Gå til hoved-indhold
Flere end 20 kinesiske sejlere er blevet “tryk-testet” ombord på VO65´eren, og de fleste måtte afstå fra at forsætte på grund af søsyge på de lange test sejladser.Kapsejlads
Flere end 20 kinesere er blevet “tryk-testet” ombord på VO65´eren, og de fleste måtte afstå på grund af søsyge, på de lange test sejladser.
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

VOR: Kinesisk fuser i Volvo Ocean Race?

Kineserne er nok verdens mest folkerige land, men de mangler sejlere med offshore erfaring, når DongFeng-holdet sejler jorden rundt, vurderer Morten Lorenzen. Flere kinesere blev søsyge under test.

Af Morten Lorenzen, kommentator |

Det var helt forventeligt, at Volvo ville sikre en kinesisk deltager til Volvo Ocean Race, når nu store dele af Volvo er ejet af kinesere.

At det blev industrigiganten DongFeng der tog sponsoratet er heller ikke overraskende idet Volvo og DongFeng i fællesskab ejer fabrikken der producerer Volvo lastvogne i Kina.

Teamet styres benhårdt at OC Sport, eet meget respekteret sport magement selskab som bla. organiserer The Transat, Extreme Sailing Series og en række andre sejlsports projekter.

Men det er første gang at OC Sport og Mark Turne giver sig i kast med en fully crewed jordomsejlning som Volvo Ocean Race - “We are not in it to win it, but to spin it…” cirka sådan kan man udlægge Mark Turner´s forventninger.

Det er et erklæret mål for holdet at få iscenesat sejlsport i Kina, og Mark Turner ser indsatsen som et led i en større indsats omkring sejlsport i Kina. Mark deltog selv med British Defender for år tilbage og ved om nogen hvad der skal til for at skabe en succesfuld kampagne på land og på vand.

Bruno Dubois, der er chef for North Sails i Frankrig leder projektet under OC Sport´s parablyen. Han har selv deltaget i Whitbread Around the World (forløberen for Volvo Ocean Race).

Kinesere med nogen erfaring

På trods af at sejlsport stadig er en relativ ukendt sport i Kina, så har Team DongFeng selekteret en række unge kinesere som allerede har erfaring bl.a fra Americas Cup, Extreme Sailing Series og olympisk sejlsport. Så det er ikke uerfarne sejlere som repræsenterer Kina, dog mangler de helt offshore erfaring.

Flere end 20 kinesiske sejlere er blevet “tryk-testet” ombord på VO65´eren, og de fleste måtte afstå fra at forsætte på grund af søsyge på de lange test sejladser.

Men tilbage står 4 sejlere som skal repræsentere riget i midten, i denne episke sejlads. Udover sejlteamet er der også hyret kinesiske folk til shore-, logistik- og PR teamet, så man satser virkeligt på at få udlært kinesere til de mange positioner der er i et professionelt sejlsports team.

Sprogundervisning nødvendigt

Udover intensive sejltekniske kurser og sikkerheds træning så deltager de kinesiske sejlere også i engelsk undervisning. Alle VOR reglerne er skrevet på engelsk og sproget i international sejlsport er engelsk.

Så der er naturligt at kineserne satser på også at få det aspekt til at passe. Jeg vil foreslå at nogle af de franske sejlere også deltager i disse sprog-akedemier, for er der noget franske sejlere helst undgår, så er det at tale engelsk ;-)

Selve grundstammen i holdet er samlet omkring franskmanden Charles Caudrelier, der var en del af det vindende Groupama team i sidste udgave af Volvo Ocean Race.

Caudrelier har bl.a vundet Solitaire du Figaro og var i fuld gang med at finde midler til en Vendee Globe satsning i IMOCA 60´eren, da Bruno Dubois kom med et tilbud han ikke kunne afslå.

Med sig har Caudrelier samlet nogle af sine venner fra Groupama og franske sejler kolleger, men de er ikke kun udvalgt på grund af deres evner på en Volvo båd.

Med et hold “ikke-specialist” kinesere ombord, skal grundstammen kunne undervise, have tålmodighed og sikre at alt bliver gjort til den højest opnåelige standard, uden at det går ud over sikkerheden.

“I skarp kontrast til vores modstandere, så må vi arbejde på at få udlært vores kinesiske team og derefter se hvad det kan bringe os på resultatsiden - vi er definitivt ikke favoritter i denne sejlads” udtaler Charles Caudrelier.

Teamet - se også på Volvo-site

Charles Caudrelier - Fransk - 40 år - Skipper - vandt 2011-12 udgaven af VOR med Groupama som rorsmand og trimmer

Pascal Bidégorry - Fransk - 46 år - Navigatør og verdensmester hele seks gange i forskellige bådtyper og har krydset Atlanten mere end 30 gange

Martin Strømberg - Svensk - 32 år - vandt med Groupama og har også deltaget ombord på Ericsson 3 i 2008-09

Kevin Escoffier - Fransk - 34 år -  mekanisk geni, der forstår alt omkring strukturelle og tekniske udfordringer på en sejlbåd.

Eric Peron - Fransk - 33 år - eventyrer og team-player

Thomas Rouxel - Fransk - 32 år - succesfuld singlehand sejler

Cheng Ying Kit (Kit) - Kina -  34 år - Erfaren sejler fra Hong Kong - teamplayer med erfaring.

Jin Hoa Chen (Horace) - Kina - 22 år 

Jiru Yang (Wolf) - Kina - 23 år 

Liu Ming (Leo) - Kina - 30 år

Placering:

På den positive side, så styres Team DongFeng af meget erfarne sejlere, både på land og på vand. De ved præcist hvad der skal til for at vinde. Og de ved også godt, at de ikke lige har de kompetencer denne gang.

På den udfordrende side, så er det en svaghed at skulle sejle med hele fire “rookies” som ikke har noget nær den offshore erfaring som det kræves for at være på toppen i Volvo Ocean Race.

Jeg vil vurdere at det Fransk/Kinesiske hold kommer til vinde kampen om sidste pladsen, altså en 6. plads. Hvilket hold jeg mener at de formår at slå når feltet kommer til Gøteborg til juni næste år, kan du læse mere om senere på minbaad.dk ;-)

Morten Lorenzen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader