Gå til hoved-indhold
Test
Cockpittet er bredt og arbejdsvenligt til både tur- og kapsejlads. Man styrer fint båden enten stående eller siddende ude i siden. Foto: Troels Lykke

Test: Dufour 36 Performance til ræs og tur - mest ræs

Skrogform og dyb smal T-køl gør, at Dufour 36 Performance sejler som en drøm i mellemluft og er i god balance. Båden er primært til kapsejleren, der ønsker gode løsninger i cockpittet.

Af Troels Lykke |

Dufour 36 er Dufours hurtige båd, der kom frem i 2012, og den er skabt til den sporty sejler, der vil sejle tur og kapsejlads.

Båden har innovative skroglinjer, designet efter de seneste hydrodynamiske erfaringer af succeskonstruktøren Marco Felci, Italien.

Han har tydeligvis ladet sig inspirere af bådene i jordomsejlingen, Volvo Ocean Race, hvor stævnen smal og samtidig lodret, så bølgerne skæres endnu bedre og samtidig giver båden en længere vandlinje, hvilket også øger farten.

Bred hæk og dyb køl

Dufour 36 har fået et praktisk, udtrækkeligt bovspryd, så man let kan sejle med en gennaker eller et andet stort forsejl, som bruges når der er slæk på skøderne.
Marco Felci har gjort hækken maksimal bred, det giver skroget en bedre bæring, hvilket betyder at båden krænger mindre, ved kryds mod vinden. Samtidig hjælper en bred hæk til, at båden lettere kan surfe på bølgerne, dog skal selve underskroget være fladt, som den er det på Dufour 36.

Se 360 grader af båden - få virtuel tur

Agter i sejlbåden er designet en chine, der er et skarpt knæk i fribordet over vandlinjen. Chinen på Dufour 36 begynder næsten midtskibs og går helt ud til hækken.

Chinen giver lidt ekstra fartgivende stabilitet og lidt mindre afdrift, fordi den giver et skarpere "bid" i vandet. Kølen er en moderne, effektiv T-køl med bulb, der stikker hele 2,2 meter, men den dybde går fint i de fleste danske havne.

Bedst under krængning

På grund af den store bredde agter, skal Dufour 36eren helst sejles med lidt krængning, så båden har mindst mulig våd overflade.

Det fandt vi ud af, mens vi krydsede mod La Ciotat, efter vi om morgenen forlod den kæmpe havn i storbyen, Marseille. Ved 4-5 m/sek. krængede båden og farten steg til mellem 6 og 6,4 knobs fart, mens båden krængede tyve grader.

Da det blæste op til 6-7 m/sek. øgede farten så vi lå helt oppe på 6,5 knob. Den fart er bestemt godkendt. Det er vores indtryk, at båden vil klare sig rigtigt godt under kapsejlads.

Hurtig i optræk

Sejlglæden er samtidig stor i båden, fordi den cirka seks ton lette båd rykkede hurtigt efter vendingerne og fordi hun reagerede på de mindste ryk i rattet, hvor der absolut ingen friktion var.

På kryds søgte båden let op mod vinden, når vi slap rattet, hvilket gør det lettere at styre båden. Balancen mellem mast, køl og ror ser med andre ord ud til at virke efter de computer-simuleringsprogrammer, som designeren har brugt.

Forsejlet består af en lille fok og et kæmpe storsejl fra Elvstrøm Sails. Sejlene var i en ekstra god kvalitet og sammen med gennakeren koster de tre sejl til sammen, lidt under 100.000 kroner, man skal betale oveni i de 1,25 millioner kroner, som båden koster at få leveret til Danmark med diverse udstyr, der gør båden sejlklar.

Dufours Severine Gallou forklarede at franske Elvstrøm Sails har udarbejdet tre storsejls-modeller, hvor man kan få mere eller mindre kappe.

Kistebænke kan fjernes

I cockpittet kan den agterste del af kistebænkene skrues af og tages ud på et minut, når der sejles kapsejlads. Det giver mere plads for mandskabet, til at trimme på skødespillene.

God detalje, men set med kritiske øjne er kistebænkene, når de er samlet, en anelse korte til dem der gerne vil tage sig en lur eller solbade på det sted.

En anden kritisk bemærkning handler om rygstøtten, der er ualmindelig lav, hvilket er godt til kapsejlads, fordi man lettere kommer ud på siden, når båden skal hænges ned eller når man skal side helt ude under sejlads.

Men når man sidder i havnen er rygstøtten for lav, men det er Dufour-værftet opmærksom på og derfor kan man, for ekstra penge, købe en mindre rygstøtte, der kan monteres når man er i havn.

Men for kapsejleren sidder alt rigtigt i cockpittet, set med kapsejladsøjne, skødespillene sidder rigtigt, så man let kan hale fokken ind og Dufour 36 har en såkaldt tyskerskødning, der praktisk er ført helt enkelt tilbage til cockpit, hvor det kan justeres ude i hver side.

Agterhalet sidder lige ved rorsmanden og kan let justeres let fordi der er meget udveksling.

Halet er vigtig på en kapsejladsbåd, fordi det bruges i hård luft, for at bøje masten og lukke luften ud af storsejlet og samtidig stramme op på forstaget, så man flytter faconen frem i forsejlet. Båden har en bred stabil rig med to salinger, hvor vantene er monteret i røstjern, helt ude på fribordet, hvilket giver mere plads om læ og bedre passage på sidedækket.

Salonbord kan fjernes

Indretningen om læ i Dufour 36 er helt traditionel med høj komfort, men den har et væld af praktiske detaljer, som fx den helt banebrydende ide, at forskottet kan åbnes næsten helt med to store døre. 

Det giver en god rumlighed og ud-i-et fornemmelse til cruisingsejlads, og samtidig er dørene hængslet, så de hurtigt og nemt kan fjernes, hvis man fx vil lette båden til kapsejlads, så der er plads til reservesejlene.

Se galleri fra test

I for- og agterkøje kan køjerne deles op, hvis man vil sove i fred eller hvis man ikke ønsker at trille for meget rundt i bølgerne, hvis der er hårdt vejr.

Et stort salonbord kan også let fjernes, når man fx vil spare vægt om bord. Ståhøjden er over 1,95 meter de fleste steder i kahytten, der er lys og har mange luger til udluftning.

Der er ikke kælet specielt for indretningen, der primært er sørget for ikke er for tung, så båden ikke vejer for meget. Det ses fx med hylderne under vinduerne, da de er skabt i hvidt stof og ikke i tungere træ.

En luge i badeværelset, i højre side, er der en bred indgang til et stort stuverum under dækket og cockpittet. Adgangen gennem badeværelset gør det nemt at hente grej ud og ind af stuverummet.

Billig og dyr

Konklusionen om Dufour 36 er, at det er en køn, velsejlende og praktisk indrettet sejlbåd til især kapsejlads, men tursejlads er den bestemt også til. De fleste sporty sejlere vil synes godt om den franske båd, der har et hav af gode detaljer og linjer der gør at den sejler fint, i hvert fald i mellemluft, som vi testede båden i.

Båden til 1,25 millioner kroner uden sejl er konkurrencedygtig pris i forhold til fx de danske X-Yachts, der dog også har en højere apteringsstandard. Men i forhold til Beneteaus First-serie er båden ikke speciel billig.

Og en marketingchef fra Jeanneau afslørede for nylig overfor os, at Dufour 36 ser virkelig flot ud, men da prisen på båden blev afsløret var Jeanneau mere rolig, fordi værftet mente båden var i den dyre ende.

I Danmark har Floor/Lund Marine i Risskov en helt Dufour 360 stående til salg. Den kom til landet for to år siden.

Dufour 36 Performance
Design  Umberto Felci, Italien
Længde   10,99 m
Bredde   3,61 m
Dybgang   2,20 m
Vægt   6.400 kg
Sejlareal – fok og storsejl  72,1 m2
Motor  Volvo MD 2030 29 hk
Brændstoftank  90 l
Vandtank   220 l
Køjer   4-6
Værft  Dufour Yachts, Frankrig
Forhandler             Floor/Lund Marine, www.floor.dk, Risskov
Pris uden racingsejl  fra 1,25 mio. kroner i comfort version

PLUS
Sejler fremragende
God plads i cockpit
Flotte skroglinjer

MINUS
Lav rygstøtte i cockpit
Lidt for åben agter i cockpit til børn
Korte kistebænke til solbadning

Plads er der rigeligt af om læ i den franske bådtype, bemærk hylderne der er i vægtbesparende materiale.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader