Gå til hoved-indhold
Udstyr
Den danske Dragonfly 36 bruger Smartdeck Heat på deres sæder i hvert hjørne af flerskrogsbåden.

Smartdeck Heat introducerer opvarmet dækteknologi til både

Nomineret til DAME Award. Smartdeck Heat er et blødt, let dækmateriale, der adskiller sig fra de gængse løsninger ved at være udstyret med indbygget varme. Producenten har i flere år arbejdet med lette, skridsikre overflader, men her tilføjes et element, som især nordiske bådejere har gavn af.

Af Troels Lykke |

Varmefunktionen med det finske Smartdeck Heat er udviklet til at holde overfladen fri for rim og is, så dækket ikke bliver glat i de måneder, hvor temperaturen svinger omkring frysepunktet. Den danske Dragonfly 36 bruger fxSmartdeck Heat på deres sæder i hvert hjørne af flerskrogsbåden.

På både med åbent cockpit eller store badeplatforme kan det gøre forskellen mellem fast fodfæste og en uventet tur i vandet.

– Tanken er at reducere risikoen for fald, når dækket er vådt og koldt.

Selve materialet er ultralet og giver dermed en vægtbesparelse i forhold til traditionelle belægninger. I praksis betyder det blandt andet lavere belastning af bådens struktur og potentielt marginalt bedre brændstoføkonomi på motorbåde. Hvor stor effekten er, afhænger dog af bådtype og dækkets samlede areal.

Mindre vægt i bådens overbygning giver lavere forbrug og bedre performance, især på motorbåde hvor hver kilo tæller. Samtidig er det en løsning, der er nemmere at installere end traditionelle teakalternativer og kan formes til både nybygning og retrofit.

Komfort uden at dominere designet

Smartdeck HEAT, der tog en DAME Award nominering i Amsterdam i denne uge, er blødt at gå på og holder sig køligere i sommersol end mange hårde materialer. Det er en detalje, der har betydning på både, hvor man bevæger sig meget rundt på dækket. Udseendet ligger tæt op ad andre moderne soft-decking-løsninger, hvilket gør systemet relevant både for nybygninger og som eftermontering.

Materialet er fuldt genanvendeligt, og producenten fremhæver holdbarheden som en central del af løsningen. Det er et område, hvor markedet for dækmaterialer generelt bevæger sig – både på grund af stigende miljøkrav og fordi mange bådejere ser driftsøkonomi og vedligehold i et længere perspektiv.

Om et opvarmet dæk bliver standard på fremtidens både er endnu uvist, men løsningen illustrerer en retning: Fokus flytter sig fra æstetik og klassiske materialer til funktionalitet og sikkerhed.

For skandinaviske forhold, hvor kulde, fugt og skiftende årstider præger sejlsæsonen, kan teknologien vise sig at være mere end blot en niche.

Smartdeck HEAT 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader