Gå til hoved-indhold
Morten Galskov under RIG-TIG Cup i Rungsted, hvor Luffe 37eren holder til. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Morten Galskov under RIG-TIG Cup i Rungsted, hvor Luffe 37eren holder til. Foto: Troels Lykke

Luffe 37-sejler Morten Galskov taler ud

Ingen båd er bedre til kap- og tursejlads, siger den ni-dobbelte DM-vinder Morten Galskov om Luffe 37eren. I år gik Rungsted-sejleren på grund med konen, så hun fløj frem i cockpittet.

Af Troels Lykke |

Den første Luffe 37 blev bygget i 1980 og de sidste to blev bygget i år hos Luffe Yachts. I alt er der bygget 218 Luffe 37ere og nogle endda med anderledes køl og kulfibermast.

-At bygge en eller to Luffe 37ere om året er for lidt, derfor bygger vi dem nu ikke mere, forklarer Oluf Jørgensen i oktober tilBådNyt.

Men det gør ikke Luffe 37-sejler Morten Galskov mindre glad for sin båd, som han købte i 1995 for omtrent 750.000 kroner, mener han at prisen var dengang.

Morten Galskovs far havde en 1. generation af Luffe 37 og selv købte Morten en 2. generation, siden blev der bygget en 3. generation af bådtypen.

Super til to

Den 52-årige læge, der aldrig er bange for at sige sin mening, forklarer til BådNyt, at en Luffe 37 er perfekt til to.

-Den er sindssyg god at sejle for to personer på tur, men også under Watski2Star (kapsejlads for to, red.), som jeg har sejlet nogle gange efterhånden. Luffe 37eren er nemlig ikke større og tungere end at man kan finde ud af at håndtere den, den er samtidig smal og kan være overalt i havnene, det eneste som trækker ned er, at ståhøjden kun er omkring 1,78 meter, den mangler lige fem centimeter mere i ståhøjden, siger Morten Galskov, som hurtigt får talt sig varm.

- Jeg valgte egentlig Luffe 37eren fordi jeg gerne ville sejle kapsejlads, men det har vist sig at den er perfekt til tursejlads for to. Der findes faktisk ikke nogen båd, der er bedre til at sejle både kapsejlads og tur i, siger han helt alvorligt.

Rungsted-sejleren har i mange år været på tur med båden, han kalder for ’Sutten’. Om bord har været hans fire børn og hustru. I dag er hans børn voksne, mellem 19 og 25 år.

På grund i Sverige - konen fløj frem

-I dag gider de ikke sejle med mere, de gjorde det ellers år efter år, men måske har jeg også udsat dem for alt for mange hårdtvejrs-sejladser og jeg må indrømme at seks personer i en Luffe 37, er for meget, siger han. Nu sejler han med konen og det gik næsten fint i år.

-I år sejlede vi gennem Göta Kanalen, vi tog en tur på 21 døgn, jeg tror min kone syntes, at vi sejlede for mange sømil, men det gik faktisk fint, indtil vi ramte nogle klipper med et ordentligt drøn med 6-7 knob, så min kone fløj frem i båden, derfor skulle den otte uger på værft, da nogle skotter knækkede og andet gik løs.

Morten Galskov er far til fire og børnene har sejlet meget med ham og hustruen.

Mest vindende Luffe 37-sejler

Morten Galskov er kendt for at vinde, faktisk ved han ikke hvor mange gange han har vundet DM i klassen, der har holdt officielt DM fra 1983 og frem til 2009.  Siden er det reduceret til et klassemesterskab.

-8-9 gange er det vist jeg har vundet, jeg husker det ikke præcist, men de sidste to år har vi desværre kun sejlet klassemesterskab, fordi vi ikke har kunnet skaffe 15 både, hvis vi holder DM på Fyn eller Jylland går det lidt lettere med at skaffe mange både, men det er ikke helt som i gamle dage, hvor vi var 37 både til et DM og over 20 både til Palby Fyn Cup, mit indtryk er desværre, at mange af Luffe-sejlerne kun vil bruge dem til tursejlads, siger sejleren til BådNyt på gaden.

De faste gaster om bod er Anders Friis, Claus Pedersen, Søren Pedersen og Ken Lauridsen, hvor sidstnævnte er en ven helt fra tiden i Optimistjollen på Esrum Sø.

Ingen kæft, trit og retning

I vinder og vinder i Luffe 37eren, hvordan gør I det?

-Vi har ikke kæft trit og retning om bord, vi har det sjovt, men er meget fokuseret på sejladsen, vi vinder fordi vi tænker rigtigt langt frem på banen, samtidig har vi mærket alle skøder og andre ting, alt efter vindstyrke, for vi ved at en mand i læen koster en tiendedel knob, når båden krænger.

Læs hele artiklen i BådNyt i serien Mig og min båd.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader