Gå til hoved-indhold
Malingen på Mira blev i 2012 brændt helt af. Der blev grundet og gjort klar på den ene side, den anden side er færdig. Foto: Jess PedersenTur
Malingen på Mira blev i 2012 brændt helt af. Der blev grundet og gjort klar på den ene side, den anden side er færdig. Foto: Jess Pedersen

Danmarks flydende kulturarv på værft

Forårsklargøringen af de gamle træskibe, klares ikke med bundmaling, og et nyt storskøde. Lilla Dan, Mira og Halmø skal en på værft og have en omgang, fortæller De Forenede Sejlskibe.

Af katrine bertelsen |

De Forenede Sejlskibe, der står bag tre af Danmarks flydende kulturarvs skibe, skal have bådene ordnet til sæsonen. Og det er ikke klaret med lidt gelcoatfiller og lak.

De Forenede Sejlskibe skriver til minbaad.dk:

Sidste år gennemgik Lilla Dan den helt store renovering, hvor stævnen blev udskiftet og på Mira blev al maling brændt af – men som man siger, "det skal gøre ondt før det bliver godt!".

Igen i år sejler Lilla Dan til Ring Andersens værft i Svendborg, hvor også Halmø tages på land. Mira skal traditionen tro på værft i Gilleleje – i år i dagene fra den 8.-11. april og Lilla Dan i uge 15 og 16.

Skonnerten Halmø skal have riggen gået efter, og rundholter, topstænger og master skal lakeres. Især skal der kigges på skonnertmasten, og om det er i år, der skal investeres i ny fokkestag. Og så skal resten af dækket gåes efter, så hun holder sig tæt og tør.

Alle tre skonnerter skal under værftsopholdet gåes efter i kalfatringen på undervandsskroget, og fribordet skal slibes og males. Inden da skal alle flader lakeres på Lilla Dan, og på Mira er de allerede i gang med at efterse lanterner, lanternekasser og mastefødder.

Efter værftsopholdet i april er alle tre skonnerter klar til den årlige gennemgang med klasseselskab og Søfartsstyrelsen.

Fakta:

I sejlsæsonen har alle tre sejlskibe hjemhavn ved kajen bag Admiral Hotel tæt på Nyhavn. Her fungerer de som et maritimt og aktivt oplevelsescenter.

Mira

Ejer: Wilders Plads Ejendomme A/S.
Mira blev bygget som tomastet skonnert ved Rasmus Møllers Værft i Faaborg i 1898.

I slutningen af fyrrerne var tiden løbet fra sejlskibene, så Mira blev rigget ned til kun at have et støttesejl.

Ingeniør Claus Jacobsen købte det i 1971 for atter at rigge det op. Som genopbygget sejlskib sejlede Mira dels med glade chartergæster og dels med unge, som trængte til et positivt indhold i tilværelsen.

I 1999 var Mira atter klar til at gå i drift som charterskib, med et udseende som i 1898.

Halmø

Ejer: K/S Halmø hvor Copenhagen Admiral Hotel A/S er medejer.

Den over 100 år gamle skonnert Halmø er bygget af bygmester Rasmus Møller, der også stod bag mange af de smukke fyrskibe for den danske stat.

Efter søsætningen i år 1900 sejlede Halmø de danske have tynde som fragtskib og indenrigspaket, ligesom skibet under 2. verdenskrig deltog i redningen af de danske jøder til Sverige.

I 1974 forelskede bådebygger Freddy Jørgensen sig i Halmø, og brugte de næste 11 år på at restaurere, ombygge og indrette Halmø som en klassisk yacht.

Lilla Dan

Ejer: Rederiet J. Lauritzen A/S

Lilla Dan er bygget på Ring Andersens Træskibsværft i Svendborg i 1951 som skoleskib til Rederiet J. Lauritzen A/S, der stadig ejer det velholdte træskib.

 

Lilla Dan er ved at få sat ny stævn i 2012 på Ring Andersens Værft i Svendborg. Foto: Jesper Hjorth Johansen

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader