Gå til hoved-indhold
Martin Kirketerp på Sanya i Galway i Irland under inport-race i Volvo Ocean Race i juli 12. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Martin Kirketerp på Sanya i Galway i Irland under inport-race i Volvo Ocean Race i juli 12. Foto: Troels Lykke

Martin Kirketerp læser til ingeniør - for at sejle jorden rundt

OL-guldvinder i 49er fra 2008, Martin Kirketerp fra Aarhus, læser nu til elektronikingeniør for igen at sejle Volvo Ocean Race. Interview med en ildsjæl, der lever på en sten og træner hårdt.

Af Troels Lykke |

Martin Kirketerp er dødtræt da Århus Stiftstidende taler med ham. Han havde netop deltaget i en kapsejlads fra Oslofjorden og til Skagen på bådtypen, X-442.

Sejladsen skulle have været på en langt mere professionel kapsejladsbåd, TP52, men den stod på grund inde i havnen og kunne derfor ikke deltage i den norske sejlads, Skagen Race.

- Denne sejlads var hygge, men også for at få flere kompetencer til natsejlads, men det blev en lang tur i regn og let modvind, forklarer Martin Kirketerp til Århus Stiftstidende, som minbaad.dks redaktør nu også skriver for hver uge.

Efter han blev olympisk guldvinder i Kina i 2008 i 49er, sammen med Jonas Warrer, er der sket meget med Martin Kirketerp.

Fra 71 til 98 kilo

Fx er vægten gået fra 71 kilo og nu op til 98 for den 1,88 meter høje sejler.

- Det handler om at kunne tage godt fat på de store både og det kræver muskler, derfor træner jeg stort set hver dag (ved AGFs stadion, red.), det handler om styrke og kondition, siger Martin Kirketerp.

For 14 dage siden var han på et prof-job, som gast på en Swan 45, hvor det tyske hold vandt over en del mandskaber på Mallorca.

Og snart skal han sejle i Barcelona med samme hold, derefter bliver det med Farr 400 i Marstrand og Aarhus, Gotland Rundt på en TP52 og Fastnet Race på en 100 fods båd og flere andre sejladser. Men det er ikke disse mindre sejladser, som århusianeren drømmer om.

- Jeg vil meget gerne sejle Volvo Ocean Race igen eller en anden professionel jordomsejling. Det er jeg ikke færdig med, det er jo et eventyr at være med i, forklarer sejleren, der sidste år sejlede med på en 70 fods Volvo Ocean Race, Sanya, hvor han både fik sejlet over Atlanten og fik smagt på Stillehavet, indtil et ror, i hårdt vejr, blev beskadiget 3000 kilometer fra land, så båden tog vand ind. Derefter måtte Sanya-holdet stabilisere skaden og sejle tilbage til New Zealand, en tur der tog mange dage.

Det er netop kompetencer til at løse problemer til søs, som da roret gik i stykker, at den utroligt målrettet Martin Kirketerp går efter. Derfor læser han nu til elektronikingeniør, selvom han allerede har læst jura i to et halvt år på Aarhus Universitet.

Fra jura til ingeniør

- Juraen kan ikke hjælpe mig med, at udbygge mine kompetencer, mens ingeniørstudiet kan give mig flere kvalifikationer og flere strenge at spille på, når jeg søger om gasteplads. For det nytter ikke at der er ti gode sejlere på et hold, hvis ingen af dem kan fikse elektronik og andre ting, der går i stykker, siger Martin Kirketerp, der til sommer har en en del eksamener på Ingeniørhøjskolen.

- Ideen er at jeg vil gøre studiet færdigt, men om det tager tre eller fem år ved jeg ikke, forklarer den 30-årige sejler, der lever på en sten, da indtjeningen som professionel sejler er svingende.

Pænere afslag til en OL-guldvinder

- Jeg er ret god til ikke at bruge penge. Og jeg har fx ikke råd til en bil, men jeg bor inde i midtbyen i Aarhus så det går fint. Men jeg drømmer da om at komme på et projekt, der varer et eller to år, siger  Martin Kirketerp, der understreger at en OL-guldmedalje ikke giver et job i Volvo Ocean Race af sig selv.

- Men folk er lidt høfligere til at skrive tilbage og gi et afslag, siger han. På spørgsmålet om hvor farligt det er at sejle 3.000 kilometer fra land i 10 meter høje bølger, siger han:

- Det skal man lade være med at tænke for meget over. Da vi mistede roret med Sanya var alle super kolde da det skete og vidste hvad de skulle gøre, selv da båden tog vand ind, men når man tænker på det bagefter virker det mere alvorligt.

Kilde: Århus Stiftstidende

Martin Kirketerp vil gøre alt for at sejle jorden rundt igen. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader