Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
- Dansk design og arkitektur er berømt for ren og tidløs stil, og X-Yachts har altid været en del af denne tradition. X-Yacht-ejere taler ofte om en særlig X-følelse, siger CEO for X-Yachts, Kræn Nielsen. Grafik: X-Yachts

Xc 47 med semi-dæksalon er begyndelsen på ny generation af X-Cruising

Konceptet er bygget efter et ønske om at imødekomme det voksende antal sejlere, der leder efter en ægte bluewater cruiser til at sejle ud i verden med. Xc 47 lanceres i begyndelsen af ​​2024. 'Måske den bedste cruiser vi har bygget nogensinde', siger X-Yachts.

Af Troels Lykke |

'Måske den bedste cruiser vi har bygget nogensinde'

Stærke ord fra et værft, der har produceret mere end 6.500 lystbåde i løbet af de sidste 43 år og betragtes som et af de fineste mærker i verden.

Det er overbevisning, der kommer fra X-Yachts CEO, Kræn Brinck Nielsen, understøttet af en stærk følelse af stolthed og fælles følelser fra hele holdet bag den nye model.

Den ideelle bluewater cruiser?

Xc 47 markerer begyndelsen på en helt ny generation af XCruising. Konceptet er bygget på mange års erfaring og et ønske om at imødekomme det voksende antal sejlere, der leder efter en ægte bluewater cruiser.

Kort sagt er Xc 47 en elegant højtydende cruiser, bygget til sikker og komfortabel sejlads på havene. Der er lagt enormt meget fokus på designet for at gøre shorthanded sejlads sikker og nem, siger Thomas Mielec, direktør for design & engineering hos X-Yachts.

»Mange af vores kunder deler en drøm om at tage på et langt togt, ofte rundt om i verden. Med denne båd vil de være klar og i stand til at opnå dette, når muligheden byder sig.'

Shorthanded med lethed og stil

Det meste sejlads i dag, selv bluewater cruising, udføres med en lille besætning, ofte med et par besætningsmedlemmer, hvilket udviklingsteamet i Haderselv har haft i tankerne lige fra starten af ​​designprocessen.

Nogle af designegenskaberne og funktionerne er set før på andre premium-både, men på Xc 47 er de udført med en hidtil uset sans for stil. Cockpit-layoutet er designet til at give rorsmanden mulighed for at håndtere alle linjer.

Fire spil – to på hver side, er placeret foran rattene. Alle relevante trimlinjer føres i kanaler under dækket fra masten til styrepositionen, med spil, der er tilgængelige for rorsmanden.

Gasterne er blevet omplaceret fra cockpittet til en position foran sprayhooden. Udover at skabe et effektivt arbejdsområde, giver dette cockpitarrangement plads til et behageligt opholdsted, med sejlhåndteringen koncentreret til området ved rorstationen.

I nærheden af ​​agterspejlet rummer et stort agterdæk et komfortabelt siddeområde i fuld bredde bag hjulene samt et dejligt område til solbadning. Som det skal være på en ægte offshore-yacht, er cockpittet dybt, godt beskyttet og med lukket agterspejl.

"Semi-dæk salon"

Det første, de fleste vil bemærke, når de ser på linjerne, er formen på overbygningen.

"Vi har introduceret det, vi gerne kalder en "semi dæk salon", siger Thomas Mielec.

"Denne løsning giver et bedre udsyn til omgivelserne, når de er under dæk med mere naturligt lys, og en mulighed for en dørk i flere niveauer."

For at sikre, at Xc 47 er i stand til at bære proviant i lange perioder, har båden effektive opbevarinssteder.

Administrerende direktør Kræn Brinck Nielsen:

»Dansk design og arkitektur er berømt for ren og tidløs stil, og X-Yachts har altid været en del af denne tradition. X-Yacht-ejere taler ofte om en særlig X-følelse, noget der møder dig hver gang du træder ombord. Vi kender denne følelse, og for os er det en konstant proces at forfine og forbedre den hver gang. Når jeg ser på Xc 47, er jeg stolt af, hvor langt vi er nået.'

Opdateret Xc-design

Skroglinjerne har bibeholdt de dybe V-formede bovsektioner og højere hækoverhæng fra tidligere Xc-modeller, hvilket giver de velkendte komfortable sejlegenskaber.

Ydermere har den agterste del af Xc 47 en moderne, bredere agtersektion, der inkorporerer en subtil blød chine, der giver ekstra form og stabilitet, forbedret ydeevne og mere plads i agterkahytterne.

Fuld størrelse og krængende mock-up

‘Designprocessen har været anderledes denne gang’, forklarer Thomas Mielec.

»Vi har bygget en model i fuld størrelse, en såkaldt mockup, der kan krænges op til 20 grader. Så vidt jeg ved, er vi den eneste værft, der nogensinde har gjort det. Dette har givet os en unik testplatform med mulighed for at teste forskellige designscenarier i virkelige situationer. At kunne bevæge sig rundt i et fysisk miljø eliminerede adskillige lange diskussioner, da alle kunne mærke og fornemme med det samme, hvad den rigtige løsning skulle være. Ikke kun under forhold, som de er, når båden ligger til kaj, men også hvordan tingene fungerer under sejlads, når båden krænges.'

Kulfiber-forstærket

Xc 47 er bygget af en fuld vakuum epoxy/e-glas sandwich sammen med vores berømte signaturstålramme. Områder, der udsættes for høje belastninger, er forstærket med kulfiber, som er en del af at gøre båden stærkere uden at tilføje overskydende vægt.

Startpris på Xc 47: 5,6 mio. plus moms

Introduktionsprisen på den nye Xc 47 er € 750.000, 5.625.000 kr. - ekskl. moms; udover de mange velkendte X-Yachts kvaliteter, såsom epoxy skrog, stålramme og rodrig, inkluderer den nye bluewater cruiser fra X-Yachts også en bovpropel, en stor kombilader/inverter, carbon bovspryd , letvægts dørk og andre tekniske funktioner, der sætter en ny standard på markedet....

Xc 47 vil blive lanceret i begyndelsen af ​​2024. Læs mere

Motor
content-loader
content-loader
content-loader