Gå til hoved-indhold
Kim Henriksen, Søren Hattel og Kasper Wedersøe Dansk Sejlunions Tekniske Udvalg. Søren Hattel sejler selv Luffe 37 og DH med en Concorde 38. Ingen andre i TU ønsker at fortælle til minbaad.dk hvad de sejler. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Kim Henriksen, Søren Hattel og Kasper Wedersøe, th., fra TU. Søren Hattel ejer en Luffe 37 og sejler DH med en Concorde 38. Ingen andre i TU ønsker at fortælle hvad de sejler. Foto: Troels Lykke

DH - den rene videnskab - men skjuler TU noget?

DH bruger kun videnskabelige teorier, til grund for reglen, forklarer skibsingeniør Kapser Wedersøe fra DS' Teknisk Udvalg. Minbaad.dk har spurgt hvad Teknisk Udvalg kapsejler i, kun en svarede.

Af Troels Lykke |

-Vi bruger kun anerkendte, videnskabelige teorier, som ligger til grund for reglen. En stor testgruppe har været inde over den nye regel og mange sejlere har været med til at finde små fejl i den nye regel, som siden er rettet, siger skibsingeniør Kasper Wedersøe til BådNyts april nummer.

Wedersøe slår fast at ingen handikapregel i verden er mere gennemsigtig end den nye DH2011 og derfor kan man hurtigt se en effekt af ændringer på sin båd, hvis man går på det opdaterede www.websejler.dk, som er opdateret efter ti år.

Søren Hattel, der også sidder i Teknisk Udvalg, supplerer:

-Vi har nu en bedre indsigt i hvordan beregningsmotoren til reglen virker. Vi har kodet reglen op fra bunden igen og det har taget mellem 300 og 500 timer, siger han og tilføjer, at nu har teknisk udvalg visuelle værktøjer, som de benytter til at validere beregningerne.

Både opfører sig forskelligt

Søren Hattel forklarer til BådNyt, at man har lavet de tre vindstyrker at gå ud fra i DH-reglen, fordi bådene opfører sig forskelligt.

-Nogle sejler fuld fart i let vind, mens andre først gør det i mere vind, som fx Folkebåden gør det i mellem og hård luft og det betyder at den straffes hårdere på cirkelbanen ved de høje vindstyrker, siger Søren Hattel, der til dagligt er softwareingeniør.

- Vi mener nu, at reglen er blevet mere skarp. Nu kan kapsejladsledelsen fx have tre sejladser på en dag, hvor de pga. vejrskifte skal bruge alle tre vindstyrke-handikap, siger skibsingeniør Carsten Fauner fra Teknisk Udvalg til BådNyt.

Han fortæller også at arrangørerne af kapsejladser nu får et større ansvar for at bruge reglen bedst muligt, fordi de før hver sejlads skal bruge vindprognoserne og beslutte, hvilken af de tre sømiletider der sejles efter.

Hvad sejler Teknisk Udvalg selv i?

Åbenhed hos Dansk Sejlunions Teknisk Udvalg er stor, lige indtil det kommer hvad de selv sejler i.

Flere sejlere har på det seneste spurgt om minbaad.dk vil spørge hvad Teknisk Udvalg selv sejler i, for at slå fast at det ikke har noget med DH-reglens udformning at gøre eller at der er nogen form for nepotisme i TU.

Vi har spurgt via flere emails til Søren Hattel, der har svaret at han har en Luffe 37 og sejler DH efter en Concorde 38.

Men resten af Teknisk Udvalg har ikke ønsket at svare. Vi regner ikke at det er et udtryk for at de har noget at skjule, men det mener altså flere sejlere som vi har været i kontakt med de seneste uger.

Et af de mange svar fra Søren Hattel, som minbaad.dk fik via e-mail lød:

"TU har meget travlt med andre ting, så der er ikke noget nyt i denne sag."

Teknisk Udvalg fra Dansk Sejlunion består af Kim Henriksen, Søren Hattel, Kasper Wedersøe,  Carsten Fauner og Flemming Nielsen.

DH-mand fra Teknisk Udvalg Flemming Nielsen, tv., med kollega Michael Jeremiasen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader