Gå til hoved-indhold
Kort Nyt

Langtursejlernes brev til skatteminister Holger K. Nielsen

- En årlig skat eller afgift på 5.- 6.000 kr. er en ganske betydelig sum for den gennemsnitlige sejler, skriver Karsten Pennov, formand for langtursejlerne, FTLF, til Skatteministeriet.

 

Af Troels Lykke |

Brev til skatteminister Holger K. Nielsen

Vedr. Lovforslag L81

Gode minister, De er igennem den sidste tid blevet forelagt facts fra og om den sejlerverden, som De forud for det åbne samråd i skatteudvalget meddelte, De ikke har noget imod. (Citat fra Deres velkomst på gangen inden mødet).

Undertegnede repræsenterer 2.800 aktive sejlere og deres besætninger. Sejlere, der er organiserede i FTLF/Foreningen Til Langtursejladsens Fremme.

***
Uanset, at De har måttet erkende, at der ikke er sammenhæng mellem forslaget og de præmisser, der indledningsvis lå til grund for forslaget, fastholder De og regeringen, at ganske få procent af den aktive del af danske fritidssejlere skal bidrage 100% af den påtænkte ekstraudgift til Lyngby Radio.
***

De er blevet gjort opmærksom på, og det er dokumenteret, at sejlerverdenen er lige så sammensat som enhver anden del af befolkningen.

Lige så bredt sammensat som folk med fritidshuse og campingvogne. Store som små huse. Store som små mobilcampers. Store som små økonomier.
***
De er blevet præsenteret for det faktum,  at den gennemsnitlige båd repræsenterer en forsikringsværdi på mellem 350 -450.000 kr.

Bådejerne - og bådejerne alene - har i mange år være pålagt en årlig, ikke sejladsrelateret, gennemsnitlig afgift på mellem 3.500-4.500 kr.

Den foreslår De hævet til mellem 4.700 og 6.000. En stigning på 1.200 – 1.500 kr. En gennemsnitlig særskat på 6.000 kr. årligt er i min bog en ganske anselig sum!

I parentes skal bemærkes, at nye familiebåde pålægges en afgift på minimum 20.000,00 kr./år.

Hertil kommer yderligere en omlægning af afgiften til SKIBSREGISTRET, der i sig selv betyder en væsentlig udgiftsstigning for den enkelte sejler.
***

Det er FTLF’s synspunkt, at afgiftsstigningen ikke på væsentlig vis kommer sejlerne til gode.

I betragtning af, at sejlerne – efter indførelse af ny kommunikationsteknologi - i praksis benytter Lyngby Radio meget mindre end tidligere, holder begrundelsen om, at fritidssejlerne er primære brugere af ”nødradioen” ikke.

Den ændrede begrundelse, at det er ”fritidsområdet” som sådan, der er primær bruger, betyder blot, at det slet ikke giver mening, at det er et absolut mindretal af sejlerne – dem med kaskoforsikringer – der skal betale for dem med badedyrene der driver til havs, kite-surferne og andre vandsportsfolk i bred forstand, der ikke bidrager på anden vis end at være brugere!

Det samme gælder for fiskere og handelsflåden, der heller ikke bidrager. Gode Skatteminister, hvor er sammenhængen?

***
Jeg er helt og fuldt enig med de øvrige sejlerorganisationer, med Dansk Sejlunion som den største og bredest funderede, i at der grundlæggende er tale om en pålagt skat. Teknisk en afgift, bevares, men den skal betales af den samme sejlerøkonomi, uanset hvad den kaldes. 

Jeg kan forsikre Skatteministeren om, at en skat eller afgift på 5.- 6.000 kr. er en ganske betydelig sum for den gennemsnitlige sejler der - den demografiske udvikling in mente  - er i eller nærmer sig pensionsalderen med deraf følgende begrænsede midler til rådighed.

Med respekt hr. Minister, hvor kan De andetsteds finde belæg for at påstå, at en stigning i et omfang på 34% er marginal? Udgangspunktet for stigningen er bestemt ikke marginal for den enkelte!

Jeg bemærkede for nylig, at Skatteministeren på landsdækkende TV kunne fortælle, at han som nytiltrådt ikke havde kendskab til alle detaljer på sit ressortområde og at læringskurven på skatteområdets detaljer var stejl.

Jeg mener, det ville klæde ministeren, læringskurven taget i betragtning, at tage imod sejlorganisationernes invitation til dialog.

Sejlorganisationerne repræsenterer en stor erfaringsbase på alle kulturområder, der har med vand og fritidsliv at gøre.

Det kunne jo være, at ministeren ville opdage, at sejlorganisationerne kunne bidrage konstruktivt med ideer, der i sidste ende kunne tilfredsstille skatteminister og regering.
***

Skatteministeren har for nylig erfaret, at sejlerorganisationerne kan stille op med endog ganske kort varsel. Dialog er som bekendt den eneste vej til gode og accepterede løsninger.

Gode Skatteminister…
Må vi høre fra Dem?

Med venlig hilsen

FTLF/DOCA
LANGTURSEJLERNE

KARSTEN PENNOV
Formand
 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader