Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

John Mast laver 20 meter mast uden hæk- og bakstag til den nye Pi 14

- Pi 14 opfylder de behov som sejlere efterspørger, derfor er der meget nyt på den, fortæller bygherre Michael Larsen om 45 fods Pi 14, der forventes kun at koste en mio. kr. sejlklar med tom kahyt.

Af Troels Lykke |

Michael Larsen, 49, har solgt sine købmandsforretninger for at bygge sin drømmebåd, Pi 14. I denne uge kom den kun 3,2 ton lette kulfiberbåd i vandet og til maj er den ude at sejle. 

Og går det godt, når den bliver modtaget af sejlere i Norden, bliver den 45 fods båd sat i produktion.

Det forklarer den københavnske sejler, som vi møder i Svanemøllehavnen i København, hvor båden har været under bygning i et år med bådebygger Jørgen Jensen, som en enmandshær, med Michael Larsen som hjælper. 

Sænkekøl og to udvendige ror mangler

Vi træder om bord på Pi 14, der er stabil, selvom den ikke har fået sin sænkekøl på.

De to ror er heller ikke monteret og inde på et lille bådværft, står den respekterede bådebygger, Jørgen Jensen og spartler formene til køl og ror. Den hvide båd skiller sig ud fra de andre både i havnen.

I forhold til sin 14 meters længde (45 fod) er den nemlig en halv meter smallere, fribordet er højere og den er meget mere firkantet agter til.

Det sidste er noget, der skal give båden mere stabilitet, men i helt let vejr, vil den større våde overflade sandsynligvis gøre båden lidt langsommere, når Pi 14 ikke krænger, mener enkelte designere. Men blæser det over 3-4 m/sek. forventer Michael Larsen, at båden stryger over bølgerne.

- Vi regner med at båden vil sejle over otte knob på kryds og på læns, når der bare er lidt frisk luft, så vil den uden problemer plane 16 til 20 knob, når gennakeren på 170 kvadratmeter sættes. Båden er smal, let og har en meget flad bund, der gør at den planer meget hurtigt, siger Michael Larsen, der selv har tegnet båden med teknisk bistand for båddesigner Arne Borghein. Vi er om bord i det store cockpit, hvor der med lethed kan være seks-syv gaster.

Sejlerne er spurgt

Michael Larsen har selv en Matcher 31 og med den har han sejlet kapsejlads og tur i mange år. Og overalt hvor han kom frem, har han spurgt sejlere om hvordan deres drømmebåd så ud og netop de ønsker besvarer han med Pi 14.

- Jeg har talt med rigtigt mange sejlere og vil sige, at det er en kvalitativ undersøgelse. Og nogle af de ting, som de har efterlyst er at man har store cockpitbænke, plads til en gummibåd med en garage under cockpittet, så man kan ligge for anker, en selvslående fok, så båden er let at sejle for to personer.

Derfor kommer der også en rullebom på den første vi laver, da storsejlet også skal kunne håndteres let af to personer. Sejlerne ønsker også en mast uden besværlige bagstag eller hækstag.

De vil samtidig ha en stor båd på 45 fod, men den må ikke være for bred, så der lettere er plads mellem pælene i havnene. Og båden må heller ikke stikke for dybt, har sejlerne sagt til mig, siger Michael Larsen, der nu er gået ned i den tomme kahyt, hvor det runger, når man taler.

Sådan så det ud da Pi 14 kom i vandet den 14. marts, der er officiel Pi dag.

Båden leveres tom i kahytten og prisen for den 45 fods båd forventes at koste 1 mio. kroner, sejlklar.

Båden ligger her uden køl og stikker kun 15 cm. Fotos: Troels Lykke

Pi 14 på 45 fod
Materiale    kulfiber
Design           Michael Larsen
Længde    14,00  m
Bredde      3,30 m
Dybgang maksimum   3,14 m
Dybgang minimum      1,84 m
Vægt sejlklar      3,2 tons
Køl torpedo        1,1 tons
Storsejl, rulle i bom    65 m2
Fok, rulle      45 m2
Gennaker      170 m2
Mastehøjde over vand  21 m
Motor      el-motor fra E-torque
Pris sejlklar cirka  1 mio. kr.
Kontakt  www.piboat.com  København

Motor
content-loader
content-loader
content-loader