Gå til hoved-indhold
Er 470-jollerne med ved OL i 2016 i Rio?Kapsejlads
Er 470-jollerne med ved OL i 2016 i Rio?

Lorenzen: Sejlsport ude af OL

IOC rasler med sablerne og truer de mindre populære sportsgrene med at de bliver smidt ud af OL, hvis ikke de gør noget ved deres sport og måden de præsenterer sig på. Hvad gør sejlsporten?

Af Morten Lorenzen |

Hvert fjerde år får sejlsporten større mediefokus end ellers – men det kan snart være slut. Den Internationale Olympiske Komite, IOC har gjort det klart, at hvis man skal vedblive med at være en sportsgren i OL-sammenhænge, så skal man gøre sig mere ”sexet”, medie- og publikumsvenlig.

Ellers er det ud – for der står mange nye spændende sportsgrene der gerne vil ind i varmen, og da man ikke kan gøre OL større end det allerede er med 10.000 aktive, så må nogle sportsgrene ud, hvis nye skal ind.

Sejlsporten hænger i bremsen

Igennem flere år har progressive kræfter forsøgt at råbe ISAF op, for at få dem til at indse at klokken er fem minutter i tolv.

På årsmødet i november måned sidste år, gik virkeligheden endelig op for vores øverste organ – og man besluttede at gøre noget ved sagen – eller gjorde man…..

Det blev til et forslag om at ændre lidt i de klasser som man vil sejle i til OL i 2016 og 2020, men intet rigtig epokegørende omkring måden sejlsport afholdes på, eller nogle progressive tanker om hvordan man kunne gøre det hele meget mere interessant for medier og publikum.

Man hænger i bremsen, og har meget svært ved at komme ud af equipment/udstyr diskussionen, og det kan bliver fatalt for sporten i OL-sammenhænge.

- Faktum er at Sejlsporten til OL er blandt de mindst sete idrætsgrene – ja, selvom vi alle så 49er eventyret i Danmark, så tæller vores få millioner altså ikke meget i det store tv-billede.

- Sejlsport sælger ingen billetter til OL – under 1 promille af billetindtægterne kommer fra sejlsport.

- Sejlsport er den absolut dyreste TV produktion at lave til OL.

Lægger man til, at Sejlsport´s OL ofte er lokaliseret væk fra den ”rigtige” OL by, med masser af ekstra omkostninger – ja, så ser det altså sort ud for sejlsporten, og vi kan ikke tillade os ikke at gøre noget ved det. For så vil andre gøre det grimme for os!

New Zealand forsøger med et kup

På ISAF´s ”halv-års” møde til maj, hvor forslagene fra november mødet skal endelig vedtages, kommer New Zealand med nogle forslag der går skridtet videre.

Blandt andet vil man endeligt af med kølbådene (Elliot og Star), man vil indføre Kite Surfers, og finde en afløser til Finn jollen.

Og så vil New Zealænderne meget gerne have flere klasser hvor udstyret bliver leveret til OL, sådan som Laseren og Laser Radial bliver det nu – på den måde mener man at flere nationer kan være med, og man slipper for den dyre tekniske udvikling.

Får New Zealand medvind med deres forslag, så er det slut med den tekniske kølbåd, Star og med Matchrace – fra 2016. Så vil der ”kun” være joller, skiff´s og surfere.

Se Yachting New Zealands forslag her: link

Offentlig debat

I New Zealand valgte Sejlunionen i øvrigt at køre en offentlig debat, med det formål at få flest mulige input inden man valgte den indstilling, man nu er kommet med.

I Danmark har der mig bekendt aldrig været en offentlig debat om de indstillinger som Dansk Sejlunion fremlægger i ISAF. Ville det ikke være en god idé, at høre de danske klubber – eller måske i den nye strategiånd – høre de danske sejlere om hvad de synes om OL-situationen og hvad DS skal stemme for når de vigtige spørgsmål kommer op til ISAF møderne ?

Format er vigtigst

I min optik, så er diskussionerne omkring jolle/båd valg irrelevant. Det som man burde bruge rigtig mange kræfter på, må være formatet. Altså, hvordan skal der sejles. Husk, at den Internationale Olympiske Komite udtrykkeligt har bedt om, at sporten skal gøres mere ”sexet”, medie- og publikumsvenlig.

Det bliver sejlsport altså ikke ved at diskutere hvilke joller eller både der skal sejles i. Det afgørende er, hvordan der sejles, hvordan banerne lægges og hvordan det hele bliver afgjort. Medal-races som vi så det i Quingdao var en begyndelse, men generelt en noget tam affære.

Der skal tænkes helt nyt, måske med eliminations races, som i visse discipliner i cykelsporten, hvor de to dårligste ryger ud hele tiden, indtil man har en finale mellem to atleter.

Det kan også være at man skal tillade mærkeberøringer og fjerne alle regler omkring mærkerne (som foreslået af Paul Elvstrøm for mange år siden) så der kunne blive kamp om rundingerne, i stedet for ”den høflige” måde som mærkerundinger ofte foregår på i dag.

Hvor er publikum

Til OL i London, øh...nej i Weymouth – altså cirka tre timers kørsel fra OL-byen i London – er man allerede begyndt at sælge billetter til sejlsportbegivenhederne, eller man kan i hvert fald vise sin interesse for at købe billetter. Priserne skulle efter sigende ligge på 35-55 engelsk pund for en dagsbillet.

Det bliver spændende at se om trenden fra tidligere OL fortsætter – for så kommer der ikke mange tilskuere. I gennemsnit har der ikke været grund til at trykke sejlsportsbilletter til OL, da der ikke har været salg i disse. Under 1 promille af billetindtægterne kommer fra sejlsport, og det er ikke meget!

Om 499 dage, så går det løs

OL-åbningsceremonien bliver fantastisk om små 500 dage. Lidt mindre spektakulært bliver åbningsceremonien i Weymouth.

Men det bliver helt sikkert spændende at se, hvordan vores danske helte klarer sig i den sportsgren som Danmark altid satser på til OL.

Vi skal have medaljer med hjem, for det kan måske være et af de sidste gange Sejlsport er med til de Olympiske Lege – i 2016 kan det være slut, hvis ikke vi tager gevaldig fat i det fundamentale i vores sport!

Se ISAF´s Olympic Commision Report her: link

Motor
content-loader
content-loader
content-loader