Gå til hoved-indhold
Hvad skal vi vælge - sammen. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Hvad skal vi vælge - sammen.

Lorenzen: At dele giver dobbelt glæde

At dele en båd med andre, giver ikke halv glæde, men tværtimod det dobbelte. Båden bliver anvendt, vedligeholdt og oplevelserne bliver flere – vel og mærke hvis aftaler indgåes, skrives ned og holdes !

Af Morten Lorenzen |

Gå frisk på bådudstilling

Om kort tid, så skal vi alle på bådudstillinger. Fredericia og Bella Centeret byder velkommen til alle der drømmer – og drømmene kan blive til virkelighed, specielt hvis man vælger at gå sammen med andre om projektet.

Skal det være en bedre brugt båd, eller en af de nye smarte modeller som importørerne og bådebyggere viser frem den kommende tid – ja, det afgør pengepungens størrelse, og har man to eller flere kasser at tage af, så bliver mulighederne større, og udvalget bredere.

Aftalen, der afgør det hele

Men husk, inden I hopper i søen sammen, så SKAL I have lavet en aftale, en skriftlig aftale. Dansk Sejlunion har et ganske godt udgangspunkt for en sådan aftale – klik på linket her hvorfra I kan downloade et forslag til aftale, og i øvrigt få gode råd fra Danske Bådejere.

Uden en aftale risikerer I, at det at have båd sammen bliver til et mareridt. Der er meget der kan gå galt, men kun hvis I ikke har nedskrevet hvordan fællesskabet skal fungere.

Og når I er i gang, så husk ”skilsmisse-klausulen”, altså hvordan opløser vi det lykkelige fællesskab, hvis der er behov for det. Det er meget nemmere at gøre det inden I går i gang, end når det er for sent.

Dobbelt glæde, og det halve arbejde

Let´s face it: At eje båd, er forbundet med pligter. Vedligehold, klargøring, rengøring, udskftning af udstyr, osv osv. At stå alene med alt arbejdet er hårdt, specielt når man nu skal nå så meget andet også.

I et fællesskab, kan man dele opgaverne imellem sig. Man kan gøre mere sammen, og man kan få flere ideer til løsninger.

Kalenderen er en vigtig ting at forholde sig til i et bådfællesskab. Hvordan skal sæsonen fordeles, og hvad med sommerferien. Den nemme løsning, er at dele det hele op i lige og ulige uger – og så dele sommeren op i to halvdele á tre uger.

Jeg har selv i en årrække delt båd på den måde, og vi nød bl.a at lave sommerskiftet et andet sted end hjemhavnen. Det udvidede vores sejlerhorisont væsentligt, og gav mange gode oplevelser vi ellers ikke havde fået. 

Vores bådfællesskab opstod i øvrigt via en annonce i Politiken, og vi kendte ikke hinanden privat, med delte passionen og holdningerne til det at holde båd. Vi nød bådfællesskabet i mange år, uden at være private venner, naboer eller familie – så det kan også lade sig gøre, hvis altså aftalerne er klare, utvetydige og på plads. 

Dele klubber

I udlandet eksisterer der klubber og virksomheder, der formidler delekoncepter indenfor bådverdenen. Det er mig bekendt ikke rigtig kommet til Danmark endnu.

For et par år siden mødte jeg nogle sejlere i Australien, som havde stiftet selskabet Yacht Share International (klik her) og som tilbyder dele-både. Selskabet sørger for alt det praktiske med kalender systemer, vedligehold og større udskriftninger. Og matcher del-ejerne.

Det fungerer godt og er et praktisk arrangement som alle har glæde af. Findes sådan noget i Danmark – hvis ja, så lad os høre om det – det kunne helt sikkert have andres interesse.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader