Gå til hoved-indhold
Martin Kirketerp knokler for at blive attraktiv til Volvo Ocean Race igen. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Martin Kirketerp knokler for at blive attraktiv til Volvo Ocean Race igen. Foto: Troels Lykke

Kirketerp sejler 4.000 sømil for at komme på hold til Cape Town - Rio

Udover at den tidligere OL-guldvinder Martin Kirketerp skal være far til april, så kæmper han for at komme Volvo Ocean Race, men først er der lige en LANG transportsejlads fra Singapore til Cape Town.

Af Troels Lykke |

Martin Kirketerp drømmer om igen at sejle Volvo Ocean Race, jorden rundt, der starter om et år i Alicante i Spanien. Hvis det skal lykkedes er der opvarmning i hård sø og mange sømil.

Allerede i lørdags fløj den tidligere OL-guldvinder til Hongkong for at sejle en 70 fods jordomsejlerbåd, Ericsson 3, nu kaldet Maserati, til Singapore. Kort tid efter skal den ekstreme kulfiberbåd sejles videre til Cape Town.

- Det bliver nok en tur på lidt over 4.000 sømil (cirka 8.000 kilometer, red.). Det bliver ren transportsejlads, men det er en god måde at komme ind på holdet på, du møder bare ikke op og siger du vil sejle med på et hold, med mindre du er en stjerne i havkapsejlads og det er jeg ikke. Derfor må jeg aftjene min værnepligt på holdene, siger den professionelle Aarhus-sejler, der endnu ikke ved hvordan holdet undgår pirater, når der sejles i det Indiske Ocean mod Cape Town, hvor han den 4. januar deltager med båden i kapsejladsen Cape Town – Rio de Janeiro med en italiener Giovani Soldini, som skipper.

30 kilo på

Martin Kirketerp, der har taget 30 kilo på siden han vandt OL-guld i 49er sammen med Jonas Warrer i 2008, ved ikke hvilken rolle han får om bord.

- Det finder jeg ud af, siger den 98 kilo høje sejler, der er blevet noget bred over skuldrene. Muskler betyder meget når man skal flytte sejl og andre ting ude på havet, langt fra land.

I år har den 31-årige sejler været på mange professionelle projekter, lige fra en klassisk 6 meter, sammen med OL-guldvinderen fra 1972 og 1976, Poul Richard Høj Jensen, til en 100 fods båd under en kapsejlads i St. Tropez i Sydfrankrig. I en 100 fods båd har han også krydset den Engelske Kanal.

- Jeg har vel sejlet på ti forskellige både i år, egentlig vil jeg helst være på bare et hold, men jeg får da en masse erfaring på de mange både og jeg får mange roller om bord, lige fra at styre båden til at trimme den og til at bestemme som watchkaptain (vagtkaptajn, red.), siger Martin Kirketerp, der har været tæt på at fuldføre sit jurastudie på Aarhus Universitet, men den professionelle karriere i kapsejlads, har ødelagt studiet.

En ud af seks eksaminer bestås måske

Nu læser han imidlertid til ingeniør på Ingeniørhøjskolen. Han gør det kun fordi han dermed står bedre, når han søger om job på en Volvo Ocean Race-båd, hvor de praktiske færdigheder vægtes utroligt højt, når man er 4.000 kilometer væk fra land.

Men allerede nu har han svært ved at afslutte de seks eksaminerne i år. Han håber at han får afsluttet en enkelt eksamen. For Martin Kirketerp handler det nemlig primært om at sejle kapsejlads, hvor han skal blive bedre og bedre.

- Jeg prøver at betragte mig som et stykke papir, hvor jeg der hele tiden skal skrives kompetencer på, fx om du kan løse elektronik om bord, betjene en symaskine, fikse motoren og en masse andre ting, som der er brug for hos en gast i Volvo Ocean Race, siger Martin Kirketerp, der hver uge sender mails rundt til skippere i verden.

- Bare de ikke betragter mine mail som spam, siger han og griner. Om hvorfor det er så stort at sejle med i Volvo Ocean Race igen, siger han:

- Det er den ultimative udfordring i alt slags vejr og hvor kammeratskabet betyder alt, hvor man hele tiden arbejder for hinanden. Det skal fx ikke hedde sig at jeg ligger og sover, mens alle andre arbejder Og sådan er det på de både. Alle har den holdning om at hjælpe til hele tiden.

Artiklen er i dag i Århus Stiftstidende, leveret af Troels Lykke fra minbaad.dk.

Sådan ser Ericsson 3 ud i dag. En båd Jens Dolmer har sejlet Volvo Ocean Race i.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader