Gå til hoved-indhold
Jørgen Jensen, der her er på kølen, fortæller til minbaad.dk at Pi 14 skal have 500 kilo mere på bulben. Foto: Anders DylovKort Nyt
Jørgen Jensen, der her er på kølen, fortæller til minbaad.dk at Pi 14 måske skal have 500 kilo mere på bulben, men der skal regnes på det nu hos Arne Borghegn. Foto: Anders Dylov

Pi 14 væltede majestætisk under test på Øresund

I går under en testsejlads væltede den 45 fods store ny Pi 14 i et kraftigt vindpust. Alle mand om bord klarede det fint og båden var efter en lille times hårdt arbejde igen på ret køl.

Af Anders Dylov, journalist |

Den nye store Pi 14 båd på 45 fod skulle testes i forbindelse med den kommende Sjælland Rundt sejlads.

Om bord var ejer Michael B. Larsen, bådebygger Jørgen Jensen og sejlteamet fra Anders Dylovs Matcher 31.

Det var vigtig at få testet den nye Pi 14 båd ordentlig inden Sjælland Rundt, hvorfor den lige skulle udsættes for maksimalt sejlpres. Det blæste omkring 8 m/sek. med stød optil 12 m/sek.

Fuld sejlføring
Vi sejlede lidt over 10 knob på halvvind frem mod et sømærke, som vi ville runde bagbord og derpå gå op på kryds. Vi lå lige udfor Trekroner Fortet en lille sømil nord for Lynetten havn i Øresund.

Da vi skar up øger viden og båden krænger over, vi slækker ud men båden bliver ved med at krænge og løbet af 10 sekunder ligger båden helt ned med en krængning på 90 grader. Den skulle automatisk rejse sig op igen, men det gjorde den ikke.

Hvad gik galt?
Det skulle ikke kunne ske, at en stor 45 fods båd krænger over og vælter, så sejl og mast ligger i vandet – beregninger viser at der burde være oprettende moment nok.

Om det så er det vindpres på den 30 kvm2 store flade bund, der presser båden det sidste stykke ned ved vi ikke.

Ejer Michael B. Larsen ærgrer sig. Det faktum at riggen er 165 kg tungere end den optimale plan gør sikkert også en forskel, der skulle nok have været mere kølvægt i form af en større bulb.

Hvordan kom den på ret køl igen?
Alle mand om bord er garvede kapsejlere, og alle blev om bord, alle var fattede og vidste hvad der skulle gøres.

Vi begyndte at rulle fokken ind, samtidig med at vi fik en trosse fra en slæbebåd, han træk os op i vinden og ind mod land med mindre bølger.

Storsejlet blev også rullet ind, men der var kommet en del vand i den store kistebænk, hvorfor to mand måtte ud på kølen før båden rejste sig op igen.

Båden lænset for vand og sikkert tilbage i havn
Da vi havde fået båden på ret køl og lænset for vand fik vi en trods fra Jes, en god sejlerven til Michael fra LLB, og efter en lille times tid efter kæntringen lå Pi 14 igen på sin sædvanlige plads i Langelinie Bådklub.

Der var ikke gået noget i stykker, kun en masse vådt tøj, sejl, VHF og et par våde kamera var eneste skader.

Godt sømandskab
Med en vigtig oplevelses rigere, gik besætningen i land. Og sender en stor tak til alle de både, der kom forbi og ville hjælpe, det gælder især slæbebåden med skipper Lars, men også MVH, der kom forbi men en lænsepumpe, som vi dog ikke havde brug for.

Desuden var der mange andre gode hjælpsomme sejlere, som stoppede op og lå længe for at tjekkede om der var behov for ekstra hjælp.

Der lyder en meget stor tak til alle fra Pi 14 ejer Michael B. Larsen og mandskab.

Den flotte Pi 14 får nu en tungere køl, erfarer minbaad.dk

Her ligger Pi 14 på Øresund.

Mandskab fik hjælp.

Båden blev lænset for vand.

Ejer af Pi 14, Michael Larsen, sætter nu sin designer til at regne på tallene igen, så den nye båd aldrig kommer i en lignende situation.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader