Gå til hoved-indhold
Allan Røhr har arbejdet mange år i bådbranchen og har før solgt Beneteau-både i Ishøj blandt andet. Nu fikser han både på havnen i Kerteminde. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Allan Røhr har arbejdet mange år i bådbranchen og har før solgt Beneteau-både i Ishøj blandt andet. Nu fikser han både på havnen i Kerteminde. Foto: Troels Lykke

Røhr: Dufour 40 går som et damplokomotiv

Allan Røhr bor i sin Dufour 40 i Kerteminde. En båd han købte ved en tilfældighed og fik 93.000 euro i rabat. Båden bruges til kapsejlads og langtur helt til England og Rusland.

Af Troels Lykke |

Allan Røhr er virkelig til kølbåde. Den første købte han nemlig da han var 16 år. Han havde selv sparet op til en Granada 24.

Og i dag elsker Allan Røhr fra Kerteminde Sejlklub, at sejle langt. I 2004 og 2005 sejlede han derfor til Thailand, Malaysia og helt ned til nordspidsen af Australien i en Oceanis 351 – og hjem igen.

Han passerede dengang Somalia, i en tid før piraterne tog sejlere som gidsler. Tre år, efter han kom hjem fra sin halve jordomsejling, ønskede Allan Røhr mere plads og mere fart.

Derfor fløj han til Amsterdam for at købe en Beneteau First 40.7. En båd han kendte ud og ind, da han i mange år havde solgt Beneteau-både for ShipCenter i Ishøj. Bådtypen havde han også krydset Atlanterhavet i, under kapsejladsen ARC i 2003.

Fik 93.000 euro i rabat

Men købsmødet med First 40.7 i 2008 gik helt galt, forklarer sejleren, der vækker opsigt på Kerteminde Lystbådehavn, fordi han taler højt, og med københavnsk accent, mens han servicerer lystbåde med sit enkeltmandsfirma Ship Service.

- First 40.7eren var totalt slidt ned, røstjernene sad løst og alt var galt med båden. Og jeg stod med en banknoteret check ved en forhandler i Isle Meer i Amsterdam. Og ham forlod jeg derfor og gik til en anden bådmægler, der lå lige ved siden af. Og der fandt jeg Dufour 40eren, der var til salg for 213.000 euro. Båden var kun to år gammel, men jeg bød kun 130.000 euro, fordi forhandleren sagde at ejeren af båden manglede penge, siger Allan Røhr.

Forhandleren ringede derfor til ejeren, der sagde han ville have 24 timer til at tænke over tilbudet.

- Men jeg ville kun give ham 20 minutter før jeg skulle sejle båden hjem. Og 22 minutter senere ringede forhandleren tilbage og sagde ja, men nu fortalte jeg jeg forhandleren at jeg nu kun ville give 120.000 euro, da han havde ringet for sent, så blev der igen bandet på hollandsk, men jeg fik båden til 120.000 euro (900.000 kr.), siger den storrygende Allan Røhr, der senere ville videresælge Dufour 40eren, der fra ny i 2006 kostede 2,3 mio. kroner, fuldt udstyret og med teakdæk.

- Jeg ville jo have en First 40.7, men som tiden gik blev jeg gladere og gladere for Dufour 40eren, der har mere plads i kahytten og som sejler mere stabilt end First 40.7eren. Jeg har derfor boet i Dufour 40eren siden 2008 og der går fint. Her er ståhøjde på to meter og båden er 3,9 meter bred og med separat toilet og brus i styrbord side, går det godt, forklarer Allan Røhr, der i foråret gav os en rundvisning på sin båd, der er skabt til både at sejle tur og kapsejlads.

Nyt stort bovspryd

På båden viser han også at kortplotteren fra Raymarine er rykket fra toppen af ratpiedestalen og hen på skottet, ved siden af nedgangstrappen, så næsten alle syv gaster kan følge med i dybde og fart.

Nye instrumenter er også sat op ved masten og ned på siden af ratpiedestalen, hvor der findes et kæmpe rat.

Alle ændringer klarer den 50-årige sejler selv, da han er uddannet radiofonisk teknikker og i mange år har serviceret Raymarine-instrumenter.

Skødningen af storsejlet er også omdannet til en såkaldt tyskerskødning, så sejlet reguleres i hver side, derfor har han monteret to nye Lewmar-spil.

- Det monterede jeg så båden er endnu lettere at sejle alene. En båd skal kunne sejles alene, siger Allan Røhr, der også har monteret et halvanden meter langt bovspryd, så han bedre kan sejle med en stor code zero i den 9,2 tons tunge båd, der har en kølprocent på over 40.

- Bådens svaghed er i under fem m/sek., derfor monterede jeg bovsprydet, så jeg får fart på også i let vind. Når andre starter motoren, så sejler jeg stadig med min code zero, siger han.

 

Går som damplokomotiv

Dufour 40eren, der har en 108 procents fok og et kæmpe storsejl, er derfor utrolig stabil og skal først have rebet storsejlet ved 10 m/sek.

- Båden krydser fantastisk med 7,4 til 7,6 knob og krænger næsten ikke og blæser det syv m/sek. Så bliver den levende og glad som en hundehvalp og den sejler gennem bølgerne som en damplokomotiv, og selv i 12-14 m/sek. kan båden styres med en hånd på rattet, så god balance er der i båden. Og på læns med spiler er den også let at styre da den har et to meter dybt spaderor og i en dybt placeret L-køl er der af massivt bly, forklarer Allan Røhr, mens han tænder den tredje cigaret på båden.

Og han kender båden, for han har sejlet både til England, Holland, Norge, Sverige, Finland, Rusland, Polen og de baltiske lande.

- Jeg kan godt lide at sejle langt og opleve ude på vandet, det skal være så vildt som muligt, derfor kan jeg godt lide at sejle i Vesterhavet, når det viser tænder. Der bliver jeg og båden udfordret, forklarer Allan Røhr, der ikke lyder til at blive træt af sin båd foreløbig.

- Den har så mange plusser, både til tur- og kapsejlads. Hvor mange sejlbåde kan fx sejle fra Kerteminde til Stockholm på 48 timer? Vi satte gennakeren i Kerteminde og sejlede stort set med den hele tiden til Stockholm i en sydvestlig vind på 8 m/sek.

Dufour 40 Performance

Længde11,99 m 

Bredde3,90 m 

Dybgang 2,20 m 

Vægt9,2 kg 

Kølvægt, bly   3,9 ton

Storsejl41,57  m2 

Fok 108 % 34,4 m2 

Gennaker90 m2 

Ståhøjde i kahyt 2,0 m

6-8 mand til kapsejlads

Bygget over 400 styks hos Dufour Yachts

Nypris 2006 fuldt udstyret, teakdæk  2,3 mio. kr. 

Købt i 2008 900.000 kr.

- Jeg har boet i Dufour 40eren siden 2008 og det går fint. Her er ståhøjde på to meter og båden er 3,9 meter bred og med separat toilet og brus i styrbord side, går det godt, forklarer Allan Røhr.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader