Gå til hoved-indhold
topfarten fra den svenske båd var 27,8 knob på Oslofjorden. Her slugte motoren 21,1 liter i timen. Fotos: Troels LykkeTest
Topfarten fra den svenske båd var 27,8 knob på Oslofjorden. Her slugte motoren 21,1 liter i timen. Fotos: Troels Lykke

Test: Uttern T 51 - svensk design til dagsejlads

For 190.000 kroner kan du sejle 28 knob i en ny svensk designet motorbåd, der er vældig godt indrettet og kan bruges til lystfiskeri, småture og vandskisejlads.

Af Troels Lykke |

Syv sekunder tog det kun før jeg planede med Uttern T 51. Den polsk-bygget båd, er vågen og sjov at sejle. Den er beregnet til familiesejlads for op til seks personer  og er velegnet til lystfiskeri, korte ture og til vandski i kystnære områder.

Båden vi testede var med hydraulisk styring, hvilket gjorde at rattet var ekstra let at dreje.

Standard leveres den med mekanisk styring. Der var bølger under testen og dem skar Uttern T 51 uden problemer, også selvom den ikke har mere end 14 grader V-formet skrog fremme, gik den fint gennem bølgerne.

Jeg sad godt gemt bag en bred vindskærm, som går helt ud til siderne, hvilket virker godt beskyttende mod vind.

Vindskærmen kan åbnes i midten så man let kan gå ud på fordækket. Bølgerne slog ikke ind over, heller ikke da vi nåede en topfart på 27,8 knob. Bølgerne bankes ud til siden på grund af bundens kantede form.

Høje skrogsider

Derudover er skrogsiderne høje, hvilket beskytter mod bølger og vind og det gør at mindre børn om bord har sværere ved at falde ud.

De høje skrogsider gør dog også at båden ser lidt firkantet ud, samtidig betyder de, at båden let driver i blæst, som vi oplevede det under havnemanøvre, der lige krævede lidt øvelse, da båden skulle sejles ind til broen.

Svingene gik fint, uden at den 75 hestekræfters Mercury Optimax trak luft ind og uden at båden skred ukontrolleret ud til siderne, selvom vi sejlede 22 knob i svingene. Skroget er nemlig skarpt i bunden og giver dermed god og vigtig kontrol i den 40-50 centimeters bølgestørrelse, som vi prøvede båden i.

Er bølgerne større, så vil Uttern T 51 helt sikkert hoppe noget og tage vand ind over ved høj fart, da den kun er fem meter lang. Et råd er derfor at blive inde, hvis det blæser over 12 m/sek. i kyster med pålandsvind. Også selvom man sidder blødt i de polstrede stole, vil man kunne slå ryggen, når man rammer bølgedalen.

Totaktsmotorer mere effektive

Vil man have en topfart på over 30 knob, kan man blot opgradere sin 75 hestekræfters motor til 90 hestekræfter, for 6.000 kroner, oplyser Mads Jeppesen fra Jørgensen & Dahl A/S, der står i spidsen for salget af Uttern både og Mercury-motorer i Danmark.

Han forklarer, at nye  totaktsmotorer er blevet mere miljøvenlige, de er dog stadig mere støjende end de femten procent dyrere firetaktsmotorer.

- At de er mere miljøvenlige skyldes at vores nye totaktsmotorer er mere effektive med en direkte højtrykindsprøjtning af benzinen og dermed er der ikke noget brændstofspild, som der var på de ældre totaktere, siger Mads Jeppesen til Man:d, der erfarende at båden ved en optimal marchhastighed på 22 knob, kun brugte 10,8 liter benzin i timen.

Smart cockpit

Man sidder mindre blødt agter, hvor tre personer kan side og der kan hentes et bord frem fra dørken, der kan placeres foran, hvorefter at de forreste stole kan vendes om.

Dermed har man et hyggeligt sted at spise for fem personer. På agterbænken kan man lægge vandski, fiskegrej og andet.

Og ude agter under venstre agterplatforms rum, findes badestigen, der er obligatorisk, hvis båden skal CE-godkendes. Bag agtersæderne ligger en kaleche, der er lige til at trække op, hvis det begynder at regne.

Desværre skal man gå over kalechen for at komme ud på en af de to agterplatforme, men det er et o.k. kompromis, da man derved får en bredere agterbænk.

Fremme foran førersæderne, findes to længere sæder, hvor man kan hvile ryggen ind mod midterkonsollen. Dermed sidder man perfekt, når der skal følges med i sejladsen. De to sæder kan smart også omdannes til en bred solseng.

Design til folket

Utteren T51 koster 189.900 kroner med en 75 hestekræfters MercuryOptimax-motor og det er bestemt en konkurrencedygtig pris, som Utterns ejer, amerikanske Brunswick, har sat for den svenske dagsejler.

Uttern er endda Brunswicks high-end-produkt, hvor de kendte bådtyper Quicksilver og Bayliner blandt andet findes. Brunswick sælger også Mercury-motor.  Prisen på båden holdes nede, når produktionen foregår i Polen med lave produktionsomkostningerne.

Og det kommer forbrugerne til gode og båden kan blive folkets eje, er tanken fra Uttern. Og alligevel er  både teak-apteringen i bunden og selve skrog og dæk i glasfiber, bygget i fin kvalitet.

Selv i standardprisen følger der teaklaminatet med, lanterner, kompas, elektrisk pumpe og Secumark tyverisikring med blandt andet. Bådens egenskaber vil kunne give sejleren en del oplevelser med et Uttern-produkt, der er kendt for at holde sin pris godt.

Uttern T51
Længde  5,01 m
Bredde   2,08 m
Dybgang  0,32 m
Højde over vand 1,64 m
Vægt uden motor 710 kg
Motor  75 hk Mercury Optimax
Motoranbefaling fra 50 til 90 hk
Benzintank  70 l
CE-godkendt til 6 passagerer
Pris med 75 hk motor    189.990 kr.
Importør        Jørgensen & Dahl A/S,
Køge, www.mercurymarine.dk, 40492920
Producent, Sverige, www.uttern.com

PLUS
Godt indrettet
Let at sejle
Gode sæder

MINUS
Lidt firkantet look fra siden
Driver let sidelæns i havn

Som ses på billedet, er det let at komme i vandet fra badeplatformene i hver side.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader