Gå til hoved-indhold
Garmin Quatix koster 3.499 kroner.Udstyr
Garmin Quatix koster 3.499 kroner.

Urtossen Lorenzen: Garmin Quatix - sejleruret der kan det hele men følg manualen

Det nye Garmin Quatix har masser af herlige funktioner, men det kræver at man får læst og forstår manualen, skriver Morten Lorenzen, der hader manualer.

 

Af Morten Lorenzen |

Indrømmet, jeg er den type der hader manualer. Jeg nægter kategorisk at læse dem, og er jeg alligevel nød til at fordybe mig, så smider jeg det hurtigt fra mig igen.

Med al teknologi har jeg et ønske om intuitiv brugervenlighed - det skal være nemt og logisk opbygget. Det skal være ligetil at bruge, og min gamle mor skulle helst kunne forklare mig hvordan teknikken bruges bedst mulig.

Da jeg i foråret 2013 fik fingrerne i Garmin Quatix uret, som i månedsvis var ventet på markedet, var jeg godt klar over at jeg nok ikke helt kunne undgå at fordybe mig i manualen.

Rygterne var løbet i forvejen, og fortalte begejstret om et ur der på alle måder ville være svaret på alle sejleres drømme.

Med alverdens start-funktioner, indbygget gps, barometer/altimeter, tredimensionel kompas, tracking af sejl rute, optimale vende meldinger, layline beregninger, kurs og strøm beregninger (COG, SOG og VMG) og ikke mindst muligheden for at "pinge" startlinien, og få alle relevante pre-start informationer.

Waypoints og ruteplanlægning var standard og hvis man vil kombinere uret med bådens instrumenter er det også muligt. Sågar en MOB, mand over bord funktion var inkluderet. Med rette havde hele sejlerverdenen store forventninger til Garmin Quatix.

Manual -  skal downloades...

Da jeg modtog uret, var jeg meget spændt - og jeg blev virkelig positiv overrasket over den tynde manual der fulgte med boksen.

Kunne det være sandt at alle disse funktioner kunne læres uden brug af "biblen"…...desværre ikke, den tynde vejleder guidede kun til de allermest nødvendige funktioner, såsom opladning og visning af klokke.

Skulle man dybere ned i funktionaliteten, og det skulle man jo, så var det med at komme på nettet og downloade den "tunge" brugsvejledning.

Jeg var overvældet, efter at jeg i et par timer havde forsøgt at forstå brugsanvisningen og øvet mig på uret.

Hold da fest for et ur. Eller nej, snarere en computer som legende let forbindes via et usb stik eller bluetooth til andre computere og dermed giver mulighed for at analysere sejldata og opdaterer softwaren.

Forventningen var derfor mega stor, da jeg i de tidlige forårsdage kom på vandet og skulle igang med at bruge uret.

Men her måtte jeg sande at virkeligheden er meget anderledes end "at lege med uret" på skrivebordet.

Funktionerne er vanskelige at skille fra hinanden, og er man "faret vild" i menu´erne, er det umuligt (for mig) at komme hurtigt tilbage til udgangspunktet.

Ping funktionen havde jeg endnu større forventninger til. At kunne måle startlinien perfekt, og dermed konstant have informationer til rådighed omkring bådens placering ift startlinien, hvor meget tid man skal brænde af, hvor lang tid man har til linien, layline og ikke mindst fordel på linien - alt sammen data information som tidligere var forbeholdt større enheder og specielle tablets som måtte indkøbes dyrt.

Nu kunne man klare det hele i armbåndsuret. Magisk, og næste for godt til at være sandt.

Og ja, det var for godt til at være sandt….det lykkedes mig aldrig at få ping-delen til at virke i løbet af 2013 sæsonen. Desværre !

Overophedning

I efteråret blev uret kaldt tilbage fra GARMIN´s side. Flere brugere havde oplevet at uret blev voldsomt varmt på undersiden.

En uheldig bivirkning af de mange funktioner som uret kunne udføre samtidig. Iløbet af få dage fik jeg et helt nyt ur fra GARMIN Danmark, og det har nu stået på mit skrivebord, indpakket og ubrugt siden.

Jeg har besluttet at give uret en chance til. Det må være muligt for mig at forstå hvordan uret kan fungerer, også de mere specielle sejlerfunktioner - det må også være muligt at få opsætningen til at virke så man i en stresset pre-start kan finde rundt i menuerne, nemt, hurtigt og sikkert.

Indrømmet, jeg er ikke software ingeniør eller matematisk geni. Men som gennemsnitlig matematisk student, en lang erhvervskarriere i software industrien, Yachtskipper III bevis og ganske mange sejladser som navigatør ombord på små og store både, mener jeg nu nok at jeg burde kunne finde ud af selv et avanceret sejlerur - det vil den kommende sæson vise :-)

Så inden længe, vil jeg pakke Garmin Quatix uret ud for anden gang, downloade den udvidede manual igen, igen og lave "tør-træning" inden sæson start. Og ja - jeg lover at læse manualen indgående og forsøge at forstå det komplekse menu system.

Bedømmelse:
På en 10 skala, hvor 10 er bedst:

Anvendelighed som sejlerur: 4/10 - Jeg ville så gerne give uret et 10-tal, for funktionerne der er tilstede. Men indtil videre har jeg ikke formået at få andet end starturet og speed-over-ground/strøm beregninger (COG og SOG) til at virke. Men som sagt så prøver jeg een gang til, og håber at uret lever op til sit potentiale for mig.

Signalværdi på havnen eller i byen: 6 - Det er et relativt stort ur på håndleddet, som nok vil skabe en del snak blandt ingeniørerne på havnen. I den forløbne sæson havde jeg flere interessante snakke med sejlere som også "kæmpede" med at få det hele til at virke. Det lykkedes mig ikke at finde een sejler der havde helt styr på alle funktionerne.

Value for money: 2/9 - Hvis uret holder hvad det lover, og jeg som almindelig sejler kan finde ud af det, så er uret en klar vinder. Ellers holder det ikke…

Pris: Vejledende udsalgspris hos Garmin Danmark, 3.499 dkk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader