Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
René Ipsen er til daglig direktør og ejer af et stort dyrehospital. På båden er han aktiv gast. Foto: Troels Lykke

Kerteminde-sejler vil krydse Atlanten i ARC

First 40.7 sejler, René Ipsen, skal kapsejle over Atlanten fra Gran Canaria til Caribien den 24. november i år. Går det godt gælder det kapsejlads jorden rundt – uden konen.

Af Troels Lykke |

Nu skal den 54-årige Kerteminde-sejler ud på det store hav. Målet er at sejle kapsejlads over Atlanten med start 24. november i år. 

Derfor stikker han og hustruen Mona af den 20. juli, hvorefter en vennepar også sejler med på transportsejladsen, målet er at få sejlet båden til Brest i Frankrig.

Herefter skal den erfarne kapsejler og rigger, Kim Haugaard fra Nyborg, sejle den ned til Gran Canaria, hvor starten i ARC, Atlantic Rally for Cruisers, starter sejladsen mod Caribien.

Derefter skal båden på land og gennemgås fra A til Z og der kommer nye sejl på før starten går, forklarer René Ipsen til BådNyt på gaden. Den lange tur er en drøm for ham.

Vil til Bountyland

-Jeg vil gerne krydse Atlanten og gøre det gennem en kapsejlads som ARC, der er super godt arrangeret og der er tryghed i, at vi ar så mange både, der sejler samtidig og så er det vel en drengedrøm. Når båden kommer til Caribien vil min kone og jeg også sejle rundt i starten af 2014 og opleve bountyland i 14 dage, vi har før talt om at leje båd i udlandet, men jeg vil hellere sejle i min egen båd. Vi vil blandt andet gerne se de britiske og amerikanske jomfruøer i Caribien, siger René Ipsen.

Sejleren er kendt for at være vældig generøs med sin båd, således låner han den ud til venner, der også gerne vil opleve Caribien.

Efter at Beneteau First 40.7, der hedder Vild Luksus, har sejlet rundt i Caribien frem til april 2015, vil vennen Kim Haugaard sejle båden tilbage til Kerteminde.

- Jeg har ikke tid til at tage fri fra mit arbejde, selvom jeg er selvstændig, siger René Ipsen, der ejer Karlslunde Dyrehospital med over 30 ansatte.

Bred hæk giver stabil båd

Om hvorfor han mener at netop First 40.7eren er optimal til at krydse Atlanten, fortæller han, at båden er meget stabil med en bred hæk, noget der gør at båden ikke lige skærer op.

René Ipsen har før sejlet 15 knob ved Langeland under en Fyn Rundt, da det blæste 17 m/sek., hvor spilerfaldet havde sat sig fast, så en mand måtte hejses op i masten, og skære faldet over, så spileren kom ned fra masten.

Båden surfer relativt hurtigt, da bunden er relativ flad, forklarer han. Går man om bord på den franske båd, der ikke produceres mere, møder man et stort arbejdsvenligt cockpit og store Harken-spil, som der kan arbejdes ved.

- Jeg skiftede fra en X-99, som jeg faktisk havde tre af, i den var der god komfort, men i den jeg har nu er der det perfekte kompromis til en kombinationsbåd til kapsejlads og tursejlads, forklarer René Ipsen, der først startede med at sejle kapsejlads da han var 29 år.

Jorden rundt om fem år

Går denne tur over Atlanten godt, så har fynboen endnu større planer om at sejle langt, når han måske pensionerer sig selv før han er fyldt 60 år.

- Det vi skal i år kan blive starten på min jordomsejling, hvis det går godt med at krydse Atlanten, så drømmer min kammerat, Nic Thielsen, og jeg om at sejle jorden rundt om cirka fem år. Og det skal også ske gennem ARC, på den måde er man sikret konkurrence og selskab når man kapsejler jorden rundt og det gode ved det er at der er tre ugers pauser ved stederne, så når man kommer til Galapogosøerne, så kan ens familie besøge en og man kan tage skiftende gaster med om bord.

Læs hele artiklen i BådNyt.

Beneteau First 40.7
Designer Bruce Farr
Bygget første gang i 1999
Længde overalt 12,17 m
Vandlinje 10,62 m
Skrogbredde 3,78 m
Dybgang 1,9 m
Vægt 6,9 ton
Kølvægt 2,7 ton
Storsejl 49,5 kvm
Genua 47 kvm
Spiler 117 kvm
Gennaker 120 kvm
Vandtank 278 l
Dieseltank 117 l
Antal bygget cirka 750 stk.
Brugtpris cirka 1 mio. kr.

Værft Beneteau, Frankrig

René Ipsen sejler her Two Star i Classic Fyn Rundt med Jan Braarup.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader