Gå til hoved-indhold
Desværre var vinden let under testen, men den danske Xc 35 sejlede alligevel fint for fok og storsejl. Fotos: Troels LykkeTest
Desværre var vinden let under testen, men den danske Xc 35 sejlede alligevel fint for fok og storsejl. Fotos: Troels Lykke

Xc 35 test: Dansk kvalitet med gode råvarer

Smal stævn, lækker aptering, seks Andersen-spil, god indretning, men roret gik lidt stramt, konstaterede minbaad.dk, der har testet den velsejlende Xc 35 til 1,65 mio. kr. sejlklar.

Af Troels Lykke |

Den nye Xc 35 vil kunne tilfredsstille de fleste sejleres behov, især når det gælder sejlads for to personer. Det er nemlig primært det, at X-Yachts seneste bådtype er skabt til, fx. er der kun en agterkahyt i venstre side, til gengæld er der gjort plads til et stort toiletrum og stuverum i højre side.

Fremme er der en fin forkøje, der dog er en anelse smal fremme. Sådan er det, da designer Niels Jeppesen, heldigvis stadig insisterer på, at X-Yachts både skal have gode sejlegenskaber, det ligger i Haderslev-værftets DNA, siden det startede for over 30 år siden.

Og på Xc 35 er stævnen smal og dyb, så den går bedre gennem bølgerne. Du vil sagtens kunne købe en 35 fods sejlbåd, der havde mere plads, men den ville ikke have samme gode sejlegenskaber.

Findes billigere

Du vil også let kunne finde en 35 fods sejlbåd, der var en halv million kroner billigere end Xc 35eren, der koster fra 1,65 million kroner, men så ville du ikke have samme flotte aptering i teak, seks dyre danske selvskødede Andersen-spil, dansk John Mast og en dørk, der ikke knirker når du går på den. Du er også sikret en høj gensalgsværdi, når du køber en X-Yachts.

Hvilket er godt at vide, for hvis du lægger teakdæk og lidt ekstraudstyr på Xc 35eren, som der var på den vi testede i denne uge ud for Årøsund, så sniger prisen sig lige over to millioner kroner, fortæller sælger Christian Due Hammershøy, som var med i det lette vejr under testen.

5,7 knob i let vind

Xc 35eren er en stiv båd, det vil sige, at når det blæser, så krænger den ikke så meget og er så livlig, som værftets Xp-serie.

Men Niels Jeppesen og hans designerteam har sørget for at Xc 35eren er hurtig, så man også gider sejle kapsejlads rundt om Fyn. Det er sket ved at designe et hurtigt skrog, og med en dyb, relativ smal køl og ror og med foldepropel, som standard, så vandmodstanden mindskes.

Masten kan også holde en ekstra hård spænding, da vantene er i dyr rodrig. Hækstaget, der kan bøje masten og flade storsejlet, er også taget seriøst med god udveksling. Med andre ord. Båden er skabt til erfarne sejlere, der elsker at sejle, også når det blæser.

Dybt centrerede tanke

Vand- og dieseltanke i dyre rustfri ståltanke er lagt dybt og centreret, så båden ligger mere roligt i høje bølger og ikke nikker i søen.

Det var nu ikke ligefrem mit proplem, da jeg testede båden ud for rolige Årøsund, hvor vinden ikke kom op på over tre m/sek.

Alligevel kunne den 6,45 ton tunge båd sejle 5,7 knob, endda selvom kun den lille fok oppe, da vi krydsede mod vinden.

Det var lidt svært at mærke bådens vilje, dels fordi vejret var så let og dels fordi at rattet, som der er to af, gik en anelse trægt, i forhold til en af X-Yachts Xp-både, hvor rattet kører lettere og ofte er i let kulfiber.

Men sejle det kan Xc 35 og storesøstrene Xc 42 og Xc 50 har allerede vist, at bådene klarer sig godt i kapsejladsfelterne, selvom de primært er lavet til tursejlads. Storsejlsskødet kører oppe på ruftaget, så det ikke generer i cockpittet og sejlene reguleres fra et af de store Andersen-spil.

Når man skal hale fokken ind, sidder spillet perfekt, hvilket er typisk fra X-Yachts, da designer Niels Jeppesen selv er tidligere kapsejler på højt plan.

God badeplatform

Man sidder fint ved rattet, især når man sidder ude i siden, hvor udsynet også er bedst. Sidder man lige bagved rattet, virker sædet en anelse lavt. Vil man ud og bade er der en super badeplatform, der blot sænkes ud i vandet på under ti sekunder ved hjælp af et stykke tov.

Anker smider man også let, da det hænger ude foran en smart platform, der gør det lettere at komme ombord. Platformen bruges også til at hæfte gennaker på, når der skal sejles med vind ind fra agten eller fra siden.  Vi var fem personer på båden og vi kunne sagtens være i cockpittet, der har gode, høje ergonomiske rygstøtter.

Man sidder samtidig fint i læ, bag den permanente vindskærm i glas. Det virker bedre med en vindskærm i glas end i plastic, hvor udsynet er forringet. Sidedækkene er en anelse smalle at gå på, til gengæld har man fået mere plads nede i kahytten, hvor pladsen virker fin og godt udnyttet.

Der er blandt andet seks sovepladser, da der sagtens kan sove to personer i hver sin side i hovedkahytten. Man sidder rigtigt godt på sæderne i hovedsalonen, når man skal spise, da ryglænene er meget lodrette, til gengæld er de mindre behagelige, når man vil slappe af.

Masten går lige ned gennem dækket og står på bunden af båden. Det giver en stærkere mast, som man kan trimme bedre, men den fylder også noget op i hovedkahytten, men det gør ikke noget, efter min opfattelse, da sejlegenskaberne er ret vigtige.

Harmonisk

Xc 35 er en lille harmonisk turbåd, der sagtens kan bruges til kapsejlads. Allerede nu er der solgt syv af bådtypen, og båden forventes at blive set i de danske farvande. Bådstørrelsen er nemlig typisk dansk.

Båden er fyldt med kvalitetsprodukter og skroget, der er støbt i Polen, har en vældig god finish. Det samme kan man sige om apteringen, der er foretaget hos X-Yachts i Haderslev.

Sejlere der køber en Xc 35 skal godt nok hive et par millioner kroner op af pungen, men de får også rigtigt meget for pengene. Dansk, når det er bedst.

Bemærk det lækre teakdæk og den brede liste i rælingen.

God at træde om bord i.Tak.

Test ud for Årøsund med norske og finske journalister. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader