercury Active Trim og en kahyt med soveplads i stævnen.

Forhandler i Danmark:
Boathouse Sletten, tlf. 20222843

Producent:
Saxdor Yachts, Helsinki, Finland – saxdoryachts.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader