Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Alvimedica slutter sidst i Volvo Ocean Race, mener Morten Lorenzen.

VOR: Team Alvimedica - kan man drømme det, kan man gøre det!

Man siger at Amerika er mulighedernes land. To unge (Hollywood) sejlere har ihvertfald bekræftet det, men er det nok at kunne drømme i Volvo Ocean Race, skriver Morten Lorenzen.

Af Morten Lorenzen, kommentator |

At Volvo har været yderst aktive for at få et amerikansk hold med til Volvo Ocean Race er ingen hemmelighed. Efter PUMA´s flotte og energiske deltagelse over to omgange, var der ingen naturlige arvtagere.

Men der skal være et amerikansk hold med, da det amerikanske marked er alt for vigtigt for Volvo. Så da det blev klart at PUMA stoppede var det en af Knut Frostad´s vigtigste opgaver at sikre et amerikansk hold.

Unge sejlere med en Disney drøm

Charles Enright og Mark Towill mødtes tilbage i 2007 ifm med optagelserne til Disney´s sejlerfilm, Morning Light - en film om hvordan et ungt team udvælges og bygges op til at kunne deltage kompetitivt i Transpac, sejladsen fra USA til Hawaii på en TP52.

538 sejlere søgte om at komme med i Morning Light projektet og 30 blev udvalgt, heriblandt Mark og Charles. Mike Sanderson (bl.a skipper på Team Sanya under sidste VOR) var ansvarlig for træningen af gruppen.

Charles kom fra Rohde Island på østkysten, mens Mark kom fra Hawaii. De har begge gået på Brown University på østkysten og blev rigtig gode venner. Sammen udviklede de deres engagement og drømme om at sejle store kapsejladser. Den ultimative drøm, var at deltage i Volvo Ocean Race.

Charles Enright har arbejdet med one-design klasser hos North Sails USA under Ken Read, så forbindelserne var i orden. Mark Towill har primært hentet sine meritter i Melges 32 klassen. Men begge har sejlet større både i bl.a Newport-Bermuda og Transpac.

Tyrkisk satsning på usa

På den anden side af Atlanten, ved den europæiske låge til Asien, sidder en virksomhed med skandinaviske rødder og ser på hvordan de kan få et brohoved ind til det store lukrative amerikanske marked.

Alvimedica producerer medicinsk udstyr, og når man søger info om folkene bag, finder man hurtigt ud af at ledelsen har solide rødder i dansk og svensk medico industri.

Men det er et tyrkisk selskab, som kontaktede Volvo for at høre om mulighederne for at kunne bruge event´en i markedsførings sammenhæng.

Sejlsportens Match Maker, Knut Frostad fik bundet forbindelser imellem de to parter under sidste VOR, og sød musik opstod.

Og nu er Charles og Mark i spidsen for et Volvo Ocean Race hold med en stolt tyrkisk sponsor, ikke et naturligt match, men et opportunistisk match. Som man siger i USA, mulighedernes land. “If You Can Dream It, You Can Make It” og det må man sige det unge team har gjort.

Ikke mange spår dem store chancer i dette ultimative maraton race. De er oppe imod store kræfter, og uden væsentlig organisatorisk, ledelsesmæssig eller havkapsejlads erfaring på det her niveau, er det utænkeligt at de kan gøre andet end at kæmpe om sidste pladsen. Men de er med, de er unge og de får erfaring.

Teamet

Charlie Enrigth - USA - 30 år - Skipper.

Mark Towill - Hawaii - 26 år - General manager og trimmer

Dave Swete - New Zealand - 31 år - Deltog som rorsmand og trimmer ombord på Team Sanya i 2011-12 udgaven af VOR. Har været i Danmark flere gange som en del af Team Minoprio for at sejle Danish Open.

Nick Dana - USA - 28 år - trimmer - Deltog på Abu Dhabi teamet sidste gang, og var en del af PUMA´s shore-crew tilbage i 2008-09

Ryan Houston - New Zealand - 32 år - trimmer - deltog i VOR i 08-09 på Delta Lloyd og i 11-12 ombord på Team Sanya. Er som Dave Swete et produkt af sejlerskolen i Royal Yacht Squadron i New Zealand.

Will Oxley - Australien - 49 år - Navigatør. Deltog i 08-09 på PUMA og 11-12 med Camper (Team New Zealand).

Alberto Bolzan - Italien - 32 år - Trimmer

Sébastian Marsset - Fransk - 30 år - Fordækker og trimmer. Har være tilknytte Team Groupama i flere år.

Placering - de bliver sidst

Det er et ungt hold med en ledelse som ikke har erfaring. De har taget “tunge” gaster med og en meget erfaren navigatør. Men drømme gør det ikke alene, og jeg er overbevist om at de må acceptere deres plads i VOR hirakiet: Nr. 7 og sidst.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader