Gå til hoved-indhold
René Lokesgaard tog EM-bronze i X-35eren med skipper Morten Ulrikkeholm. Båden ligger til dagligt i Kerteminde. Foto: Troels LykkeKapsejlads
René Lokesgaard tog EM-bronze i X-35eren med skipper Morten Ulrikkeholm. Båden ligger til dagligt i Kerteminde. Foto: Troels Lykke

Seriøs X-35 satsning fra Kerteminde mod VM

Det bliver en travl sæson for Oxygen-holdet, vi skal stort set træne eller sejle hver weekend, og vi skal have mere træning af Michael Hestbæk, siger X-35 gast René Lokesgaard til BådNyt.

Af Troels Lykke |

Den danske klassebåd X-35 kom til verden i 2006 og siden er der solgt omtrent 240. Der holdes både EM og VM i klassen, i år sejles der fx VM i Århus til august.

Her skal X-35eren Oxygen fra Kerteminde deltage med Morten Ulrikkeholm, som skipper. En af gasterne om bord bliver den 45-årige sejler René Lokesgaard som BådNyt har mødt.

Fire ejere

Han er medejer af båden, hvilket Thomas Mortensen, Morten Ulrikkeholm og Jacob Kirkebæk også er. Alt er reguleret i ejerskabet, så alle konflikter minimeres.

-Hvert ansvarsområde er nøje defineret, og vi holder ejermøder, hvor driftbudgettet, kapsejladskalender, og ferieønsker koordineres. Skal vi købe større ting til båden skal alle først være enige. Vi har klaret hele aftalen uden advokat og det går fint med at enes om tingene og det er en utrolig billig måde at holde båd på, siger René Lokesgaard.

Ejerkredsen har succes med i det otte mand store mandskab, som vandt EM-bronze i 2010 i X-35 klassen. I år skal sejlerne tabe sig, så de kan være ni personer om bord, men det kræver at holdet samlet vejer under 640 kilo.

Hestbæk og Henriksen

-Det bliver en travl sæson for holdet, vi skal stort set træne eller sejle hver weekend, allerede her i marts er vi i gang og vi skal også have mere træning af Michael Hestbæk, som hjælper os med kommunikationen, siger René Lokesgaard til BådNyt.

Tidligere har den anden prof-sejler og træner Morten Henriksen givet input til holdet, Oxygen Sailing Team, der kører med høje målsætninger på kapsejladsbanen.

-Vi skal gerne på podiet til VM i år, det er et af målene i år, siger René Lokesgaard, der til dagligt er el-teknikker og holdets praktiske mand om bord, hvad angår vedligeholdelse og transportsejlads.

Gasterne tæller også den tidligere verdensmester i Yngling, Trine Palludan, der giver taktiske input.

René Lokesgaard opgaver under kapsejlads er at være tailor, hvilket indebærer at fokkeskødet hurtigt trækkes hjem i en vending, og melde layline på kryds og læns, hvor han også har luv spilerskøde, samt generel oprydning af skøder og fald i cockpittet.

Aktiv klasse

Herhjemme er omtrent ti aktive, registrerede X-35 besætninger og klassen har nu haft stiftende generalforsamling.

På verdensplan er der siden 2006 solgt omkring 240 af båden, der sejlklar koster 1,6 mio. kroner med en kapsejladspakke.

Brugt sælges den for 8-900.000 kroner, men vil du købe et nyt stel Elvstrøm Epex til båden, som X-35eren har gjort det, så skal du slippe 250-300.000 kr. Omtrent det samme vil det koste for North Sails 3DL, som dominerer i bådklassen.

Læs hele artiklen i BådNyt, der er på gaden i serien Mig og min båd.

www.x35sailingteam.com

Kæresteparret Jette Dalegaard og René Lokesgaard fra Nyborg Sejlforening sejler tursejlads og Watski2Star i X-35eren.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader