Rønnows klumme: Sejlsport er mange ting - 2
Vores klummeskribent Claus Rønnow føler sig misforstået i en klumme. Han angreb ikke kapsejlads og kapsejlere, forsvarer han.
For nogen tid siden skrev jeg en klumme; ”Sejlsport er mange ting”, som virkelig har fået nogle kapsejlere op på dupperne. De læste klummen som et angreb på kapsejlads i almindelighed og kapsejlere i særdeleshed.
Intet kunne ligge mig fjernere, og hvis de sætter sig ned og læser klummen igen – med blodtrykket på normal – tror jeg, at de vil finde det vanskeligt at finde udsagn, hvor jeg miskrediterer kapsejlads.
Tværtimod skrev jeg, at vi – stort set – alle er fascineret af de store sportspræstationer, vi er vidne til, hvad enten det er bane-, distance- eller havkapsejlads.
Der har til alle tider været sejlet kapsejlads, også længe inden det blev en fritidsfornøjelse. Tænk bare på fiskeren, da fiskefartøjer var sejlførende.
Ham med den hurtigste båd – eller den dygtigste sejler - kom først i havn med sin last og kunne få den bedste pris for den. Eller lodserne; ham med den hurtigste båd kunne nå ud til en mulig kunde og få ordren på lodsningen. Da handlede ”kapsejlads” om at tjene til sit brød. Sagt på en anden måde: De var den tids ”proffer”.
Ved krigsførelse til søs gjaldt det samme; ham med det bedst sejlende skib havde den største chance for at løbe af med sejren.
Kunne han holde en overlegen fart – eller kunne han holde sig til luv af fjenden – havde han den bedste mulighed for at vælge, hvordan han mest effektivt kunne bestryge ham med sin kanonild og dermed vinde træfningen.
Nogle sejlere helliger sig udelukkende kapsejlads. Så er der de mange, som gerne vil sejle både tur- og kapsejlads.
Dem har masser af bådkonstruktører haft et godt øje til. Vi har set mange konstruktioner, som skulle være ”både og”, så man kunne få sjov på kapsejladsbanen og samtidig dyrke tur- og familiesejlads. (Vi har også ind i mellem set konstruktioner som nærmest blev ”hverken eller”).
Her har det store marked været for bådbranchen. Og så er der naturligvis de, som ”bare” hyggesejler og nyder deres båd og pusleriet om den. Det må da være dem vel undt!
Kapsejlads – eller folks ønske om at være hurtigst – har også været årsag til, den fantastiske udvikling vi har set omkring både og udstyr. Hvis alle kun havde ”hyggesejlet”, er det ikke utænkeligt, at vi stadig havde sejlet i f.eks. kragejoller med smakkerig eller gaffelrig.
Og dog; mange af de ”nye” ting vi bruger er såmænd blot videreudvikling af tidligere tiders udstyr. ”Lazy jacks” f.eks. er der ikke noget nyt i. Det har man brugt i århundreder, da hed det bare ”sejlkøje”. Det er da også meget sjovt at tænke på, at Starbåden som til sommer sejler som olympiadebåd er konstrueret i 1911.
Godt nok har den gennem årene gennemgået en utrolig udvikling, så den i dag må betragtes som en meget avanceret ”sejlmaskine”, som skulle være teknisk svær at sejle. Den er faktisk født med gaffelrig. Eksemplerne er mange. Finn-jollen er fra 1949.
Jeg synes, at der er brug for det hele. Lad os give hinanden rum til at gøre det der passer os. Sejl på den måde du har lyst til. Det må være sagen!
Rigtig god fornøjelse.