Gå til hoved-indhold
Check dit nye mål på www.websejler.dk - og se om du skal sejlere hurtigere i år....Kapsejlads
Check dit nye mål på www.websejler.dk - og se om du skal sejlere hurtigere i år....

Lorenzen: DH – Verdens bedste måleregel?

Skal man starte en god debat blandt sejlere, skal man blot begynde at tale om måleregler, eller handicap-regler – så starter balladen.

 

Af Morten Lorenzen |

I dag har vi mange forskellige målesystemer: DH, IRC, ORC, ORCi, SRS, LYS og nu også TCC. Igennem de seneste par år, er der blev taget tilløb til at få samlet det meste i én fin regel – men er det ikke blot et fatamorgana ?

Måleregler er opfundet for at forsøge at give en gruppe af forskellige både, muligheden for at sejle kapsejlads imod hinanden – og på trods af forskellighederne, kunne finde en vinder og mange tabere.

Men retfærdigheden i en måleregel er ofte til debat. Sejlere der klare sig godt i én måleregel, vil stædigt fastholde at denne regel er bedre end alternativer, hvor båden måske bliver straffet.

Da målereglerne ofte er bagudrettet, idet de baserer sig på historiske resultater og teoretiske beregninger, vil nyudvikling som udgangspunkt blive straffet. Et eksempel er de assymetriske spilere og bovspryd, som i årevis er blevet straffet.

DH – verdens bedste måleregel ?

I Danmark har Dansk Sejlunion anvendt store summer på at opfinde og vedligeholde et system kaldet Dansk Handicap, DH, som lige er udkommet i sin seneste reviderede version DH-11.

Der er mange der mener, at DH har de rigtige kvaliteter, og DS har igennem flere år forsøgt at promovere systemet også udenfor Danmark, hvilket dog har haft yderst begrænset succes til dato.

Men det kan være, at den nyreviderede version kan ændre dette. I hvert fald fik DS´s repræsentant Kasper Wedersøe ved International Yacht Forum i Hamburg, stort bifald da han præsenterede DH version 2011.

På bådudstillingerne bliver der diskuteret intenst hos de forskellige sejlmagere og bådfolk generelt hvorledes den nye udgave af DH skal fortolkes, og hvilke sejltyper og andet udstyr der bedst udnytter den nye regel.

Er du i tvivl, så tag forbi hos de danske sejlmagere i Bella Centeret. De har med garanti et godt råd til dig og din båd.

International forbrødring, eller….

I begyndelsen af februar måned mødtes flere hundrede sejlere i Hamburg til International Yacht Forum, hvis ophøjede mål, blandt andet er at forsøge at finde fodslag for et nyt fælles internationalt handicap system.

Arrangørerne bag ved event´en er kommet langt med blot at få grupperinger fra de forskellige målesystemer som ORC og IRC til at være i samme rum. I årevis har specielt tyske sejlere nægtet at tale sammen henover målesystemerne – ja, de har nærmest været i krig mod hinanden – men nu kan de i hvert fald være i stue sammen.

Resultater på mødet blev, at man er enige om at arbejde videre mod en standardisering, og at man forventeligt sidst på året vil etablere en fælles organisation med det formål at skabe denne universielle måleregel – ting tager tid, må man sige – og det er nok tvivlsomt om vi får et decideret resultat præsenteret før om to-tre år.

Men godt at der arbejdes hen imod noget fælles, alternativerne har vi jo i dag.

DH i Skandinavien ?

Også i Skandinavien har der henover de seneste år været seriøse samtaler på kryds og tværs. Desværre har Dansk Sejlunion ikke være med på de seneste møder, hvilket har undret en del i sejlerkredse i Sverige og Norge.

Men nu ser det ud til, at DS har genoptaget dialogen og nu gerne vil deltage i forhandlinger på tværs af landegrænser. At der er interesse for DH i Sverige er i hvert fald tydeligt – se her:

Skånes Seglarforbund indbyder til møde om DH-11, hvor Kasper Wedersøe fra DS skal informere om den nye danske måleregle. Det sker den 10. marts i Malmø – måske skulle man tage en smut derover.

I øvrigt underligt, at man skal til Sverige for at høre detaljer om DH, men det kan meget vel være at jeg har misset noget om lignende arrangementer i Danmark. Hvis nogen kender noget til DS møder om DH-11, så kom frem med det.

Her er invitationen til mødet i Malmø:

Inbjudan
 Kölbåtsträff, Dansk Handikapp 2011

Skånes Seglarförbunds Tekniska Kommitté inbjuder till Kölbåtsträff.
Ämnet för kvällen är Dansk Handikapp, nyheter och innanför skalet info.

Datum: 2011-03-10
Tid: 18:30–21:00 ca.


Plats: Malmö Segelsällskaps Klubbhus, Limhamns Småbåtshamn

Anmälan: Skånes Seglarförbunds hemsida eller 
direkt

Kostnad: Kvällens aktivitet är kostnadsfri, anmälan är obligatorisk

Föreläsare: Anders Hansen, Skånes Seglarförbund & Kasper Wedersøe, Dansk Sejlunion TU

Dansk Handikapp har genomgått en rejäl översyn inför 2011.
Välkommen till en intressant och spännande kväll.


Vi kommer att informera om nyheter och förändringar i den reviderade regeln.
- Fler mätetal
- Halsning av spinnaker
- Kölfaktor
- Avdrift
- Hur påverkar förändringarna arrangören
- och annat….


Kasper kommer att visa hur det ser ut innanför skalet och hur regeln är uppbyggd.
- Beräkningar
- VPP
- Polardiagram
- Mätetal


Vi kommer att informera om förändringarna i mätbrevshanteringen.
- Elektroniska Mätbrev
- Alla Svenska mätbrev på webben
- Websejler

Hela kvällen är öppen för frågor och diskussion.På Restaurang Kajutan finns det möjlighet att köpa fika.

Kontaktperson: Anders Hansen

anders.hansen@activesailing.org
0704-453409

Handicap eller én-type

Styrken ved handicap systemer, også DH, er at folk kan dyste på kapsejladsbanerne sammen uanset hvilken bådtype (næsten) de måtte have.

Svagheden er, at der ALTID vil være både der har matematiske fordele i en handicap-regel. Sådan er det, og sådan vi det formentlig altid være. Hvis man vil sejle på lige fod, så må og skal man sejle entype både, klassebåde – som alle er 100% ens, og som måler det absolut samme.

Hvorfor skal der være nærmest religionskrig blandt målereglerne ? Det drejer sig jo simpelthen om at stå øverst på præmieskammelen, eller vinde over naboen i havnen – og så passe på sin båd´s værdi.

Det bliver spændende at se hvorledes den nyreviderede DH regel bliver modtaget, og om man kan blive enige om noget fælles på internationalt plan.

Måske lysner det – men mon ikke at vi fortsat vil se debatter om handicap systemer, det ligger nærmest som en faktor i den matematiske formel.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader