Gå til hoved-indhold
Det nye 46 fods Americas Cup hjælpefartøj anvendes som mærke, da Volvo Penta-motorer sørger for at båden kan ligge helt stille.Kapsejlads
Det nye 46 fods Americas Cup hjælpefartøj anvendes som mærke, da Volvo Penta-motorer sørger for at båden kan ligge helt stille.

Volvo Penta IPS på Americas Cups hjælpefartøjer

De nye Americas Cups hjælpefartøjer er katamaraner drevet med to Volvo Penta IPS450 motorer. De gør bl.a. at båden kan være mærke, fordi den kan holde en præcis GPS-position.

Af Troels Lykke |

Svenske Volvo Penta leverer motorer, drev og dynamiske positioneringssystemer for en ny type af hjælpefartøjer til Americas Cup, der sejles til august og september i år.
 
Det nye 46 fods Americas Cup hjælpefartøj anvendes som mærke, og ved hjælp af motoren er det i stand til præcis at holde en position, selv i stærk strøm og vindforhold, takket være den dynamiske Positioning System fra Volvo Penta.

Når Dynamic Positioning System er aktiveret holder bådens position automatisk via GPS-koordinater. Et system, der iflølge Volvo Penta, er sofistikeret og specielt udviklet software, der kan omdann data til styrevinkler, gearskift og gasspjæld, der gør at positionen holdes præcist.

Den nye amerikanske Cups hjælpefartøjer er katamaraner drevet med to Volvo Penta IPS450 drivsystemer med fremadrettede propeller. Skibene er tegnet af skibsingeniøselskabet, One2three fra Australien.

-  Det dynamiske positionering kontrolsystem giver fremragende manøvre funktioner i Volvo Penta IPS drev, på en skrogform, der er specielt designet til at være sødygtigt under alle vejrforhold og med høj fart. Hoveddækket er indrettet til fuld walk-around kapacitet med 360-graders visning, siger Steve Quigley, administrerende direktør for One2three. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader