Vi prøver den nye Bavaria 40 Sport
I forhold til Bavaria 40 Cruiser er den nye 40 Sport 500 kilo lettere. Skrog, innerliner og dæk mere stift og kølen 30 centimeter dybere og masten 66 centimeter højere. Vi tester i Italien.
Vi er lige nu til absolut verdenspremiere i Rimini, Italien, på Bavaria 40 Sport. En båd der er langt mere sexet end Bavaria 40 Cruiser.
Kun en lille håndfuld journalister er inviteret herned, da båden stadig er under udvikling.
Båden er lettere, stivere, kølen dybere og masten højere, hvor vi har sejlet med Elvstrøm Sails Epex Technora-sejl.
I går testede vi for BådNyt, på et tidspunkt var vi i Bavaria 40 Cruiseren mens Henrik Hansen fra Bådmagasinet var i Bavaria 40 Sport og der var omtrent en knobs forskel i fart, da det blæste 3-4 m/sek.
Bavaria Yachtbau vil med den nye Bavaria 40 Sport vise, at man let kan opgradere en Bavaria 40 Cruiser.
Designet til ORCI-regel
Sportsmodellen var let på rattet og det tegner godt, den er designet til at passe ind i ORCI reglen.
Farr Yacht Design har lavet et interessant stykke arbejde med den nye båd, hvor vi fik afprøvet båden i Adriaterhavet.
Vi fik en grundig og interessant forklaring på den nye båd, som danner mode for andre nye modeller hos Bavaria Yachtbau, som producerer 40 både om ugen, heraf er de 65 procent sejlbåde.
En Bavaria Sport 40 koster ifølge importør Michael Floor, 1.284.200 kroner uden sejl og sportspakke til 14.900 euro, i pakken er blandt andet kulfiberstage, headfoil, tyskerskødning og meget andet.
Cruiser til venstre, gik noget langsommere end Sporten til højre.
Bavaria 40 Sport skal bruges i World Matchracing Tour i Tyskland.